Na netradiční výstavě veteránů v Ekotechnickém muzeu (Stará čistírna odpadních vod) v pražské Bubenči, která se konala koncem letošního dubna, se nám mezi vystavenými vozy zalíbil luxusní Rolls Royce Silver Shadow I. Byl u něj i jeho majitel Karel Kot, a tak jsme se s ním dali do řeči. Ve velmi příjemném rozhovoru jsme strávili skoro hodinu a dozvěděli se, že kromě tohoto kousku je majitelem FOXToys, tedy obchodu s modely aut, a že tenhle krasavec není jediným autem ve sbírce. A protože jsme zvědaví, domluvili jsme se s ním na návštěvě a připravíme pro vás několikadílný seriál o tom, co se u Kotů v garážích ještě schovává, historickým vozům se totiž věnuje i jeho syn.

V prvním díle, který právě čtete, si postupně povíme něco o tom, jak se otec a syn Kotovi k takovému koníčku dostali, jak to zvládají jejich rodiny a také to, na co se v několika následujících týdnech můžete těšit.

Oba pánové se shodují na tom, že opravdoví automobiloví veteráni (tedy auta před druhou světovou válkou nebo i chvíli po ní) jim nic moc neříkají. Za srdce je chytí spíše vozy z konce šedesátých let a klasické youngtimery ze sedmdesátých nebo osmdesátých let. Jsou to auta, která vídali ve filmech, ale v ČR si na ně nemohli sáhnout. Když jsme se ptali na důvod, proč jezdí ve starých autech, byla odpověď jednoduchá, nové auto si může koupit kdokoliv a kdykoliv, ale vysněný veterán se musí nejdříve najít a hlavně vybrat, vždyť se jedná o vůz starý několik desítek let, který nestojí na každém rohu a najít auto v dobrém stavu může často trvat hodně dlouho. Prostě to není jen tak přijít do showroomu a odjet domů, veterán je o lásce ke klasice a je potřeba k tomu dozrát.

Vše začalo, když Karel Kot dostal ve svých 17 letech model Rolls Royce Silver Shadow. Tenkrát se prý na model dlouze podíval a přitom si pomyslel: “Takové auto bych chtěl jednou mít.” A povedlo se. Dnes má ve sbírce hned tři. Jsou to všechno modely Rolls Royce Silver Shadow z let 1968 (bílý), 1973 (zlatý) a 1976 (modrý).

Nejnovější bílý Rolls Royce na zahradě jejich rodinného domu zaparkoval jen pár dní před naší návštěvou. Když jsme se ptali, jak to bylo s jeho pořízením, vykouzlil se oběma pánům na obličeji úsměv a jednohlasně odpověděli: “Byl za dobrý peníze, nešlo ho nekoupit!” Nerudovské problémy “kam s ním” prý řeší, až když auto přivezou. Zatím se vždy pro nové auto podařilo místo najít.

V dnešní době je v jejich garáži opravdu velká spousta veteránů s různými příběhy. Pořízení nebylo vždy snadné, ale někdy to přišlo samo jako třeba v případě stařičké Škody Octavia z roku 1960. Jeden z jejich vážených klientů ji měl ve sbírce, ale vzhledem k tomu, že sbíral nákladní automobily, nehodila se mu tam. Přemýšlel tedy co s ní? Ne náhodou oslovil syna, Martina Kota, jestli se mu auto nehodí. Neodolatelná nabídka vyústila ve výlet na Slovensko s podvalníkem a auto se stěhovalo do Prahy.

Netradiční bylo také pořízení Ferrari 308 GTS Quattrovalvole z roku 1985. Ferrari bylo na Slovensku, přišla další neodolatelná nabídka na koupi za pěkné peníze. Odpoveď u Kotů byla jasná! Auto se jen pár dní před Vánoci tajně dovezlo do Prahy a ihned putovalo do garáže. Celá rodina, kromě otce a syna, měla zákaz do ní vstoupit. Je prý plná dárků. Nikdo si nechtěl zkazit případné překvapení pod stromečkem, takže zákaz vyslyšeli. Jaké bylo jejich překvapení, když pod stromečkem ležel model Ferrari a v kufru měl zavřené klíče… 🙂

Asi si dokážete představit, že povídání s panem Kotem starším bylo neskutečně poutavé, vtipné a zajímavé. Nemohli jsme se také nezeptat na to, jak zálibu ve sbírání veteránů zvládají rodiny. Nejdříve přišel šibalský úsměv a pak klasická mužská odpověď: “No, musela si zvyknout,” ale hned dodal: “Rodina je samozřejmě na prvním místě a nikdy nebude trpět rodinný rozpočet na úkor sebehezčího kousku na čtyřech kolech. Musím ale přiznat, že si to ženská část rodiny občas nemyslí…” Paní Kotová starší si nedělní projížďky ve stylovém oblečení na zadním sedadle luxusního Rolls Royce užívá možná ještě více než její manžel v roli řidiče. Když je nálada, čas a prostor, ze zavazadlového vyndají stylový originální Rols Royce piknikový servis a relaxují.

Povídání se členy této rodiny bych přála každému. Vyprávění nejen z let minulých vás prostě donutí popřemýšlet nejen o vztahu k našim plechovým miláčkům, ať už novým nebo těm s patinou, ale také k sobě navzájem.

Jste zvědaví, co kromě trojice limuzín Rolls Royce a Ferrari v garáži Kotových stojí? Namátkou bychom mohli jmenovat jedno z nejoblíbenějších aut syna Martina, Pontiac Firebird Turbo Trans Am, BMW M5 E34, raritní Lancia Thema 8.32 (1989), Lada 2101 (1978) čekající na stavbu repliky vozu Veřejné Bezpečnosti, Lotus Esprit Turbo (1984), se kterým se majitelé účastní závodů, a další a na většinu z nich se v našich článcích můžete těšit!

-AR-/-PS-