Mezi velké nešvary nejen na českých silnicích patří kromě nebezpečného předjíždění a špatného používání mlhových světel také zbytečná jízda v prostředním nebo levém pruhu. Čeští řidiči jako kdyby se zoufale báli vjet do pravého pruhu, a to přes to, že jim to dokonce přikazuje zákon.
Tací řidiči se dělí do dvou skupin. První je skupina arogantní jedinců, kterým je úplně jedno, že svou jízdou porušují zákon. Tahle parta řidičů má ještě podskupinu, která chce svou jízdou vychovávat ostatní, protože, když je jednou na dálnici povoleno maximálně 130 km/h, proč by vám měli z levého jízdního pruhu uhýbat. Vždyť oni přesně touto rychlostí jedou a rozhodně nedovolí, abyste vy jeli rychleji.
Druhá skupina řidičů zase vůbec netuší, že se jezdí vpravo, což se ale musí dodržovat i na víceproudých silnicích, vyjma souběžné jízdy v pruzích ve městech. Tu první skupinu nepředěláme a jen doufáme, že počty jejích účastníků budou postupně ubývat, ale té druhé skupině dnes vysvětlíme, že se jezdí jinak. A budeme doufat, že to alespoň někdo i pochopí a vezme za své.
Nejprve se na celý tento problém podíváme z pohledu zákona. Správné jízdě v pruzích se věnuje zákon 361/2000 Sb., hlavně pak § 12, jenž říká následující:
1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1 smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně, přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
Zákon je věc jedna, praxe bohužel jiná
Zákon je samozřejmě mnohem obsáhlejší a doporučujeme si ho pročíst. Ovšem jaká je realita? Bohužel taková, jakou jsme ji popsali výše. Řidiči se zuby nehty drží v prostředních nebo levých jízdních pruzích, často nereagují ani na probliknutí dálkovými světlomety, což sice není správné, ale po pár kilometrech to jednoho prostě za nimi přestane bavit.
Prošli jsme různá fóra a sociální sítě, kde se toto téma řeší, a našli jeden důvod, který by měl špatnou jízdu v pruzích podle některých ospravedlňovat. Hodně řidičů tvrdí, že pravé pruhy jsou zničené od kamionů, a protože se nechtějí dostat do vyjetých kolejí, raději tam vůbec nejezdí.
To je ale velká hloupost! Drtivá většina dálnic má pravé jízdní pruhy zcela v pořádku. Stejně tak je na tom okruh Prahy, respektive jeho zatím dostavěná část. Věřte, že pravé jízdní pruhy využíváme velmi často a nestalo se nám, že bychom se zde necítili kvůli rozbité silnici nekomfortně nebo dokonce v nebezpečí. Jsou to jen výmluvy těch, kteří se drží prostředních nebo ještě hůř levých jízdních pruhů jen proto, že to tak dělají celý život a že je to možná někdo před 30 lety naučil v autoškole.
Všechny vás ale prosíme, změňte to. Stejně jako další věci, o kterých jsme také psali. Jsou totiž věci, které kdybychom jako řidiči nedělali, bude na silnicích mnohem lépe. A tento styl jízdy bychom k tomu přidali.
I policie chybuje
Ačkoliv na tento problém upozorňují prakticky všechna média, úřady, ale nakonec i policie, najdou se i mezi nimi „černé ovce“. Máme video, v němž jede označená policejní Škoda Octavia po dálnici D5. Ačkoliv neměla zapnuté majáky, její posádka s klidem jela v levém pruhu. Dle záznamu je vidět, že to trvalo několik kilometrů – video je točeno směrem do Prahy, začíná před sjezdem Loděnice a končí před sjezdem Rudná. Policisté si nedělali nic ani z probliknutí dálkovými světly.
Jak pak tedy můžeme my nebo úřady chtít po řidičích, aby dodržovali zákon, když to, jak vidno ze záznamu, nedělá ani sama policie? Samozřejmě nechceme paušalizovat a víme, že s největší pravděpodobností šlo o pochybení jedince, ale ani toho by se profesionálové neměli dopouštět.
O vyjádření k této situaci jsme požádali i tiskové oddělení Policie ČR. Dostali jsme pouze odpověď, že náš dotaz byl přeposlán na příslušná místa, ale už týden se nic neděje, žádná další odpověď nepřichází.