Zima je období, které nemilosrdně prověří stav ventilace všech automobilů. V zimě se tak i kvůli tomu mohou objevovat zamlžená okna. V tomto článku napovíme, co může tyto problémy způsobovat a jak si s nimi poradit.
Metodický postup
První krok, který by měl mít okamžitý efekt, je důkladně umýt okna z obou stran kvalitní a účinně odmašťující kapalinou. Nezní to jako nic objevného, nicméně mnoho řidičů umývá skla pouze zvenčí a zevnitř je pouze „otírá“, protože je obtížné je opravdu důkladně vyčistit.
Dalším krokem je kontrola podlahy pod koberečky. Cílem je samozřejmě najít vlhkost. Pokud se v autě objevuje, je naprosto nezbytné zjistit její příčinu – možná podlaha někde netěsní v důsledku koroze nebo se ucpaly odtokové kanálky zkapalněné vody z klimatizačního systému. Bez vyřešení těchto problémů k žádnému velkému zlepšení stavu nedojde. Vkládání novin nebo rozsypání podestýlky pro kočky v autě je pouze polovičním řešením. Ano, vlhkost se vsákne, ale s dalšími srážkami se objeví nová, takže se skla začnou znovu zapařovat.
Dále je čas zkontrolovat stav kabinového filtru. Právě špinavý a plný filtr je také velmi častou příčinou zamlžených oken. „Mnoho řidičů si klade otázku: má smysl vyměnit kabinový filtr bez profesionálního odstranění plísně či dezinfekce systému? Opravdu to není ideální řešení, ale bezpochyby to pomůže proti zapařování skel,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku. „Koneckonců můžete systém vydezinfikovat i sami. Sice se to nevyrovná návštěvě autoservisu, ale pokud všechny přípravky použijete správně, alespoň do jisté míry to problém vyřeší.“
Rozmrazování auta s nastartovaným motorem není dobrý nápad. Vykoledovat si za něj můžete i pokutu
Při příležitosti výměny filtru je samozřejmě nutné co nejlépe vyčistit přihrádku, ve které je umístěn. Nejlepší je použít vysavač. Foukání stlačeným vzduchem je riskantní, protože naopak může do celého systému dostat nečistoty.
Co možná nevíte
Vedle běžných důvodů zamlžených oken popsaných výše, je dobré poukázat na další tři, které nejsou tak časté.
Za prvé: Všechna auta mají kromě přívodů vzduchu do kabiny taky výstupní otvory. Nejčastěji se nacházejí v oblasti zadního plata, zadních sloupků a různě v kufru. Proto se vyplatí ze zavazadlového prostoru vytáhnout vše, co jde, ideálně včetně čalounění, a hledat něco, co připomíná větrací mřížky nebo pružné, odstranitelné plastové krytky. Je třeba zkontrolovat, zda jsou průchodné a zda je neucpává například něco, co neustále vozíte v kufru.
Za druhé: Systém vytápění. Ten musí být vzduchotěsný a výkonný. Dokonce i drobné netěsnosti vytápění vytvářejí usazeniny na sklech. Taky můžete cítit charakteristický pach glykolu. Pokud se motor v zimě nedostatečně zahřívá, je potřeba vyměnit termostat. U některých modelů, například Peugeot 407, se běžně porouchává také řízení přívodu vzduchu (nejde nastavit teplotu nebo nasměrovat přívod vzduchu tam, kde je potřeba). Právě v tomto vozu oprava vyžaduje demontáž palubní desky, takže je obtížná a časově náročná, nicméně s touto záležitostí je dobré se vypořádat co nejdříve.
Nakonec připomínáme kontrolu kvality provozu elektrického ohřevu zadního okna (a předního, pokud je jím vybaveno). Elektrické vyhřívání si velmi rychle s párou poradí, takže pokud ho máte, mělo by řádně fungovat. Každý řidič by si měl poradit s kontrolou nebo výměnou pojistek. Pokud je ale problém v instalaci, vyplatí se navštívit nejbližší autoservis sítě ProfiAuto.
„Zamlžená okna jsou velmi častým problémem. Naštěstí se to ve většině případů dá efektivně vyřešit za nevysoké náklady,“ dodává Jindřich Krejčí. „Pro vlastní pohodlí a bezpečnost je ale dobré se tomuto problému věnovat co nejdříve, dokud nejsou venkovní podmínky ještě horší.“