I když se může zdát, že je výběr toho správného oleje na první pohled složitá věc a některá značení olejů na nás mohou působit jako kódy tajných služeb, ve skutečnosti to zase složité není. Co ale dělat, když se vám rozsvítí kontrolka mazání?

V tomto případě je potřeba jednat celkem rychle. Je potřeba v první řadě zkontrolovat hladinu oleje, k čemuž slouží měrka oleje v motorovém prostoru. Na té jsou dvě rysky, které značí minimum a maximum náplně oleje, která by v motoru měla být. Pokud měrka ukazuje dostatek oleje, tak nebude problém v nedostatečném množství oleje, ale někde jinde a zde doporučujeme zavolat do jakéhokoliv autoservisu a zvolit další postup dle jejich doporučení. V případě, že na měrce vidíme olej blízko rysky minimum nebo pod ryskou a nebo dokonce vůbec, musíme co nejdříve olej dolít. Ale jak správný olej vybrat?

Výrobci aut dodávají ke svým modelům servisní knížku nebo návod k obsluze. Pokud je máme k dispozici, najdeme v nich i doporučené parametry oleje. Někdy nám může pomoci i štítek na výměnu oleje nalepený na motoru.
Nejdříve hledejte viskozitní třídu dle SAE. U starších vozů to může být například 10W-40 nebo dokonce 15W-40. U novějších vozů to bude spíše 5W-40 nebo 5W-30.

Když máte jasno ve viskozitě, hledejte tzv. výkonovou specifikaci. V Evropě se nejvíce uplatňuje klasifikace olejů dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů). Hledejte značení složené z písmen A,B,C a čísel 1 až 5. Například ACEA A1/B1 nebo A3/B3 nebo A3,B3,B4 nebo A5/B5 nebo C3 nebo C2 nebo A3,B4,C3 apod. Značení písmeny A,B,C charakterizuje oleje pro benzinové a naftové motory osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel.

Někteří výrobci aut uvádějí i své vlastní firemní specifikace. Například u starších automobilů skupiny VW (Volkswagen, Seat, Audi, ŠKODA-AUTO) můžete nalézt specifikaci VW 502.00/505.00/505.01 nebo VW 501.01/505.00 apod. Nejnovější specifikace olejů dle VW, která nahrazuje všechny předešlé specifikace je nyní VW 504.00/507.00. FORD používá svoji specifikaci WSS-M2C 913-B nebo novější WSS-M2C 913-C. Mercedes zase značí oleje například MB 229.1, MB 229.51 apod.

Pokud máte jasno, jaké značení olejů máte hledat, běžte na nejbližší čerpací stanici, do obchodního domu či do prodejny autodoplňků a vyberte si olej, který se bude shodovat s vámi hledaným značením.

Uvádíme příklad na osobním automobilu ŠKODA OCTAVIA s motorem 1.9 TDI PD 77kW. V návodu k obsluze najdeme doporučení na olej firemní specifikace VW 507.00. V tomto případě nemusíme ani hledat viskozitní třídu. Na čerpací stanici nalezneme například olej 5W-30 s těmito specifikacemi: SAE 5W-30, VW504.00/507.00, ACEA C3, API SM/CF, MB 229.51, BMW Longlife-04, Fiat 9.55535-S1, Porsche C30, PSA B71 2290. Vidíme, že značení oleje obsahuje naši požadovanou specifikaci VW 507.00, takže můžeme olej bez problémů použít.

Možná vás napadá, jak je to s mísitelností olejů různých značek nebo různých klasifikací… Měl by se doplňovat vždy olej stejné viskozitní třídy i výkonové klasifikace. Se záměnou oleje různých značek není žádný problém, protože princip olejů je takový, aby se mohly doplňovat. Dokonce, i když na doplnění použijeme olej jiné klasifikace, tak se nic vážného z krátkodobého hlediska nestane. Motorový olej má za úkol motor správně a rychle mazat, chránit ho od nepříznivých vlivů, před kondenzací vodních par, nečistotami apod. Navíc má velký vliv i na spotřebu paliva. To vše jsou argumenty, proč použít ten správný olej. Vždy je ale lepší alespoň nějaký olej v motoru, i když nemusí být ten správný, než olej žádný!

novy-motor-Kia-Kappa-10-litre-T-GDI