To, že v létě jezdíme na letních pneumatikách a v zimě na těch zimních, vnímáme většinou automaticky. Víte ale, jaký je mezi nimi rozdíl? A že v některých případech se vyplatí pneumatiky celoroční?
Na první pohled všechny vypadají stejně. Ten detailnější a zevrubnější ale poodhalí velké rozdíly, ať již se jedná o hloubku a tvar dezénu, počet drážek či dezénovou směs. To vše má značný vliv na vlastnosti pneumatiky jako takové.
Letní pneumatiky
Pro letní pneumatiky je typická nízká hloubka dezénu (1,6 mm). To mimo jiné silně ovlivňuje jejich jízdní vlastnosti. Letní pneu perfektně odolávají zahřívání a vysokým teplotám, které panují právě v letních měsících. Jejich vzorek je napuštěný speciální směsí, díky níž pneumatika nezměkne ani na extrémně rozpálené silnici. A jakmile teplota klesne, pneumatika poleví a dokonale přilne k suchému i mokrému povrchu.
Krátká brzdná dráha a nižší spotřeba paliva
Ve srovnání se zimními pneumatikami je však s nimi spojen také spojen i vyšší kilometrový nájezd, krátká brzdná dráha a celkově nižší spotřeba paliva. Letní pneumatiky se rovněž dobře ovládají. Díky širokým kanálkům a podpůrným drážkám velmi dobře reagují především při aquaplaningu. Při teplotách nižších, než 7 °C ale své jízdní vlastnosti bohužel ztrácejí. V ten okamžik je nutné přezout na pneumatiky zimní.
Zimní pneumatiky
Zimním pneumatikám již titulu jejich názvu vyhovuje nepříznivé zimní počasí. Dobře sedí na sněhu, břečce i zmrzlém asfaltu. I při teplotě hluboko pod nulou si zachovávají vysokou pružnost. Obecně se dá říci, že čím pružnější vzorek je, tím lépe přilne na silnici. Další předností zimních pneumatik je i, obzvláště v zimních podmínkách, krátká brzdná dráha. K té přispívají zase stovky malých drážek rychle odvádějících vodu a nedovolujících pneumatice proklouznout.
„Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může váš vůz vybavený zimními pneumatikami Goodyear zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru,“ říká Milan Marušák ze společnosti Goodyear.
Aby fungovaly zimní pneumatiky co nejlépe, výrobci neustále vyvíjejí novinky. Například společnost Goodyear zkoumá sníh: „Vědecké poznatky o sněhu jsou vrcholnou disciplínou vývoje zimních pneumatik. Naši technici zkoumají ve sněhové laboratoři strukturu sněhu a její vliv na výkonnost pneumatik. Zjistěte si zajímavá fakta o sněhu a zimních pneumatikách třeba na webu Goodyear,“ doporučuje Milan Marušák.
Proč nejezdit na letních i zimních pneu celoročně?
Tak jako při teplotě pod 7 °C byste se měli vyvarovat jízdy na letních pneumatikách, platí to i obráceně. Zimní pneumatiky se totiž v létě nejen rychle sjíždějí, ale zároveň na silnici nedrží tak dobře. Osudným se vám může stát i vzorek a hluboký dezén zimní pneumatiky, který pro rozehřáté silnice není určený.
Přezouvat se musí
V některých regionech je přezouvání pneumatik z letních na zimní povinné. Dle §40a zákona 361/2000 Sb. jsou řidiči povinni jezdit na zimních pneumatikách od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze předpokládat, že se tyto jevy na pozemní komunikaci objeví. V některých oblastech je zapotřebí zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava.
Celoroční pneumatiky
Na trhu ještě najdete tzv. celoroční pneumatiky, které se však hodí spíše příležitostným řidičům (kteří ročně najezdí méně než přibližně 15 tisíc km), nežijí v horských oblastech a jezdí jen po zpravených komunikacích. Tyto pneumatiky se však svými vlastnostmi ani zdaleka nevyrovnají letním a zimním pneumatikám.