V poslední době se objevilo několik zmatených řidičů, kteří se bez bázně klidně pustí do jízdy v protisměru. V některých případech může mít podobně nebezpečné chování na svědomí vysoký věk řidiče, jindy, jako třeba ve videu, které si můžete prohlédnout níže, jde prostě a jednoduše o lidskou hloupost.

S tou se bojuje jen opravdu těžko a dokud nebudeme jezdit v absolutně samořiditelných (což my samozřejmě nechceme!) autech, jenž se o celý průběh cesty postarají zcela sama, musíme se na podobné šílence prostě psychicky připravit. Co ale s těmi, kteří prostě jen zazmatkují nebo přehlédnou dopravní značení? A než se začnete rozčilovat, uvědomme si, že všichni jsme jen lidé, kteří mohou udělat chybu.

Právě takovým chce pomoci německá společnost ZF Friedrichshafen, která vyvíjí a testuje systém s příznačným názvem Wrong-Way Inhibit. Jak už asi tušíte, nejde o nic snadného. systém umí rozeznat jízdu v protisměru na základě práce s několika daty. Využívá jak mapových podkladů, tak také umí přečíst veškeré dopravní značení. Právě díky tomuto všemu je schopen na případnou jízdu v protisměru nejen upozornit, ale protože jde o aktivní asistent řízení, tak ji také aktivně zabránit. Nejprve ovšem řidiče upozorní akustickým signálem a na pár sekund přitáhne bezpečnostní pás. Zároveň s tím se rozsvítí kontrolka na palubní desce.

K tomu všemu je řidič upozorněn výrazným ztuhnutím řízení. I přes to všechno se ale může najít zarputilec, který může věřit například navigaci a prostě jet rovnou za nosem. Právě kvůli takovým je tu ještě ta část bezpečnostního systému, která je schopna vozidlo udržet u krajnice a posupně zpomalovat až do úplného zastavení. Pokud pak systém uzná za vhodné, že je možné místo zastavení v protisměru opustit, vozidlu i řidiči to umožní, ale jen po krajnici.

Systém je dle výrobce schopen na jízdu v protisměru reagovat ještě před tím, než opravdu nastane. Podle něj stačí, aby řidič jen vyhodil blinkr do špatného směru a systém už jen na ten umí zareagovat.

Nezní to vůbec špatně, co myslíte? Otázkou ale je, zda bude možné systém nějak deaktivovat, kolik bude stát, a hlavně kdy se ho dočkáme.