klic_od_auta-skoda_kodiaq

Jak firmy přidělují služební auta? Nejčastěji je to BMW a Mercedes-Benz pro top manažery, Škoda pro střední management

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Comp&Ben Asociace - Foto: Pavel Srp - 10. 2. 2025


Většina firem (65 %) umožňuje zaměstnancům volbu značky i modelu „statusového“ služebního auta a jeho využití pro soukromé jízdy včetně zahraničních cest. Soukromé kilometry si zaměstnanci většinou hradí sami. Mezi nejpopulárnější „statusové“ vozy top managementu patří BMW a Mercedes-Benz. Střední management nejčastěji volí Škodu. Některé firmy nabízejí místo služebního auta peněžní náhradu. Vyplývá to z průzkumu Comp&Ben Asociace, který zjišťoval, jak zaměstnavatelé nastavují podmínky pro udělování služebních vozidel.

Služební auto je v České republice jedním z nejžádanějších benefitů s vysoce vnímanou přidanou hodnotou pro zaměstnance. Důvodem je nejen pořizovací cena (služebních) vozů a firmou hrazené náklady na údržbu a provoz. Při netransparentním poskytování služebních aut však může tento benefit vyvolat závist a nespokojenost ostatních zaměstnanců. Proto pravidla poskytování firemních aut shrnuje zpravidla interní směrnice, takzvaná Car Policy. Na tu se zaměřil průzkum Comp&Ben Asociace, která se zaměřuje na odměňování zaměstnanců. Sběr a analýzu dat provedla společnost BD Advisory. Průzkumu se zúčastnilo 170 tuzemských firem.

Služební vůz lze za benefit považovat pouze v okamžiku, kdy je možné jej použít pro soukromé účely. „Nejčastěji (77 %) si hradí zaměstnanci soukromé kilometry sami. Jen 19 % firem zaměstnancům plně či částečně hradí i soukromé kilometry. Cesty do zahraničí umožňuje 66 % firem a 57 % dovoluje využití vozu i členy rodiny. Některé společnosti (32 %) nabízejí možnost odkupu vozu za zvýhodněnou cenu,“ vysvětluje Tomáš Jurčík, ředitel Comp&Ben Asociace.

Statusové auto není pro každého: BMW, Škodu nebo peníze?

Takzvané „statusové“ auto je nejčastěji určeno pro zaměstnance na vyšších manažerských pozicích, případně pro klíčové odborníky. Služební auto dostávají také obchodní pozice, které navštěvují zákazníky, méně často neobchodní a podpůrné pozice. „Tento benefit je běžný hlavně v FMCG, retailu a farmaceutickém průmyslu. V bankách, IT a telekomunikacích je obvykle omezen jen na nejvyšší vedení nebo nahrazen peněžní náhradou,“ shrnuje Tomáš Jurčík. Finanční náhradu místo vozu, takzvanou car allowance, nabízí zhruba 20 % firem.

Akční plán EU pro automobilový průmysl: elektromobily povinně pro vybrané firmy

Možnost výběru typu a modelu u „statusového“ služebního auta nabízí 65 % firem, zbytek poskytuje předem určené modely, přičemž některé umožňují nadstandardní konfiguraci s doplatkem. Top management často preferuje prémiové značky jako BMW či Mercedes-Benz, zatímco střední management nejčastěji volí vozy Škoda. Značky jako Volkswagen, Volvo a Audi využívá zhruba desetina firem. Škoda dominuje nejen mezi „statusovými“ vozy, ale i mezi tzv. nástrojovými auty pro specialisty a provozní pozice.

Z průzkumu Comp&Ben Asociace navíc vyplynulo, že zaměstnanci oceňují hlavně možnost volby při výběru vozu. „Stojí proto za zvážení nabídnout zaměstnancům širší spektrum značek a modelů. Některé firmy například nabízejí výběr z více značek v rámci rozpočtu s možností doplatku za lepší model,“ dodává Tomáš Jurčík.

Většina firem poskytuje služební auto transparentně

Aby služební auto jako benefit zaměstnance motivovalo, musí být tento benefit nabízen transparentně. Zatímco mzdový výměr si zaměstnanci navzájem neukazují, služební auto jim stojí na parkovišti denně. „’Statusové‘ auto je důležitý benefit, který zaměstnanci vnímají velmi citlivě. Vyžaduje proto jasná a transparentní pravidla, která zajistí férovost a posílí důvěru,“ říká Jan Andrlík, expert na odměňování ze společnosti T-Mobile.

Průzkum Comp&Ben Asociace nicméně ukázal, že většina firem (83 %) má pro oblast služebních automobilů formální směrnici a jednotná pravidla pro poskytování vozidel. „Jen 6 % společností přiděluje statusová auta na základě individuální dohody. 83 % firem používá formální směrnici a přiděluje je definovaným pozicím, nejčastěji podle konkrétních pozic (45 %) anebo hierarchické úrovně (40 %),“ uzavírá Tomáš Jurčík, ředitel Comp&Ben Asociace.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru