Před pár dny byla zveřejněna zpráva o barvách pro automobilové OEM nátěry. Ta přináší globální analýzu trhu a vhled do problematiky automobilových barev za loňský rok. Návrháři z BASF také každoročně tvoří inovativní sbírku 65 nových barev, založenou na výzkumu světových kulturních změn, které mohou ovlivnit barevné trendy až na pět let dopředu.
Náskok ve všech segmentech si nadále drží achromatické barvy – bílá, černá, šedá a stříbrná. Jejich celosvětový podíl na trhu dosahuje téměř 80 %. Dominantní pozici obhájila, stejně jako loni, bílá. Více než každé čtvrté auto v Severní Americe a téměř každé třetí vozidlo v Evropě má bílou barvu, zatímco v Asii a Tichomoří je to více než každé druhé. Oproti tomu oblíbenost stříbrné se ve srovnání s předchozím rokem mírně snížila.
Mezi chromatickými barvami je nejoblíbenější modrá a červená, zejména pak v menších segmentech jako jsou kompaktní a subkompaktní vozy. Ve větších segmentech však jejich obliba klesá a oproti předchozímu roku zde naopak dochází k výraznému nárůstu černé a bílé.
V Evropě táhnou odstíny šedé
Téměř každý pátý automobil v Evropě je natřený šedou barvou, která nahradila černou jako druhou nejoblíbenější barvu hned za bílou. Spotřebitelé mohou vybírat z více než 110 variant, od světle šedé až po tmavou, kovově antracitovou. Modrá, s přibližně 140 barevnými odstíny, nabízí možností ještě více. S celkovým podílem 11 % v roce 2018 překonala stříbrnou, čímž se stala čtvrtou nejoblíbenější barvou aut v Evropě. Spolu s červenou si získává čím dál větší oblíbenost i v Severní Americe, Asii a Tichomoří. K jedinečnému vzhledu vozu také značně přispívá metalický nebo perleťový efekt, který v roce 2018 zdobil dvě třetiny všech aut. Platí, že čím větší automobil je, tím častěji má tuto efektní úpravu.
„V nabídce automobilových nátěrů je nepřeberné množství barev, které neustále narůstá a přináší novou inspiraci,” říká Mark Gutjahr, vedoucí oddělení Automotive Color Design Europe v divizi BASF Coatings. BASF nabízí udržitelná řešení barevných nátěrů, která zkracují proces nanášení a vytvrzování, a pomáhají tak snížit emise CO2 až o 20 %. Patří sem i vodou ředitelné základní laky s minimálním obsahem těkavých organických sloučenin (VOC) a nátěry s funkcí řízení teploty, které minimalizují zahřívání povrchu vozu.