Třiadvacetiletá Jndia Erbacher sedí za volantem svého dragsteru Top Fuel o výkonu 10 000 koní. Když se rozsvítí zelené světlo, sešlápne plyn a celé auto se s 18,5 palců širokými zadními gumami zahalí do oblaku kouře.

Než dočtete tuto větu, dosáhne rychlosti přes 300 mil za hodinu (480 km/h), přeletí 400metrovou závodní dráhu a zastaví s pomocí dvou padáků.

Dostali jste z toho žízeň? Automobil krmený nitrometanem spolyká při plném výkonu až 42 litrů paliva za sekundu – zhruba 280x tolik tekutiny, jako za stejnou dobu proteče průměrnou sprchovou hlavicí. Po čtyřsekundové jízdě bude motor jejího automobilu rozebrán do nejmenší součástky. Písty, kompresor, kliková hřídel – všechno je rozmontováno a v případě potřeby vyměněno. Závody Top Fuel jsou extrémním zážitkem i na poměry motorsportu, pro Jndii ale patří k životu.

Rodačka ze švýcarské Basileje nastoupí v další jízdě proti svému otci Ursi Erbacherovi, šestinásobnému mistru Evropy. Rodinná garáž ve Švýcarsku je domovem jak jejího, tak otcova auta, což z nich dělá prvního otce a dceru v Evropě, kteří soupeří v Top Fuelu.

V polovině srpna se Jndia poprvé představila coby reprezentantka Monster Energy na eventu Nitro Olympx 2018 v Hockenheimu. V černozelené kombinéze dodala nový význam rčení „vypustit bestii“ – časem 4,03 sekundy a rychlostí 479 km/h totiž překonala svůj osobní rekord.

Přinášíme exkluzivní pohled do života nejrychlejší švýcarské (a evropské) závodnice, trhající asfalt za volantem našlapaného dragsteru Top Fuel o výkonu 10 000 koňských sil.

Vítej v Monster Energy!

Díky! Moc se těším na naši spolupráci. Je skvělé, že se zajímáte o drag racing, obzvlášť s našim týmem po boku!

Řekni nám na rovinu: jaké to je, odstartovat v autě o výkonu 10 000 koní?

Je to jako nic jiného na světě. Z nuly zrychlíte na 100 km/h za půl sekundy pod tlakem 6G. Před jízdou jste vždycky nervózní, protože sedíte na tikající časované bombě. S nitrometanovým palivem totiž nikdy netušíte, co se může stát.

I když víte, co od auta čekat, ta síla vás pokaždé překvapí. Jakmile vyrazíte dopředu, je vám to hned jasné – kvůli tomuto miluji drag racing!

Nevím, k čemu to přirovnat. Možná k bungee jumpingu, je tam stejný nával adrenalinu. Když na konci vylezete z auta, je to jako emoční horská dráha, prostě šílený pocit. Je to jako Vánoce, narozeniny, Velikonoce a prázdniny dohromady!

Jaké je být nejrychlejší ženou Švýcarska (a jednou z nejrychlejších závodnic světa)?

Ze začátku to bylo zvláštní. Byla jsem zvyklá, že centrem pozornosti je můj táta, šestinásobný mistr Evropy. Když jsem se rozhodla závodit, byla jsem hodně pod tlakem, protože jsem se mu chtěla vyrovnat. Nečekala jsem, že si na titul nejrychlejší ženy zvyknu, ale musím říct, že je to zábava! Chci prostě závodit a jezdit co nejrychleji to bude možné! Otec je jedním z nejrychlejších mužů na planetě a jeho dcera ho teď málem překonala! Nesmíte se s ničím párat, jinak vás nikdo nebude brát vážně.

Co bys poradila lidem, kteří by tě chtěli následovat?

Nejdůležitější je sebedůvěra. Věci občas nejdou podle plánu; tehdy musíte zabrat a věřit v to, co chcete. Neposlouchejte co o vás říkají ostatní a zůstaňte sami sebou. Věřte si a zkuste žít podle svých představ! Každé ráno se budím a sama sebe se ptám, jestli jsem spokojená se svým pracovním a osobním životem. Pokud odpověď zní ano – což zní – pokračuji na své cestě. Když řeknu ne, musím pak samozřejmě něco změnit!

Chtěla jsi v Top Fuel závodit odjakživa?

Vždycky to tak nebylo. Táta začal mluvit o tom, že to kvůli svému věku zabalí. Uvědomila jsem si, jak moc mi bude chybět chození na okruh a práce s týmem. V tu chvíli jsem se rozhodla, že to zkusím. Táta byl samozřejmě proti, je to prý nebezpečné! I přesto jsem si sama sehnala sponzory a říkám mu: tady jsou peníze, letím do Las Vegas abych si vyřídila papíry na dragstery – jedeš se mnou, nebo ne? Neochotně tedy souhlasil s tím, že s to bude bezpečnější, když bude u toho. Jsem hrozně ráda, že mám tak úžasného učitele. Bylo mi tehdy 18 let. Zbytek už je historie! Drag racing pro mě znamená rodinu – a nikdy nechci dělat nic jiného!

Co je tvým cílem v Top Fuelu?

Mým snem je zúčastnit se světového šampionátu v USA. Kdyby se evropská holka vydala do států a vyhrála mistrovství světa, změnilo by to celý sport. Chtěla bych tam zůstat na jeden dva roky a bojovat o světový titul!

Jaké to je, soupeřit s vlastním otcem?

Je to docela náročné, protože se oba hodně snažíme. Zároveň je to jiné než normálně, protože se obvykle nezajímáte o dění ve vedlejším pruhu. Tátovi přeji, aby bezpečně dojel, ale nechci aby vyhrál. Je to zvláštní pocit, protože mi obvykle dělá společnost i poté, co se připoutám a nasadím si helmu. Před startem mě vždycky obejme – to teď ale zrovna nejde, protože sedí ve svém autě. Tyhle malé hlouposti tam prostě nejsou. Hlavní je, abychom se oba dobře bavili, udělali rychlé časy, dojeli do cíle v jednom kuse a dobře reprezentovali tým!

Co je na řízení Top Fuelu nejnáročnějšího?

V kokpitu musíte mít perfektně zmáknutou reakční dobu a hlavně zůstat v klidu. Nesmíte z těch aut mít strach. Musíte být připraveni šlápnout na plyn dragsteru o síle 10 000 koní. Na startu je důležité být klidný a soustředěný. Během jízdy se musíte spolehnout na instinkty a držet auto rovně. Když si všimnete, že jedete trochu na bok, na reakci už je pozdě. Skrze sedadlo a zadek musíte cítit, co vaše auto dělá, haha!

Z technického hlediska musíte hlídat stav motoru; poznat co je ještě normální a co už není. Velkou explozi přirozeně ucítíte, ale když vám upadne válec nebo něco menšího, okamžité musíte dát nohu z plynu. Také je důležité ocenit tvrdou práci vašeho týmu. Čtyři sekundy mé zábavy pro ně znamenají hodiny přípravy, takže se jim snažím dávat najevo, že si jejich práce vážím!

Jak se připravuješ mimo okruh?

Máme na počítači simulátor pro trénink reakční doby, ale samozřejmě se nevyrovná realitě. Sedíte v pokoji před obrazovkou, žádná nervozita jako když sedíte v kokpitu. Doma chodím často cvičit a venčit psy. Také se snažím jíst zdravě – ale to je hodně náročné!

Jezdíš i na motorce?

Jasně! Mám Indian Scout, je to můj miláček. Kdybych si měla vybrat mezi motorkou a dragsterem, vybrala bych dragster. Do města ale jedině motorku. Ten pocit svobody a vítr ve vlasech je úžasný – jako kdybyste mohli všemu ujet!

Prozradíš na sebe něco nového, co fanoušci dosud nevěděli?

To je těžká otázka! Moje auto má jmeno Jasmine, je to Monstrum!

Kam se chystáš po Nitro Olympx v Hockenheimu?

V září pojedeme do Santa Pod v Británii a pak se uvidí…