Praha je v obložení kamer. Některé umí měřit rychlost, jiné monitorují dopravu, další průjezd na červenou. V hlavním městě je ale také jedna velmi speciální kamera, která se tváří tak, že dohlíží na přestupek, který je mezi řidiči v Praze velmi rozšířený. Fakticky se tak opravdu ale jen tváří. Zatím.
Jen upozorňuje, netrestá
Jak to v Praze vypadá s kamerami na průjezd červené a na měření rychlostmi jsme nedávno řešili. Dnes se podíváme na jednu konkrétní kameru, která už řadu měsíců monitoruje jízdu autobusovým pruhem. Každý sice ví, že autobusové pruhy jsou v Praze vyhrazeny jak pro hromadnou dopravu, tak pro obsazené vozy taxi, složky IZS, ale také pro skútry a motorky. Vzhledem k tomu, že autobusový pruh znamená úbytek běžných jízdních pruhů pro ostatní řidiče. A to vede k často i nekonečným kolonám.
Proto se řada řidičů rozhodně využít pro svou cestu i vyhrazený autobusový pruh. Jenomže jde o přestupek, a navíc se pak kolony často rozšíří i do těchto pruhů, což i výrazně zdržuje hromadnou dopravu, která musí jezdit na čas. Policisté sice autobusové pruhy kontrolují, protože ale nemohou být všude a pořád, jejich zneužívání je v Praze mírným standardem.
Ne každá kamera u semaforu hlídá průjezd na červenou. Poradíme, kde jsou a jaké jsou tresty
I proto byla v Praze na Evropské ulici instalována kamera, která by měla na to, zda řidiči bus pruh neoprávněně využívají dohlížet. „Instalovaný systém obsahuje rozpoznávání vozidel BUS a SW umožňuje filtrovat vozidla podle registrační značky z aktualizované databáze TAXI vozů z MD. V rámci pilotu se ověří možnost využití automatické denní detekce nápisů „TAXI“. Systém byl rozšířen o detekci výstražných světel včetně barevné kamery a SW, který umožní detekci majáků,“ popisuje kameru TSK Praha ve své ročence.
A právě ta v ročence zmíněná slova „v rámci pilotu“, tedy pilotního provozu, jsou důležitá. Tento provoz totiž trvá už od roku 2020 a od té doby se ostrý provoz, tedy opravdu detekce těch, kteří neoprávněně jezdí bus pruhem, ani nepřiblížil. A důvod? Ten nám byl tiskovou mluvčí TSK Praha Barborou Liškovou vysvětlen asi v polovině testovacího provozu kamery takto: „Vzhledem k velkému množství agendy přestupků, které přes policii jdou, složitosti, a i vzhledem k finančním nákladům spojeným s IT propojením do systémů policie, to z jejich strany do plánu zařazeno bylo, ale nebyl úplně jasně řečen časový předpoklad zavedení vymáhání přestupků.“ Praha by navíc kvůli této kameře musela uzavřít smlouvu s policií, což je také v nedohlednu.
Přesto ale připomínáme, že pokuta se neoprávněnou jízdu vyhrazeným pruhem pro autobusy může dosáhnout až 2500 Kč. A nezapomínejte, že už dva roky může tyto pokuty rozdávat také městská policie.