ŠKODA AUTO je zastoupena na pěti kontinentech a na více než 100 trzích světa. Všem zákazníkům musí auta nejen vyrobit, ale i je k nim včas a bezpečně dopravit. Ze závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách, Bratislavě, ale i v Rusku, Indii, Ukrajině, Kazachstánu a Číně se vydávají do světa na kamionech nebo po železnici, předtím jsou ale na transport pečlivě připravena, aby se během cesty nepoškodila.
Brány závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách opustí denně více než 3 000 nových vozů. Zhruba 55 % odjíždí vlakem, 45 % po silnici. Dodávky do zámoří kombinují pozemní a námořní transport přes evropské přístavy, do kterých jsou vozy v naprosté většině dopraveny po železnici. „Strategickým cílem logistiky je postupně navyšovat podíl železničního transportu. Je to nejen ekologičtější, ale omezí se tím i pohyb kamionů po závodě a sníží se zatížení dopravní infrastruktury,“ říká Miroslav Mazal, koordinátor plánování přeprav hotových vozů z oddělení ŠKOTRANS, které má přepravu vozů na starosti.
Většina z nás už asi potkala na silnici kamion s novými auty, která byla na různých místech polepena bílou fólií. Jak přesně ale taková ochrana vypadá? „Vozy jsou před opuštěním haly výrobního závodu chráněny transportní fólií, ochranou nárazníků, hran dveří a nástupního prostoru řidiče s cílem minimalizovat rizika poškození během transportu a skladování,“ říká Petr Hrbáček z oddělení Řízení kvality značky, centrum analýz.
Vůz je během transportu a skladování vystaven mnoha vlivům venkovního prostředí, prachu, průmyslovému spadu či pylu. Musí se proto během přepravy a na skladech chránit. Dříve se na nové vozy nastříkalo asi půl kila konzervačního vosku. Ten pak musel být u prodejce poměrně složitým způsobem odstraněn, vzniklý odpad navíc zatěžoval životní prostředí. Posledních zhruba deset let se proto používají transportní ochranné fólie, které se lepí na přední kapotu, střechu a záď vozu.
ŠKODA používá polyolefínovou fólii s lepidlem na bázi syntetického kaučuku, stejně jako ostatní značky v koncernu Volkswagen. Na jedno auto je jí potřeba 5-7 m². Fólie je recyklovatelná jako plastový odpad, případně může být likvidována jako komunální odpad. Výrobce fólie garantuje, že vydrží chránit automobil až po dobu 12 měsíců. Ve výjimečných případech, pro velmi náročné transporty, transport výstavních vozů nebo luxusních modelů se používá tzv. „Full Body Cover“, netkaná textilie kryjící celé auto a je nutné ji vyvíjet pro každý model zvlášť.
Další rizika vznikají při manipulaci s vozem, nakládce a vykládce vozů, proto má vůz ochranu nárazníků a hran dveří řidiče proti poškrábání nebo odloupnutí laku. Navíc je celý nástupní prostor řidiče, včetně koberce chráněn proti znečistění fólií a sedačka řidiče flísovým potahem. Zatímco krycí fólie se na auto dodávají až na samém konci výrobního cyklu, ochranné potahy sedaček jsou dodávány už přímo na sedačkách od subdodavatele.
Denně tak vyjíždí na cestu k zákazníkům přes 155 kamionů a zhruba 8 vlaků z Mladé Boleslavi a 6 z Kvasin, což představuje 192 vagonů. K tomu se z Mladé Boleslavi denně odesílá jeden kontejnerový vlak s díly do ruských závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze a jednou za týden vlak rozložených vozů na Ukrajinu do Solomonova. Stejně jako v českých závodech se chrání a k zákazníkům dopravují vlakem či kamiony i vozy vyrobené v Bratislavě, Rusku, Indii, Ukrajině, Kazachstánu a Číně.
Dopravu vozů po silnici obstarávají externí firmy, jejichž řidiči si i sami auta nakládají. Najednou se tak dováží od dvou až do deseti aut podle typu nákladního vozu, na velký kamion se jich vejde v průměru 7-8. Podobně různorodé je to i u vlaků. Na vagón se průměrně vejde 10 nových vozů, ale v podstatě žádné dva vypravené vlaky nejsou stejné. Podle druhu vagonů nebo i místa určení se liší i délka nakládky.
Simply Clever transport
Stejně jako vozy ŠKODA nabízejí mnoho Simply Clever řešení, chytré nápady se uplatňují i při jejich transportu. Tady jsou některé z nich:
Přesuvna Kvasiny
Malá elektrická lokomotiva usnadňuje práci na vlečce v Kvasinách. Do budovy přesuvny vedou tři vlečkové koleje, na které smluvní přepravce přistavuje prázdné železniční vozy. „Za pomocí malé elektrické lokomotivy si natáhneme jeden vůz do přesuvny, naložíme ho hotovými auty – nakládáme zároveň ve dvou patrech, přesuneme celý naložený železniční vůz na jinou kolej a vytlačíme z budovy,“ říká Jan Jurásek, koordinátor řízení expedice vozů ze ŠKOTRANSU Kvasiny. „V tomto koloběhu naložíme denně kolem 50 vagonů. Elektrická lokomotiva nefunguje jenom jako síla pro pohyb železničních vozů, ale zároveň i jako najížděcí rampa ve dvou patrech a hlídá bezpečnost provozu při nakládce za pomoci množství bezpečnostních čidel.“
Automatické načítání vozů
Zatímco ještě před časem evidoval každý vůz, který vyjel z linky, jeden člověk stojící u konce montáže, dnes tuto rutinní práci zastává kamera napojená na počítačový systém. Jakmile vůz opouští linku, automaticky je načten do systému a přechází ze zodpovědnosti oblasti Výroby do zodpovědnosti ŠKOTRANSU. Kontrola vozu je dvojí – jedna kamera načítá výrobní číslo z protokolu, který vůz doprovází po celou dobu výroby, druhá z místa, kde je nalepeno v levém spodním rohu pod čelním sklem.
Měření výšky kamionů
Pro různé státy platí nejvyšší povolená výška kamionů. V ČR je to třeba 4,2 metru, v Německu pouze 4 metry. Při výjezdu z nakládkové plochy je umístěno čidlo, které automaticky ukáže řidiči, zda jeho naložený vůz je nižší než 4,0 metru, v rozmezí 4,0-4,2 metru nebo přesahuje 4,2 metru.