V poslední době se objevilo několik zmatených řidičů, kteří se bez bázně klidně pustí do jízdy v protisměru. V některých případech může mít podobně nebezpečné chování na svědomí vysoký věk řidiče, jindy, jako třeba ve videu, které si můžete prohlédnout níže, jde prostě a jednoduše o lidskou hloupost.
S tou se bojuje jen opravdu těžko a dokud nebudeme jezdit v absolutně samořiditelných (což my samozřejmě nechceme!) autech, jenž se o celý průběh cesty postarají zcela sama, musíme se na podobné šílence prostě psychicky připravit. Co ale s těmi, kteří prostě jen zazmatkují nebo přehlédnou dopravní značení? A než se začnete rozčilovat, uvědomme si, že všichni jsme jen lidé, kteří mohou udělat chybu.
Právě takovým chce pomoci německá společnost ZF Friedrichshafen, která vyvíjí a testuje systém s příznačným názvem Wrong-Way Inhibit. Jak už asi tušíte, nejde o nic snadného. systém umí rozeznat jízdu v protisměru na základě práce s několika daty. Využívá jak mapových podkladů, tak také umí přečíst veškeré dopravní značení. Právě díky tomuto všemu je schopen na případnou jízdu v protisměru nejen upozornit, ale protože jde o aktivní asistent řízení, tak ji také aktivně zabránit. Nejprve ovšem řidiče upozorní akustickým signálem a na pár sekund přitáhne bezpečnostní pás. Zároveň s tím se rozsvítí kontrolka na palubní desce.
K tomu všemu je řidič upozorněn výrazným ztuhnutím řízení. I přes to všechno se ale může najít zarputilec, který může věřit například navigaci a prostě jet rovnou za nosem. Právě kvůli takovým je tu ještě ta část bezpečnostního systému, která je schopna vozidlo udržet u krajnice a posupně zpomalovat až do úplného zastavení. Pokud pak systém uzná za vhodné, že je možné místo zastavení v protisměru opustit, vozidlu i řidiči to umožní, ale jen po krajnici.
Systém je dle výrobce schopen na jízdu v protisměru reagovat ještě před tím, než opravdu nastane. Podle něj stačí, aby řidič jen vyhodil blinkr do špatného směru a systém už jen na ten umí zareagovat.
Nezní to vůbec špatně, co myslíte? Otázkou ale je, zda bude možné systém nějak deaktivovat, kolik bude stát, a hlavně kdy se ho dočkáme.
Jako stopař jsem zažil nájezd do protisměru na dálnici v Německu. Konkrétně k tomu došlo při výjezdu od čerpací stanice. Proto vím jak jednoduché je udělat tuto chybu, zvláště při slabém provozu, kdy není vidět projíždějící vozidla. V mém případě nešlo o žádného začátečníka, a naopak ani o seniora, jak se snaží některé věkové kategorie napadat řada novinářů.
Proto jsem se zamyslel nad tím jaké obrovské prostředky byly investovány do kontrol rychlosti, které podle mého názoru nepřinášejí kromě vybraných finančních prostředků ve skutečnosti zase tak velké zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Opravdu by nešlo instalovat u každého nájezdu čidla, která by nejprve samotného chybujícího řidiče na chybu upozornila, a následně veškerou dopravu v celém narušeném úseku pomocí světelné a zvukové signalizace zastavila? Samozřejmě by jako první uzavřela vjezd do tohoto úseku!