Ford hledá nové způsoby, jak usnadnit řízení za tmy. Výsledkem je lepší nasvícení prostoru před vozem, zejména na křižovatkách.
Jízda v noci, zejména na neznámé silnici s mnoha zatáčkami, může být stresující. Řada lidí se takové zkušenosti raději zcela vyhne. Ford nicméně hledá nové způsoby, jak řízení za tmy usnadnit a zpříjemnit.
Nejprve společnost přišla s nastavováním světelného paprsku podle dopravního značení. Výsledkem je lepší nasvícení prostoru před vozem, zejména na křižovatkách.
Nyní technici z evropského výzkumného a vývojového střediska Fordu testují technologii, která fakticky ukazuje vozu cestu na základě údajů o poloze v reálném čase. Inteligentní prediktivní světlomety svítí do blížících se zatáček ještě předtím, než si jich všimne řidič. Rychle a efektivně tak odhalí potenciální nebezpečí nebo ostatní účastníky provozu.
Jak to funguje
K přesné identifikaci blížících se zatáček využívají pokročilé světlomety polohové údaje GPS, moderní technologie a vysoce přesné údaje o geometrii vozovky.
Algoritmus počítá trajektorii i rychlost vozu a proaktivně upravuje směr světelného kuželu tak, aby optimálně nasvítil zatáčky a křižovatky.
Na úsecích, kde nejsou údaje o poloze k dispozici, využívá systém k inteligentnímu osvětlení vozovky stávajících technických řešení adaptivního osvětlení na bázi kamery a údajů o natočení volantu.
Výzkumníci široce využívali digitální simulace, které ve virtuálním prostředí napodobují reálný svět. Simulátor přesně vypočítá dopady a odrazy světla ve skutečném světě, což technikům pomáhá optimalizovat technologii pro potřeby řidičů.
„Díky technologii prediktivního osvětlení, kterou vyvíjíme, by jízda za tmy mohla někdy v budoucnu spočívat jednoduše v tom, že pojedete tam, kam svítí vaše světlomety. Tento nový systém na bázi mapových a polohových údajů je dalším krokem k naplnění našeho cíle, aby jízda v noci nebyla o nic složitější a více stresující než ve dne,“ říká Michael Koherr, inženýr výzkumu světlometů, Ford of Europe.