Češi mají dlouhodobě k elektromobilitě mnoho výhrad. Sympatie k elektrickým autům pociťuje podle aktuálního průzkumu STEM/MARK jen necelá pětina dotázaných. Kritika elektromobility ale podle posledních dat vychází spíše z nevědomosti tuzemských řidičů. Více než 78 % totiž v elektromobilu nikdy nesedělo, a to dokonce ani na místě spolujezdce.
Náklonnost k elektromobilům je v Česku dlouhodobě nízká. Elektrická auta jsou vyloženě nesympatická dvěma pětinám dotázaných a zbývající dvě pětiny na ně nemají vyhraněný názor. V elektrickém autě se přitom svezlo jen 22 % dotázaných v průzkumu. „Češi elektromobilům nejvíce vytýkají ekologické dopady likvidace autobaterií (87 %) a zmiňují také nedostatek kovů pro jejich výrobu (72 %). Dalšími častými výhradami jsou vyšší riziko požáru (70 %), celkově nulový rozdíl mezi dopady spalovacích a elektrických vozů (70 %), destrukce auto-moto odvětví v Evropě (68 %),“ přibližuje výsledky průzkumu Zuzana Švalbová z agentury STEM/MARK.
Expert: vývoj jde překotně kupředu, řada výhrad už neplatí
Podle Tomáše Kadeřábka, experta na elektromobilitu a šéfkonzultanta leasingové společnosti Arval, se na podobných argumentech ukazuje malá zkušenost Čechů s elektromobily a také nízká míra zájmu o toto odvětví.
„Řada argumentů, se kterými se dnes potýkáme u našich zákazníků, odkazuje k první generaci elektromobilů, které měli. Dnes jsou již na trhu dokonalejší baterie s lepším řízením jejich teploty, elektromobily mají zesílenou protipožární ochranu a výrazně se zlepšil jejich dojezd i dlouhodobá kapacita baterie. Diagnostika akumulátoru ojetých elektromobilů ukazuje na velmi nízkou míru degradace, například vůz Kia e-Niro měl po nájezdu 65 tisíc kilometrů stav baterie na 99 % původní kapacity,“ vysvětluje Kadeřábek.
Navzdory výhradám vnímají Češi přínos elektromobilů k ekologii
I přes opakované výhrady vnímají dotázaní Češi pozitivní přínos elektroaut k čistšímu životnímu prostředí. Většina lidí uznává bezemisní provoz elektroaut (76 %) a jejich tichý provoz v okolí silnic (84 %). Lidé také oceňují technologicky vyspělou výbavu (77 %) a dynamické vlastnosti (61 %).
„Dopady výroby elektromobilů jsou dnes díky použití elektřiny z obnovitelných zdrojů při jejich produkci již srovnatelné s auty se spalovacími motory. Zároveň neplatí, že na výrobu elektroaut nebudou stačit přírodní zdroje. Světové zásoby lithia by stačily k výrobě 4,7 miliard elektromobilů s baterií o kapacitě 50 kWh,“ uzavírá Kadeřábek z Arvalu.
Na elektromobily tě mi nejvíce vadí ta povinnost kterou nařídil Brusel. Proč mám jít majitelka benzínové stanice povinnost stavět dobíjecí stanice? Tzn. že nám zase zdražili benzín jenom proto aby mohli elektromobily fungovat. Další věc kterou při výběru automobilu preferuji já je váha vozidla. Kraksna co má 2 t A musí jezdit na speciálních pneumatikách stojí za kulový. Na takový auto se nepůjdu ani podívat.