Uvnitř plechové garáže skryté za budovou větrného tunelu v Allen Parku v Michiganu se v roce 2021 sešla hrstka členů týmu, aby po pracovní době splnila novou misi, která na papíře vypadala jako nesplnitelný sen: navrhnout Mustang, který by se vyrovnal nejlepším evropským sportovním vozům.
Právě dnes má premiéru zcela nový Ford Mustang GTD 2025, technologicky vyspělý vůz inspirovaný Mustangem GT3, který se příští rok zúčastní závodu v Le Mans. Nekompromisní ve svém dědictví, neuvěřitelný ve svém výkonu. Jeho dynamicky tvarovaná široká karoserie převážně z uhlíkových vláken a vyčnívající zadní křídlo říkají vše na první pohled. Takový Mustang tu ještě nebyl.
„Mustang GTD boří všechny zažité představy o supersportu,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel společnosti Ford. „Tohle je pro nás naprostá změna v přístupu k vývoji vozu. Nenavrhli jsme silniční vůz pro okruh, ale závodní vůz pro silnici. Mustang GTD přebírá technologie z našeho závodního vozu Mustang GT3, balí je do karoserie Mustangu z uhlíkových vláken a přenáší je na silnici.“
Každá část Mustangu GTD je účelně navržena. Každý tvar je řízen funkcí. Je navržen tak, aby dokázal jedinou věc: jezdit po trati rychleji, a to s více technologiemi než závodní vozy, z nichž vychází. Mustang GTD vyvinula řada stejných lidí, kteří stojí za závodními vozy Ford Mustang a vítězným vozem GT v Le Mans. Je postaven tak, aby byl nejrychlejším silničním Mustangem všech dob.
Ford Mustang GTD je přisátý k asfaltu díky ohromujícímu přítlaku aktivní aerodynamiky a obrovské přilnavosti obrovských pneumatik připevněných k pokročilému zavěšení s duální světlou výškou krátkých ramen vpředu a víceprvkovému zavěšení vzadu. Díky karbon-keramickým brzdám zastavuje s naprostou suverenitou, je vybaven 8stupňovou dvouspojkovou převodovkou umístěnou na zadní nápravě a lehkou hnací hřídelí z uhlíkových vláken, která zajišťuje rozložení hmotnosti téměř 50/50. Vše navíc pohání s ďábelskou rychlostí až symfonicky znějící přeplňovaný 5,2litrový osmiválec, jehož cílový výkon se odhaduje na 800 koní.
„Jsme posedlí závodní technologií pod jeho slupkou. To, co ho pohání, je ještě přesvědčivější než to, co vidíte, když vás míjí,“ řekl Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports. „Když se podíváte na techniku, aerodynamiku a fungování pohonné jednotky, Mustang GTD je raketou na silnici.“
Pokračování odkazu vítězů Le Mans
Ford Mustang GTD se zrodil z konceptu závodního vozu Mustang GT3, který se příští rok vrátí do Le Mans, a bude vrcholem rodiny Mustangů, která nyní zahrnuje jak silniční, tak závodní vozy určené pouze pro okruhy. Do této rodiny patří nedávno odhalený Mustang GT4, Mustang GT3 a také připravovaný závodní speciál Mustang Dark Horse R a další. Všechny budou pokračovat v postavení Mustangu jako nejvíce nasazované a nejúspěšnější závodní značky společnosti Ford a budou brázdit ulice a tratě po celém světě. Název GTD pro nejnovější Mustang odkazuje na závodní třídu IMSA „GTD“ pro vozy, které jsou postaveny podle technických předpisů FIA GT3.
Ford Mustang GTD, navržený a zkonstruovaný ve spolupráci společností Ford a Multimatic, která vyvinula modely Mustang GT3, Mustang GT4 a Ford GT, jenž zvítězil v Le Mans, představuje vyvrcholení desetiletí technického pokroku, který byl výsledkem neustálého učení se v závodním prostředí. Je vyroben s rozmyslem a precizností a je předurčen k tomu, aby se stal ikonickou součástí historie vozů Mustang a Ford.
„Mustang GTD představuje to nejlepší z Ford Motor Company a to, co náš tým potřebuje dělat každý den,“ řekl Farley. „Takhle to dopadne, když vezmeme to, v čem jsme dobří, a posuneme hranice, abychom zjistili, kde se ta bublina zastaví. Představuje podstatu transformace, kterou ve Fordu procházíme, od softwaru po speciální edice vozů.“
Vypilován pro maximální využití vzduchu
Design Mustangu GTD je čistě účelový. Každá linie je zaměřena na aerodynamický výkon, od předního splitteru, přes odvětrávanou kapotu a blatníky až po hydraulicky ovládané aktivní zadní přítlačné křídlo připevněné na C sloupku.
Ford Mustang GTD využívá výhod rozsáhlého použití panelů karoserie z uhlíkových vláken ke snížení hmotnosti, snížení těžiště a zlepšení odezvy. Blatníky, kapota, kryt, který nahrazuje víko zavazadlového prostoru, prahy dveří, přední splitter, zadní difuzor a střecha jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, na přání se dodává přední a zadní maska z uhlíkových vláken.
Dostupný aerodynamický paket, který zahrnuje komplexní aerodynamický kryt podvozku, je rovněž proveden z uhlíkových vláken a zahrnuje prvky, které byly poprvé použity v automobilových závodech, a také některé technologie, které by byly v závodech nelegální, jako jsou hydraulicky ovládané přední klapky pro řízení proudění vzduchu pro aerodynamickou rovnováhu v koordinaci s aktivním zadním křídlem.
Tam, kde dříve býval zavazadlový prostor, je nyní poloaktivní odpružení, řídící systém hydrauliky a systém chlazení, který využívá závodními vozy inspirovaný kryt, jež nahrazuje víko zavazadlového prostoru a obsahuje dvě nasávací mřížky, které přes výměníky tepla přivádějí vzduch ze zadního skla do tohoto prostoru.
„Náš konstrukční tým spolupracoval s konstrukčním týmem Mustangu GT3 a týmem pro aerodynamiku a sdílel řešení mezi závodním a silničním vozem a naopak,“ řekl Anthony Colard, manažer designu Ford Performance, „jedná se o design plně podřízený aerodynamice,“ dodal.
Extrémní výkon a technologie
Ford Mustang GTD využívá speciálně vyvinutý přeplňovaný osmiválec 5,2 litru se dvěma přívody vzduchu a poprvé v silničním Mustangu namontovaný olejový systém se suchou olejovou vanou, který pomáhá udržovat motor mazaný i během vytrvalého a náročného projíždění zatáček. Nejvyšší otáčky motoru přesahující 7 500 ot/min generují výjimečný zvukový projev prostřednictvím titanového výfukového systému s aktivními ventily.
Veškerý výkon motoru je přenášen na zadní kola prostřednictvím hnací hřídele z uhlíkových vláken připojené k 8stupňové převodovce v uspořádání transaxle pro rozdělení hmotnosti téměř 50/50 mezi přední a zadní kola.
Výjimečné výkony Mustangu GTD dále zvyšuje nejmodernější poloaktivní odpružení, které může měnit tuhost pružin i světlou výšku. Technologie adaptivních tlumičů se spojkovým ventilem a hydraulicky ovládaným odpružením s dvojí intenzitou a výškou pružení poskytuje dva jedinečné režimy, které nezávisle na sobě zvyšují výkon na silnici i na závodním okruhu. Nastavení odpružení umožňuje snížit jízdní výšku v režimu Track o téměř 40 mm a celkově má téměř o čtyři palce širší rozchod kol než Mustang GT.
Přední zavěšení poskytuje zvýšenou boční tuhost a lepší kinematiku, zejména při průjezdu zatáčkami s vysokou rychlostí. Zadní zavěšení je vybaveno integrální architekturou tlačných tyčí a vahadel, kde jsou vnitřní tlumiče Adaptive Spool Valve a vinuté pružiny uspořádány do vodorovného kříže a integrovány s pevným, tuhým a hmotnostně úsporným trubkovým pomocným rámem ve stylu závodních vozů. Jedinečná architektura vytváří poměr pohybu od tlačné tyče k tlumiči 1:1, takže vůz přesně reaguje na podmínky na trati.
„Na naši práci na Mustangu GTD jsme nesmírně hrdí,“ řekl Larry Holt, výkonný viceprezident Multimatic Special Vehicle Operations. „Představuje naši nejmodernější technologii odpružení DSSV se spojkovými ventily, s vlastnostmi, které nejsou povoleny ani při závodech. Mustang GTD nastavuje nová měřítka pro silniční závodní vozy a my se nemůžeme dočkat, až klienti zažijí vzrušení z jeho řízení.“
Přilnavost k vozovce a stabilitu v zatáčkách zajišťují Mustangu GTD přední pneumatiky o šířce 325 milimetrů – stejně široké jako zadní pneumatiky Fordu GT – zatímco zadní mají šířku 345 milimetrů a jsou osazeny na 20palcových kovaných hliníkových kolech nebo volitelných kovaných hořčíkových ráfcích. Hořčíková kola nabízejí ideální kombinaci hmotnosti a odolnosti a mají podobný design jako závodní Mustang GT3.
Za těmito koly jsou masivní karbon-keramické brzdy Brembo, které jsou optimalizovány pro odvod tepla, což vede k důraznějšímu a konzistentnějšímu zastavení hlouběji v brzdné zóně. Teplo ze zadních brzd je odváděno pomocí chladicích kanálů umístěných pod zadním zavěšením.
Ford Mustang GTD je vybaven novou technologií Ford s variabilní kontrolou trakce v režimu Track. Ta umožňuje řidiči posouvat hranice možností vozu pomocí modulace výkonu motoru a intenzity zásahu kontroly trakce. Úpravy lze provádět, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu, což mu umožňuje přizpůsobit podmínky na trati svým jízdním schopnostem.
Mustang GTD využívá pokročilou elektronickou architekturu převzatou z nového Mustangu sedmé generace, která umožňuje bezproblémovou konektivitu, nesčetné množství personalizovaných jízdních režimů a aktualizace softwaru na dálku.
Interiér
V interiéru jsou hojně zastoupeny prémiové materiály včetně čalounění broušenou kůží Miko v kombinaci s kůží a uhlíkovými vlákny, zatímco digitální displeje poskytují řidiči všechny potřebné informace pro dokonalou kontrolu celého vozu. Sedadla Recaro optimalizovaná pro okruhové ježdění mohou být doplněny volitelnými titanovými pádly řazení, které vznikají pomocí 3D tisku, otočným voličem převodovky a štítkem s pořadovým číslem vozu, vyrobenými z titanových částí vyřazeného letounu Lockheed Martin F-22.
Ford Mustang GTD bude nabízen v několika barevných provedeních a s možností zvolit některý ze speciálních designových sad, které pozvednou celkový vzhled vozu na zcela novou úroveň. Vůz lze ovšem objednat v jakékoliv barvě, přesně podle přání zákazníka. To umožní zákazníkům vytvořit z nového Mustangu GTD skutečně jedinečný vůz.
Výroba Mustangu GTD bude limitovaná, předpokládaná cena je 300 tisíc dolarů. První vozy budou k dispozici na přelomu let 2024 a 2025.