Vlak naložený novými modely míří do německého přístavu.

Jak se dostanou auta z Evropy do Vietnamu? Škoda popsala zdlouhavou cestu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 8. 1. 2024


Modrý Kodiaq vjíždí na kovovou podlahu vagonu. Auto zastaví, řidič vystupuje, kola vozu zajišťuje patkami a celý vůz ještě jednou kontroluje. Za chvíli se vlak s desítkami automobilů dá do pohybu. Cesta vozů Škoda do Vietnamu začíná.

Vietnam je pro vozy Škoda novou destinací, česká značka na tamní trh právě vstupuje a momentálně tam z České republiky dováží modely Kodiaq a Karoq. Ty vyrábí v továrně v Kvasinách. Vietnam je odtud vzdušnou čarou zhruba 12 tisíc kilometrů daleko.

„Klíčovou výzvou projektu Vietnam z pohledu transportu je koordinace transportního řetězce obnášejícího kombinaci silniční, železniční i námořní přepravy s důrazem na kvalitu, náklady a dodržení transportních časů,“ říká Lubor Šrámek, který je ve Škoda Auto zodpovědný za logistiku vyrobených automobilů.

Trasa automobilů Škoda z Evropy do Vietnamu
Trasa automobilů Škoda z Evropy do Vietnamu | Zdroj: Škoda

V Kvasinách auta na dalekou cestu připravují. „Vozy jsou opatřeny speciálními ochrannými transportními fóliemi a jsou zajištěny tak, aby nemohlo dojít k jejich poškození během přepravy,“ přibližuje Šrámek.

Vozy opatřené transportní ochranou míří do tzv. přesuvny. To je budova, do které vjíždějí patrové železniční vagony. Na ně v přesuvně přepravované vozy postupně najíždějí. Konstrukce budovy umožňuje, aby auta plnila obě patra vagonu současně.

Po naložení zamíří vlak z Kvasin do německého přístavu Bremerhaven. „Dále pak jsou vozy zaoceánskou ro-ro lodí vypraveny do místa překládky v Singapuru. Odtud putují menší ro-ro lodí do cílových destinací ve Vietnamu – přístavů v Ho Či Minově Městě nebo Haifongu,“ popisuje další průběh cesty Lubor Šrámek.

Označení ro-ro zkracuje slova roll-on a roll-off a patří lodím navrženým pro převážení automobilů a dalších dopravních prostředků, které do útrob lodi najíždějí po vlastní ose. Stejně pak loď také opouštějí při vykládce. Takovéto koráby mají nákladní paluby v několika patrech a běžně pojmou přes pět tisíc vozů.

Obvyklá velikost jedné zásilky z Kvasin do Vietnamu je několik desítek vozů. Ty v německém přístavu při čekání na nalodění stojí na jedné z parkovacích ploch nebo v parkovacích domech. Na loď najíždějí za sebou společně s jinými vozy určenými pro stejnou cílovou destinaci, na jedné z lodních palub pak stojí v jednom bloku. Díky tomu při překládce či vykládce mohou auta opět pospolu vyjet. Systém, který umožní mít o vozech připravených k nalodění přehled, je velmi důležitý. Obří logistický uzel v Bremerhavenu totiž dočasně hostí přes 75 tisíc vozů, které jsou na cestě za svými budoucími majiteli.

Po vylodění v jednom ze dvou vietnamských přístavů přebírá Kodiaqy a Karoqy místní dopravce, aby je převezl k dealerům do autosalonů. Teprve tam končí dlouhá cesta, která začala ve východočeských Kvasinách.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru