Hasit elektromobil je pro hasiče velký problém. I proto pracují na nové vyhlášce pro parkování elektrických aut v garážích

Autor: Anina Russová - Zdroj: Hasičský záchranný sbor, ČTK - Foto: Hasiči Praha - 11. 1. 2024


Každé auto může začít hořet. A jak s oblibou upozorňují fanoušci elektromobility, častěji opravdu hoří ta se spalovacími motory. Ale je potřeba k tomu dodat, že důvodem je v prvé řadě to, že takových aut je mnohonásobně více. A také to, že když začne hořet elektromobil, je to mnohem větší problém, než když hoří auto se spalovacím motorem. To jde totiž poměrně snadno, a hlavně rychle uhasit. Elektromobilů ale začíná být stále víc, a i proto hasiči v současné době dokončují vyhlášku, která by měla zajistit bezpečnost při jejich parkování v garážích.

Elektromobily neumí hasit

Podle náměstka Hasičského záchranného sboru Daniel Miklóse je požár elektromobilu odlišný od toho, kdy hoří auto se spalovacím motorem. S hořícím elektromobilem se velmi špatně manipuluje, především, když parkuje v garážích. Je proto nezbytné se namístě co nejrychleji pokusit plameny alespoň trochu zkrotit, dostat auto ven a ponořit ho. „I ponoření na 48 či 72 hodin do vody ale nezaručí to, že tam znovu nedojde k reakci,“ řekl náměstek.

Ředitel hasičů Vladimír Vlček ale nejsou čeští hasiči jediní, kdo má s elektromobily problém. To samé řeší i kolegové v zahraničí. „Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit,“ řekl Vlček. Podle něj je navíc ponoření do vodní lázně neefektivní, a proto se hasiči snaží najít jiný způsob bezpečného uhašení. Sbor má v současnost jeden speciální vůz na vytahování elektromobilů z garáží, plánuje mít další v krajích.

Hasiči mají novou pomůcku pro zásahy u elektromobilů. K samotnému hašení ale tak úplně neslouží

Je tak vlastně velkým štěstím, že požárů elektromobilů je zatím poměrně málo. Podle hasičů oheň vznikne většinou při nabíjení. A to často probíhá v garážích. Vyhláška o bezpečnosti v garážích se proto zaměří podle Miklóse na detekci, aby se oheň nerozšířil na celé bateriové úložiště a nedosáhl tisícistupňových teplot. U největších garáží by měl být odvod tepla a kouře. V současné době je potřeba zhodnotit dopady těchto nových opatření. Pak je možné novou právní úpravu předat do připomínkového řízení.

Podle náměstka Miklóse by se pak změny dotkly jak nově stavěných budov s garážemi, tak těch stávajících.  „Například v podzemních garážích v obchodních centrech již není mnoho prostoru dobudovat nějaké zásadní věci, natož v bytových domech,“ uvedl Miklós a dodal: „Ale můžeme se bavit i o tom, že u stávajících garáží nebude možné všude dobíjet. Bude to třeba jenom v nejvyšším podlaží, které má přímý výjezd, nebo jenom v určitých dedikovaných místech.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru