porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Už nejde jen o myšlenku. Je šance, že světlo světa možná brzy spatří evropská dálniční známka. Nebude však pouze časová. Zohlední též najeté kilometry a emise.

Zavedení jednotné evropské dálniční známky i jednotného mýtného se zvažuje již téměř deset let. Až nyní se tato myšlenka má šanci stát realitou. Systém Eurovignette se má totiž rozšířit na členské státy EU. Jednotlivým členským státům ale pořád zůstane možnost regulovat na vlastním území tarifikaci, i když ne zcela bez omezení.

Přečtěte si také:  Dálnice jsou jedno velké zúžení. Při jízdě v něm je potřeba dávat pozor hlavně na levý pruh a předjíždění

Po společné dálniční známce volají lidé i firmy, pro které je dnes systém komplikovaný a drahý. Jenomže jednotlivé státy EU se mu bránily, protože příjmy z dálničních známek i mýtného jsou důležitou částí příjmů do státního rozpočtu. Dnes je situace již na úrovni předběžné dohody Rady EU s Evropským parlamentem, což je jednoznačně první krok na cestě k aplikaci zavedení jednotného celoevropského zpoplatněného systému silnic. V plánu je primárně tento systém rozjet pro nákladní dopravu, následně též pro osobní. Jelikož bude celý systém vlastně rozšířením existujícího Eurovignette, stane se z něj evropská dálniční známka.

Před cestou na dovolenou nezapomeňte na elektronickou dálniční známku. Výmluvy u celníků či policistů neprojdou

Co očekávat a co neočekávat od evropské dálniční známky?

Rozhodně nelze očekávat jednotné celoevropské sazby. To proto, že státům zůstane celá řada kompetencí, jak své lokální systémy modifikovat. Postupně však umožní využívat evropskou dálniční síť bez nutnosti nakupovat si lokální dálniční známky. To ocení i řidiči osobních vozidel, kteří projíždí přes několik evropských států. Ještě větší úsporu času a administrace to bude znamenat pro nákladní dopravu. Řidiči kamionů si vystačí s jednou palubní jednotkou.

Sofistikovaný systém myslí i na hustotu provozu

S největší pravděpodobností známka nebude mít časovou platnost. Čas se zohlední jinak. Poplatky se budou měnit podle času využívání dopravní sítě i aktuální hustoty provozu v exponovaných zpoplatněných částech silnic. Právě zde se očekává zvednutí sazeb jednotlivými členskými státy až o 50 %, nesmí ale dojít k diskriminaci nákladní dopravy. Zohlední se samozřejmě ujeté kilometry, ale především též emisní třída s tím, že pozitivně bude vyhodnocena elektromobilita.

Přečtěte si také:  Na dálnici se má jezdit vpravo a předjíždět vlevo. Za určitých podmínek ale vpravo předjet můžete

K finální dohodě ještě pár krůčků zbývá

Rozhodně není vše dořešeno. Aktuálně byl návrh dohody postoupen Výboru stálých zástupců vlád členských států při EU (Coreper) a posléze o dohodě musí jednat Evropský parlament. Očekává se, že do konce této dekády by novinka mohla začít platit pro těžkou nákladní dopravu a postupně se rozšiřovat na další dopravní kategorie. Pro osobní automobily začne dohoda platit nejspíš až nakonec.

6 komentáře

  1. Oberou lidi o větší polovinu pludu jejich práce, aby bylo na věci, které by si prý sami nepořídili, a pak jim není blbě je obirat dále, myslim že 2/3 z ceny phm jsou více než dost na . Je na čase tu ekomaoistickou verbež vyhnat.

    • No. Nevím. Podle toho co to stojí. Švýcarsko si bere 38€ za rok. Je v tom vše.
      Když jedu od Bodamského jezera do Chorvatska tak jedu přes Itálií. Tam stojí jízda tam a zpět 74€
      Takže si musím rozmyslet jak často tam pojedu.

      Posledně jsem četl, že oprava D1 trvala 9 let a přes 80% platila EU…… Platím daně v Německu…… Německo platí 2/3 do fondu EU….. Proč bych měl vůbec platit nějaké poplatky, když něco takového čtu……. Dálnice by měli být zadarmo a hotovo.

  2. Z EU fofrem pryc muze napsat jen dement. Se odstehuj do UK, nebudes si muset zadnou kupovat, stejne nebudes mit na co jezdit.

Přidat komentář