Každý, kdo usedne za volant je považován za řidiče. A je přitom úplně jedno, že jde o nepojízdné auto, které je taženo na laně. Pravidla platí pro všechny.
Jen před několika málo dny zastavili policisté z Vysočiny soupravu s taženým vozidlem. Jak se ukázalo, muž za volantem pro absenci řidičáku nebyl řidiče, a navíc policejní hlídce nadýchal 1,53 promile. Policisté dotyčnému zakázali další jízdu a v tuto chvíli je podezřelý ze spáchání trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky. Hodnota nad jedno promile už totiž není přestupkem, ale trestným činem.
A kromě faktu, že i za volantem auta na laně je potřeba mít řidičák a čistou hlavu, je dobré si připomenout, jak auto správně táhnout. I to totiž má svá pravidla. Základem tažení auta je plynulá jízda. Zní to jednoduše, ale praxe často ukáže, opak. Plynulost a udržování lana napnutého totiž zabrání jeho případnému poškození. Ještě před samotnou jízdou je potřeba důkladně zkontrolovat, že tažené auto brzdí a zatáčí. Pamatujte, že ani jedno z aut nikdy nesmí mít puštěné blinkry! Ostatní řidiči by nevěděli, kam souprava odbočuje, a to by vedlo k nebezpečným situacím. Pokud je to možné, mělo by mít tažené auto zapnuté světlomety a za zadním oknem pak vždy umístěný výstražný trojúhelník.
Co radilo Auto Moto Revue motoristům v roce 1975? Třeba jak táhnout auto a nebo jak parkovat
Na dálnici a rychlost zapomeňte
Při tažení auta je ideální jet rychlostí dosahující maximálně 60 km/h a platí, že tažené auto by nemělo mít vyšší hmotnost než to, které ho táhne. Zákon také říká: „Při vlečení motorového vozidla musí být délka spojnice taková, aby vzdálenost mezi vozidly nebyla větší než 6 metrů. Užije-li se lana, nesmí být vzdálenost mezi vozidly menší než 2,5 metru, a užije-li se tyče, nesmí být menší než 1 metr. Spojnice musí být zřetelně označena. Tyč příčnými červenými a bílými pruhy o šířce 75 mm, lano červeným praporkem nebo štítkem o rozměru nejméně 300 x 300 mm.“
Je zakázáno táhnout více než jedno auto, ale i auto s přívěsem. Smí se však vléci motorové vozidlo s návěsem. A naopak za motorovým vozidlem s přívěsem se nesmí vléci jiné motorové vozidlo. A jízda po dálnici s taženým autem by měla vždy být tabu. Existuje jediná výjimka. A to je situace, kdy je odtah nutný k odstranění nepojízdného auta z dálnice. Souprava ale musí sjet na prvním možném výjezdu.