2024-ford_mustang_dark_horse-tankovani-cerpaci_stanice-mol- (1)

Generální tajemník OSN požaduje zákaz reklam na fosilní paliva. Je to podle něj šílenství

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Generální tajemník OSN, Reuters - Foto: Pavel Srp - 24. 6. 2024


V některých zemích jsou zakázány reklamy na alkohol a ve všech státech EU jsou zakázány také reklamy na tabák a výrobky z něj. A například ve Velké Británii jsou často zakazovány reklamy zobrazující rychlou, zábavnou nebo třeba i terénní jízdu. Zdá se, že na seznam zakázaných reklam brzy přibudou ty, které propagují fosilní paliva.

Přesně to totiž požaduje generální tajemník OSN António Guterres a poukázal, že některé státy už to dělají, takže by to mohly a měly dělat všechny. Svůj požadavek komentoval slovy: „Zastavte šílence, aby přiživovali šílenství.“ Zároveň obvinil společnosti ropného průmyslu a další energetické firmy, že „záměrně zkreslují pravdu, klamou veřejnost a zasévají pochybnosti“ o klimatické krizi. Zjednodušeně řečeno je přesvědčen o tom, že reklamy na fosilní paliva, třeba i jen na čerpací stanice, přiživují pochybnosti o tom, jestli vůbec nějaká klimatická krize probíhá. Zobrazují tak „starý svět“, na který už ale není místo.

Zní to hodně přísně, ale faktem je, že řada médií a států už reklamy na fosilní paliva nepoužívá a neschvaluje. Reklamu společnostem s energetikou a ropnými produkty neprodává třeba britský The Guardian a francouzský Le Monde. A zcela zakázány jsou tyto reklamy například v Amsterodamu, Edinburghu nebo v Sydney. Ale podle Guterrese je to málo.

Reklamy na fosilní paliva přirovnal k cigaretám, na které už si dnešní generace reklamu vůbec neumí představit. Byť byl ve své době Marlboro Man poměrně pojem. Jenomže tento požadavek také přichází ve chvíli, kdy i nad elektromobilitou visí řada otázek. Ty se týkají třeba toho, kdy bude dostatečná infrastruktura, ale i toho, kdy konečně budou elektrická auta stát alespoň totéž jako auta se spalovacím motorem. A také ve chvíli, kdy budou dostupnější čínské elektromobily zatíženy clem, Tesla zdražuje a řada zavedených automobilek po očku nakukuje zpět ke spalovacím motorům.

Nicméně vzhledem k tomu, že OSN od světových vlád požaduje dodržení závazků, které říkají, že v roce 2050 budou celosvětové emise na nule, dává požadavek Guterrese smysl. Otázkou ale je, jestli jeho požadavky vůbec někdo vyslechne.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru