Pro spoustu lidí, kteří nemají úspory v řádech milionů korun, se stává pořízení automobilu způsobem, jak se bránit rostoucí inflaci. Vypovídají o tom mimo jiné statistiky automobilky Kia, jež zaznamenala výrazný meziroční nárůst prodejů soukromým zákazníkům. V českých domácnostech aktuálně končí zhruba každý třetí prodaný vůz této značky, což představuje největší podíl na tuzemských prodejích v historii společnosti. Pořízením nového vozu lidé chtějí ochránit své úspory před znehodnocením, u většiny automobilek však odcházejí s nepořízenou z důvodu nedostatku čipů.
„Díky kontrahovaným dodávkám čipů jsme stále schopni dodržet běžné dodací lhůty do dvou týdnů u skladových vozů a dva až šest měsíců při zadání vozidla do výroby. Taková rychlost výroby je na trhu stále vzácnější, což dokazuje například opačný vývoj u řady automobilek, které omezují svůj provoz,“ uvedl Arnošt Barna, generální ředitel společnosti Kia Czech, a dodal: „Zatímco celkový automobilový trh poklesl v září o 15 %, naše prodeje vzrostly zhruba o třetinu. Také díky tomu Kia aktuálně drží čtvrté místo na tuzemském automobilovém trhu.“
Statistiky prodejů aut se proměňují. Do TOP 5 se letos dostala i Kia
Výměně staršího vozu za nový nahrává i vývoj na trhu s ojetými auty. Průměrná cena bazarových vozů na konci letošního třetího čtvrtletí meziročně stoupla o 9,4 % na 250 000 korun, konkrétně o více než 21 000 korun. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia, jež se zabývá prověřováním původu ojetin. S růstem prodejních cen však rostou i ceny výkupní. Realitou se tak již stává, že zákazník, který v loňském roce koupil ojeté auto, za něj letos při prodeji dostal více peněz, přestože byl vůz o rok starší. Podle Cebia je tak například možné prodat letos šest let starou Škodu Octavii až o 20 000 korun dráž než loni pětiletou.
Míra inflace se v ČR podle Českého statistického úřadu zvyšuje již třetí měsíc v řadě a za toto období vzrostla o více než dva procentní body na 4,9 %. Pro zájemce o nový vůz to v praxi znamená, že pokud svůj nákup odloží o rok a míra inflace zůstane stejná, jejich dnešní úspory například ve výši půl milionu korun budou mít za rok hodnotu zhruba 476 000 korun. Podle odborníků má navíc míra inflace růst i po zbytek roku a přiblížit se šestiprocentní hranici.
„Růst cen táhnou nejen obecně diskutované energie či náklady na bydlení, ale také ceny produktů, které přímo nespotřebováváme. Jsou to třeba materiály, které již nyní například v segmentu plastových obalů zvedly náklady až o 100 %. Inflaci tlačí vzhůru také nedostatek pracovníků a růst mezd, který předstihuje růst produktivity práce. Optimisticky bychom mohli doufat, že v příštím roce inflace alespoň mírně klesne a skončíme na hodnotě čtyř procent. V tomto ohledu jsem však spíše skeptický a obávám se, že nakonec bude ještě mnohem vyšší,“ uvedl v této souvislosti Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Největší propad ceny s dobou je u elektroniky a aut. Pořídit si teď auto je dobré leda tak pro lidi, co na něj jakž takž mají a díky inflaci už by na něj úspory za čas nestačily. I pak vyvstává otázka, jestli úspory raději neinvestovat někam, kde mi to pokryje aspoň inflaci a nechat si staré auto, zvláště pokud slouží a nejsou s ním trable.
Pokud bude velká inflace, tak dnes za milion koupím Superb, za půl roku Octavii, za rok Fabii, za rok a půl Citigo a dva roky nic. Tak je to ochrana před inflací nebo ne. Investice se ziskem to rozhodně není, ale o to tu nejde. Jde o to, abych dostal odpovídající protihodnotu za své peníze. Na uchování hodnoty peněz je pouze státní „protiinflační“ dluhopis, jinak není nic jisté. Na investice akcie, nemovitosti atd., ale zisk sebou nese riziko jako inflace, že o hodnotu přijdu.
To by byla inflace 50% asi neumíš počítat!!
Auto jako ochrana před inflací ?
Autor je klaun a amatér, který ví úplný kulový.
jakej nesmysl – koupim auto a jezdim – prdim na nejakou inflaci
Umíte si představit, že byste byli nuceni si sami spořit na důchod v soukromých fondech, jak si to představoval Kalousek a spol? Hrozilo by vám nejen vytunelování vašich peněz zlodějskými šíbry, ale to co byste si za celý život naspořili by vám stejně znehodnotila inflace. Ten tzv. druhý pilíř byl zbytečným vyhazováním peněz. Lidem by stejně zůstaly tak či tak jen oči pro pláč.
Co tohle je zase za blbost ,nomovitosti to beru to jde furt nahoru, a ještě to můžu pronajímat , ještě stoho mám vic jak na spoření .Auto to padá cena hned jak vyjedu od prodejce ,jedině veterány to pak jo ale nový auto jako investice .😂😂😂😂.Kupte si ho mně přide že seznamu platí za dobrou reklamu.
Souhlas. Naprostý ekonomický nesmysl
Nemáte pravdu. Článek popisuje okolnost, že nemáte dostatek financí na pořízení nemovitosti, což je investice v řádů několik milionů, samozřejmě pokud nechcete koupit zbor na samotě, který stejně nepronajmete a opravy Vás budou stát minimálně další statisíce pro začátek a bezedná díra na peníze do budoucna. Pokud budete potřebovat nový automobil a budete mít doma hotovost 500.000kč, tak určitě je dobré koupit si nové auto teď a nečekat další rok, kdy za stejnou částku 500.000kč koupíte hůře vybavený model a o třídu níž. Nechci rozebírat ojeté vozidlo, to je na jinou debatu. Ale pokud budeme brát na zřetel pouze hodnotu peněz, tak autor má pravdu, za těch uložených 500.000kč ve strožoku, si ode dnešního dne koupíte stále míň, dražší potraviny, elektřina, plyn, stavební materiál, služby, atd. (ty peníze se Vám znehodnotí, pokud budou stále ležet doma), protože inflace je strašně vysoká a prognózy do budoucna nejsou dobré. Těch 500.000kč ze strožoku můžete určitě i investovat, třeba na burze, ale to dokáže se ziskem pouze omezený počet lidí, kteří s tím mají zkušenosti. Proto pořízení nového automobilu, se samozřejmě v úvozovkách dá považovat za investici, nové vozidla určitě levnější nebudou. Dnes se dle statistik zvyšuje i cena zánovních, ojetých vozidel způsobem, že se jejich cena začíná přibližovat ceně nového vozidla. Samozřejmě záleží pro jakou značku, výbavu, barvu a třídu se rozhodnete, ovlivní to jeho další prodej. Veterána si můžete taky pořídit, ale 500.000kč Vám stačit určitě nebude a to musíte do budoucna počítat s dobrou pojistkou a bezpečnými, skladovacími prostory. Jen závěrem pokud budete mít doma ve strožoku miliony, tak se samozřejmě dá investovat do zlata, diamantů, obrazů. Ale pro nás obyčejné lidi, asi zůstaneme u toho nového automobilu v cenové relaci do 500.000kč. S pozdravem.
No a myslíte si, že investovat do drahých kovů 500000 je málo?:) Určitě je to lepší zajištění než nový vůz. Nový vůz bude mít za 10let jen zlomek původní hodnoty. Ale zlato vám pravděpodobně i vygeneruje zisk.