Společnost Jaguar Land Rover dosáhla významného technického průlomu v uzavřeném cyklu recyklace polyuretanové pěny ze svých ojetých vozidel tím, že ji úspěšně znovu začlenila do výroby nových sedadel.
Ve spolupráci s inovacemi na poli materiálů MobilityScience společnosti Dow a světovým lídrem v oblasti sedadel pro automobily Adient se jedná o první případ úspěšného využití pěnové výplně sedadel v uzavřeném cyklu při výrobě automobilů.
Jaguar Land Rover (JLR) nyní tento materiál podrobuje kompletnímu výrobnímu procesu s cílem vyzkoušet na začátku příštího roku jeho použití ve velkém měřítku v předsériových vozech.
Polyuretanové pěny jsou známé tím, že jejich recyklace je náročná. Jsou navrženy s ohledem na dlouhou životnost, což znamená, že končí na skládkách a mohou zůstat v životním prostředí po několik generací. Vytvořením uzavřeného dodavatelského řetězce bude společnost JLR schopna snížit emise, eliminovat odpad a umožnit bezpečné dodávky nízkouhlíkové pěnové výplně sedadel pro své vozy.
Recyklovaná pěnová výplň bude jeden z prvků nového tzv. cirkulárního sedadla, které podle odhadů při zachování vysoké kvality sníží dopad emisí CO2 na polovinu. To zabrání vzniku více než 44 kg CO2 na jedno sedadlo, což odpovídá nabití téměř tří tisíc chytrých telefonů.
„Jsem nadšená potenciálem tohoto způsobu práce, protože představuje závazek dělat věci jinak. Je to pro nás výzva k přehodnocení našeho přístupu ze všech úhlů pohledu tak, abychom nalezli řešení potřebná ke konstrukci a výrobě automobilů budoucnosti. Klíčová je úzká spolupráce odborníků z recyklačního průmyslu, vědců z oblasti materiálů a našich partnerů z dodavatelského řetězce s kolegy z konstrukce a inženýrství. Abychom spustili smysluplnou změnu ve velkém měřítku, musíme pracovat kolektivně. Zjištěné poznatky a jejich aplikace ukazují, že plná cirkularita je proveditelná, a to je pro náš přerod jako výrobce rozhodující,“ řekla Andrea Debbane, ředitelka pro udržitelnost, JLR.
„Tato spolupráce podtrhuje iniciativu MobilityScience společnosti Dow, jejímž cílem je podporovat udržitelnou mobilitu prostřednictvím pokročilé vědy o materiálech. Využitím našich odborných znalostí a spoluprací se společnostmi Adient a JLR vyvíjíme technologie, které podporují naše nulové emise uhlíku a naše cíle v oblasti cirkulárních a obnovitelných řešení. Prostřednictvím svého programu pro udržitelnost RENUVA řeší společnost Dow rostoucí poptávku po recyklovaných materiálech přeměnou odpadů po skončení životnosti na nové surové cirkulární materiály, čímž pomáhá svým zákazníkům plnit jejich cíle v oblasti recyklovaného obsahu. Prostřednictvím chemických a pokročilých recyklačních procesů toto revoluční řešení recyklace v uzavřeném cyklu depolymerizace splňuje veškeré požadavky a zachovává vynikající komfort a kvalitu sedadel JLR,“ řekl Jon Penrice, prezident pro mobilitu, Dow.
Tento průlom je výsledek probíhajícího výzkumu a testování v laboratoři Circularity Lab společnosti JLR v Gaydonu. Jejich cíl je snížit množství odpadu a zvýšit recyklovatelnost svých luxusních vozidel.
Historicky příliš nebyla vozidla navrhována s ohledem na to, jak snadno je lze po dosažení konce životnosti rozebrat a materiály od sebe oddělit. Použití směsných materiálů, které se obtížně oddělují, způsoby upevňování a lepidla mohou téměř znemožnit snížení množství odpadu a recyklaci pro opětovné použití.
Cílem Circularity Lab společnosti JLR je tyto problémy řešit spojením týmů z oborů zahrnujících udržitelnost, inženýrství, zásobování a design. Týmy v rámci společného přístupu „učení se praxí“ vozidla rozebírají a úzce spolupracují s dodavateli a odborníky na materiály, aby pochopily a překonaly překážky, které brání opětovnému použití a recyklaci.
Data z laboratoře jsou přímo využívána při včasném rozhodování o vývoji vozů a testování technické proveditelnosti. Navrácení materiálů jako je sklo, ocel, hliník a polymery zpět do jejich dodavatelského řetězce umožňuje jejich opětovné použití při výrobě nových vozidel při zachování vysokých standardů kvality.
Například počáteční testy předních nárazníků ukázaly, že stejné kvality a vlastností lze dosáhnout při použití menšího počtu polymerů, čímž se ušetří 177 500 kg CO2 v rámci jedné modelové řady a zároveň se náklady sníží o 560 000 liber. Tento přístup znamená, že společnost JLR bude od příštího roku schopna na nové vozy dodávat nárazníky s nižšími emisemi uhlíku.
Společnost JLR již zaznamenala úspěch v oblasti inovací v uzavřeném cyklu prostřednictvím oceněného revolučního projektu, v jehož rámci byl postindustriální odpad z lisování hliníkových panelů karoserie recyklován zpět k dodavateli, aby mohl být použit na nové karosářské díly. To zahrnovalo takové technické inovace jako například vytvoření nové třídy hliníku, která by byla nejvhodnější pro proces uzavřeného cyklu, a mohlo toho být dosaženo pouze prostřednictvím skutečné spolupráce v dodavatelském řetězci.
Circularity Lab podporuje strategii Reimagine společnosti JLR, jejíž cíl je stanovit nová měřítka v oblasti dopadu podnikání na životní prostředí, společnost a komunitu.