Existuje opravdu hodně materiálů, které jsou v automobilovém průmyslu (a nejen tam) buď zakázány, nebo je jejich použití i výrazně omezeno. Typicky jde o rtuť nebo třeba šestimocný chrom. Jde o nebezpečné látky, které mohou způsobit řadu zdravotních problémů, proto je Evropská unie výrazně limituje. A vypadá to, že se mezi tyto látky dostanou i karbonová vlákna.
Zatím jde jen o návrh, nicméně nová zpráva Evropského parlamentu o karbonu mluví jako o škodlivém materiálu. A to hlavně v souvislostí s revizí směrnice o vozidlech s ukončenou životností a jejich likvidací. Pokud by totiž šlo o auta s karbonovými doplňky, mohla by jejich recyklace a likvidace znamenat rozšíření karbonových vláken do ovzduší a následně třeba i do půdy a do vody. A podle EU jsou tato vlákna zdraví velmi škodlivá.
Jenže karbonová vlákna jsou v automobilovém průmyslu, ale také v letectví či v lodní dopravě poměrně široce rozšířená. Mají totiž skvělé vlastnosti. Karbon je lehký, ale zároveň velmi pevný. To je ostatně důvod, proč už dávno není doménou jen závodních aut, ale také běžné dostupných modelů, včetně elektromobilů. Právě u nich s karbonem řada výrobců počítá a pracuje, protože elektromobily musí neustále řešit vysokou hmotnost kvůli přítomnosti těžkých baterií. Nehledě na auta, která mají z karbonu celá šasi, na což je specialista třeba McLaren.
Pokud EU karbon přesune na seznam zakázaných nebo výrazně limitovaných materiálů, stane se tak až kolem roku 2029. Jenomže čtyři roky, přestože to může vypadat jako dlouhá doba, utečou rychle. Automobiloví výrobci musí tedy rychle hledat náhradu, která bude mít stejné vlastnosti.