Ford si na testování v nejnáročnějších podmínkách najal robotické řidiče. Mají jména po slavných osobnostech automobilky

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Ford - Foto: Ford - 12. 8. 2021


Supermoderní „továrna na počasí“ automobilky Ford nebyla nikdy vytíženější. V laboratořích, které pod jednou střechou simulují různé druhy extrémních povětrnostních podmínek, mohou technici zkoušet nové vozy bez komplikací, s nimiž je cestování po světě v poslední době spojeno.

Simulované podmínky jsou přitom tak věrné, že i nejzkušenější testovací řidiči se mohou cítit unavení či malátní – například při simulaci vysokých nadmořských výšek. Ford proto nyní angažoval dva robotické řidiče. Technici jim říkají Shelby a Miles. Mimochodem, nejsou to jména vybraná jen tak. Carroll Shelby a Ken Miles sehráli klíčovou roli ve vývoji Fordu GT40, který v roce 1966 vyhrál 24 hodin Le Mans. Shelby byl známý rovněž v souvislosti s upravenými variantami Fordu Mustang, které dodnes nosí jeho jméno. Obe tato legendy pak byly připomenuty ve filmu Le Mans ’66, který určitě doporučujeme! Najdete ho třeba na HBO Go.

Oba roboti se uplatní zejména při simulacích vysokých nadmořských výšek, kde metodika testu někdy vyžaduje, aby se postup několikrát perfektně zopakoval.

Ford vs. Ferrari: fantastický a pravdivý příběh vtrhne na podzim do kin

Jak to funguje

Továrna na počasí, umístěná v německém Kolíně nad Rýnem, přispívá k tomu, že řidiči se mohou na své vozy Ford spolehnout v saharské poušti, na Sibiři i na nejvýše položených alpských silnicích.

Při testování se živými řidiči v aerodynamickém tunelu, zejména při simulaci vysoké nadmořské výšky, je nutné dodržovat řadu bezpečnostních opatření. Na místě musí být lahve s kyslíkem, zdravotnické vybavení i záchranář a zdravotní stav řidičů se nepřetržitě sleduje. Robořidič může pracovat v teplotním rozsahu -40°C až +80°C, stejně jako v extrémních nadmořských výškách. Navíc ho lze naprogramovat na různé řidičské styly. Nohy robotického řidiče sahají k pedálům akcelerátoru, brzd a spojky, jedna paže ovládá řazení a druhá spouští a zastavuje motor.

Ford nicméně i nadále provádí provozní zkoušky v reálném světě. V Evropě se jedná například o Großglocknerskou vysokohorskou silnici v rakouských Alpách nebo o zasněženou oblast Arjeplog ve Švédsku.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru