Automobilový průmysl hlásí růst. I přesto, že výrobu v loňském roce podle Sdružení automobilového průmyslu nepříznivě ovlivnily rusko-ukrajinský i izraelsko-palestinský konflikt, vysoké ceny energií, dlouhodobě neuspokojivá situace na trhu práce či výpadky v dodavatelských řetězcích, které byly zejména v jarních a letních měsících, rostl automobilový průmysl o 14,8 %. Celkem bylo vyrobeno 1 397 816 aut, což je hodnota přibližující se předkrizovým letům.
I přesto, že stále sílí zahraniční, zejména asijská konkurence, zvýšila se i produkce elektrických aut. Ta dokonce hlásí nejlepší výsledek za poslední čtyři roky, když stoupla o 34 % na rekordních 180 887 elektromobilů a hybridů. To je 13 procent z produkce.
Pro zákazníky je podle sdružení rovněž dobrou zprávou dohoda na realističtější podobě emisní normy Euro 7, která umožní déle zachovat nabídku dostupných modelů vozidel. „Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, že stejně jako v roce 2023, tak i v roce letošním bude český autoprůmysl opět zastávat pozici motoru české ekonomiky a jednoho z nejinovativnějších průmyslových odvětví,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Škoda Auto, tedy největší domácí automobilka, zvýšila produkci o 24,8 % na 864 889 automobilů, z toho takřka 90 % vyvezla. Škoda loni vyrobila 86 732 elektromobilů a 22 103 plug-in hybridů, což představuje podíl 12,6 % na celkové produkci. Úspěchy hlásí i nošovický Hyundai, jehož produkce v loňském roce stoupla o 5,6 % na 340 550 aut. Z toho bylo 43 839 aut na čistě elektrický a 28 213 vozů na plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily 21,2 % z tuzemské produkce značky.
Ne tak dobře se ovšem v loňském roce měla Toyota. Především kvůli pozastaveným subdodávkám výrobních komponent v jarních a letních měsících vyrobil kolínský závod 192 427 automobilů, což je o zhruba 10 000 méně než v předchozím roce.