Ruční brzda je užitečná věc, která pomáhá držet auto na místě. Používáme ji v kopci nebo třeba pokud zastavíme, necháme auto na volnoběh a vystoupíme z něj. Dřív jsme museli zatáhnout za páku, dnes se o to zpravidla starají elektromotory, které ovládáme tlačítkem. A to má svoje výhody, ale i nevýhody.
Fungují úplně jinak
Klasická páka ruční brzdy funguje čistě mechanicky. Od páky vedou k zadním brzdám lanka, která přitlačí čelisti k bubnům, případně destičky ke kotoučům. U elektronické ruční brzdy to ale funguje úplně jinak a po stisknutí tlačítka se aktivuje elektrický aktuátor, což je vlastně elektromotor přímo na brzdovém třmenu. Ten pak brzdové třmeny přitlačí na kotouče, navíc na všech čtyřech kolech.
Výhoda elektronické parkovací brzdy je ta, že v kabině šetří místo, takže středový tunel lze využít například pro další úložné prostory. Ještě lepší ale je, že se elektronická parkovací brzda aktivuje sama při zaparkování auta a otevření dveří a opět se uvolní při rozjezdu (zpravidla ale až pokud jsou zavřené dveře a řidič má zapnutý bezpečnostní pás) a také je tu funkce „auto hold“, která podrží auto při rozjezdu a nenechá jej silou gravitace popojet.
Ale co když se vybije baterie?
Jenže všecho tady funguje elektronicky, k čemuž je potřeba elektřina, ale co když se v autě vybije autobaterie? V takovém případě zůstane brzda zatažená, protože funguje na principu samozajišťovacího mechanismu. Problém ale bude ji bez elektrického proudu uvolnit. Nejde to. Budete k tomu potřebovat buď vyměnit autobaterii nebo připojit auto k jinému autu přes startovací kabely anebo alespoň startbox. Například v návodu k vozům značky Ford se píše doslova: „Je-li vybitá autobaterie, použijte spojovací kabely a pomocnou baterii.“
V autě tak k tomu, aby elektronická parkovací brzda fungovala, prostě a jednoduše musíte mít elektřinu.
Říkal jsem si, jak je to možné, že mi auto po 30 sekundách od uzamčení vozidla tiká jako ručičkové hodiny? Jdu po zvuku, hle elektronická brzda ( ESPACE).
Ta vám novou baterii v autě vymlátí za týden.
Elektronická brzda pozor pokud se zastaví a pokud budete chtít udělat repas musí se to pořádně vše důkladně očistit a připravit tak aby vše ok jinak pokud dojde k zadření brzdy může se brzda opakovaně blokovat kdy nepůjde vypnout pokud jsou sjeté brzdiče desky může dojít k prodreni a může se stát že auto přestane úplně brzdit a příčinou bude že v jednotce se vypálí trafozni buď jedna či dvě dráha záležitost ale pozor jednotka jde opravit ale elektrikáři to zabere dost času ale důležité že se nezabijete v autě protože vám to úplně vyřadit kompet brzdy osobní zkušenost
Jj, kdysi se mi to samé stalo u passata. Rozbil se altík, ale žádná kontrolka dobíjení se nerozsvítila. Sranda ale byla, že to zrovna bylo na přívozu na Lipně 😃.
Můžu vám říct že se mi tohle stalo a ještě mnohem horší. Urvalo se mi lanko od kapoty vymlácená baterka na nulu. A to vše v lesním parkovišti v chatové osadě. Noční můra pro odtahovou službu. Auto Passat b8 automat.
Spíš je nás pár co se ještě dokážeme rozjet v kopci bez použití jakékoliv ruční brzdy.
Ja pouzivam rucni brzdu a pribrzdeni do zatacek drift a to s elektrickou nejde
El.parkovací brzda je perfektní,mám ji poprvé a je to pohoda,při zastavení např.před křižovatkou, auto sama zabrdí,při rozjezdu opět odbrzdí,nevím o ničem negativním,a že se může pokazit ? To na autě ,prakticky vše
Hloupý novinář, blbec, který neví o čem píše. Někde opsal pár nesmyslů.
Jeden z největších – el.parkovací brzda vždy působí na zadní nápravu, nikoli na všechna 4 kola. Piš pro Forum24, tam můžeš lhát, až se hory zelenají!
Novinář ví žádný strach někdy na zadní vijmecne na přední ale občas na všechny !!!
Já jsem rád, že mám v autě ještě klasickou mechanickou ručku. El. ručce nevěřím. A navíc se s ní nedá driftovat ;)
Chtělo by to trochu nadhledu a klidu.
Někdy 2 někdy 4, ale podstata článku byla o něčem jiném než o kolika kolech.
Souhlas, novináři rozumí všemu a ničemu od politiky počínaje až sem. Lžou nám vědomě i nevědomě. Začínám toužit po cenzuře, aby lidi nemohl magořit každý blb, který dostane příležitost nebe vleze na prohnilé socialní sítě. Výsledkem je pak dezorientovaný a rozpolcený člověk-občan země, která toto umožńuje pod svou liberální doktrinou.. Také docházím k názoru,že to někdo řídí, aby dosáhl svého. My starší máme z čeho čerpat, abychom poznali pravdu od výmyslů a lží, mladí bohužel nikoliv. Ale co s tím naděléme. Západ a Evropa zvlšť trpí chronickým onemocnění a může se dočkat kolapsu popřípadě i smrti.
Kolegovi z práce se na dovolené v Chorvatsku stalo, že když se svým Passatem zůstal stát na křižovatce v centru Omiše, tak se mu elektrická brzda zatáhla a už se nerozjel. Nereagovala. Takže odtahovka do servisu, čekat na opravu a pár tisíc fuč. Měl ale štěstí, že ubytování měl rezervováno kousek za Omišem, takže tam došel s rodinou pěšky.
Další obtěžující věc v autě. Proč něco dělat jednoduše když to jde složité. Ale bohužel dneska už bude jen pár řidičů kteří se dokážou rozjet v kopci s klasickou ruční brzdou. Automaty a tyhle berličky jsou pro hrabali. Normalni řidiči budou pomalu mizet.
Mam v jednom autě epb a nemůžu si stěžovat. Funkce autohold jo fakt mi chybí v jiných autech. Automatické zaparkování po vypnuti motoru. Jinak dveře se můžou otevřít a s autem dál jet ale musí být funkce autohold vypnuta. Co píše autor článku je o ničem. Asistenta rozjezdu do kopce mají auta i s manuální pb i takový auta který nemají žádnou výbavu a u epb nemusí být zapnuta funkce autohold.
Nějaký náklady na údržbu?? Když kupuji auto nebo nějaké vozidlo tak s tím musím počítat.
To mě spíš víc štvou systémy na kontrolu rychlosti v autech atd.…
Kdo dokázal napsat takový bastl? Od kdy se ruční brzda zatáhne na všech čtyřech kolech? Prázdná baterie je snad problém pro celé auto a be jen pro ruční brzdu?
Dal jsem do Defendra ruční a jsem v pohodě
já si do něj dal i parní motor a pohoda ještě větší
Přečtěte si návod zjistíte, že se dá deaktivovat a používat ručně a né automaticky. Autohold zůstane zachován.🙃
O důvodech automobilek co je vedlo k masovému zavedení el. parkovací brzdy by se asi dalo dlouze polemizovat ale stejně bychom se, co by řadoví spotřebitelé, žádného relevantního výsledku nedopídily.
Doba je taková jaká je a možná za to z části mohou i samotní designéři při návrhu interiéru. Jinak si nedovedu představit důvod nahrazení lehkého a jednoduchého, navíc snadno a levně opravitelného, systému mechanické parkovací brzdy podstatně nákladnějším systémem EPB. Dnes už i u vozů s AT mizí klasická páka voliče a nahrazuje ji malý elektrický přepínač nebo i jen tlačítka.
Jinak, tady se autor trochu sekl, EPB stejně jako ta mechanická působí jen na ZN. „Podržení“ vozu v kopci a umožnit tak rozjezd bez couvnutí se děje prostřednictvím ABS a „umí“ to tedy i vozy s mechanickou park. brzdou vybavené ABS (je-li tak ABS výrobcem naprogramováno).
A abych byl objektivní, mechanická park. brzda na PN sice byla raritou ale používala se také např. u starších Citroenů (nebo u Olcitu, co by upraveného derivátu kombinovaného z Citroenu GS a Visa), kde byly brzdové kotouče umístěny u převodovky a od nich pak pokračovaly poloosy.
Ještě malá technická: autor zmíní návod z Fordu. Asi si neuvědomil, že použití startovacích kabelů při vybité AKB dnes ve svých návodech k obsluze uvádějí všichni výrobci bez výjimky.
A vrátím-li se k EPB tak např. Ford Focus 2004/C-Max 2003 měly EPB s centrálním motorkem a lanovody. U těchto modelů byla v návodě popsána (byť trochu krkolomně) i možnost ručního odblokování zatažené EPB.
problém je i v tom že se do kopce nedá rozjet aniž by se vozidlo pohnulo směrem dolů
Byl jsem zklamaný když jsem při koupi již pátého Golfa ( v tomto případě Sportsman) objevil E brzdu! Neco hrozneho! Nyní to mám již nějaký rok se stejnou zkušenosti! Moje garáž je ve sklonu do garáže že silnice, vjezd je úzký, potřebuji při couvání ještě seřizovat auto v prostředí! Kde je možnost si “ trochu“ přibrzdit! Potřebuji auto pozvolna pouštět dolů a to E brzda neumí. Buď brzdí se škubnutím, nebo nebrzdi. Autě je již slušně odřené, nejsem schopen pomalu zajíždět! Doufám, že ještě seženu auto s ruční brzdou!?
Asi byste se měl naučit řídit, není to jen tupé točení volantem.
Ještě se mi nestalo, že by se auto pohnulo směrem dolů.
Proboha, pane Pilný, co je to zase za bláboly??? Parkovací brzda, ať už mechanická s pákou, nebo elektronická ovládající elektromotorky působí jen na jednu nápravu (typicky zadní). Na všechna čtyři kola NE. To by se snad dalo říci jen v případě starých Landroverů, kde byla součástí kardanového hřídele. Elektronická verze pro lenochy má dle mého názoru jen samá negativa: Haptická odezva plastového tlačítka na rozdíl od kovové páky nulová, kontrolka v přímém slunečním světle často není ani vidět. Údržba nákladnější a komplikovanější a to se nebavím o tom, když takovou elektronicky ovládanou brzdu nehodláte použít jen při parkování, nic jiného s ní bohužel dělat nelze a taková automatická aktivace například při otevření dveří, darmo mluvit. Chcete couvnout a vyklonit se ze dveří aby jste viděl pod kolo? Zapomeňte, vyřadíme do neutrálu a zatáhneme ručku pěkně za vás. Akorát k vzteku.
Zas nekdo kdo ma mechanickou rucku , el. Rucka je uplne stejna jako mechanicka , jen ji umet pouzivat 😎
Protože se opravami aut živím, tak si troufnu oponovat. Použít ji umím, při zastavení se zabrzdí, no a? Jen to jeden výrobce má tahem tlačítka nahoru, jiný naopak stiskem dolů. Když je kolem vás hluk tak to není často vůbec zřetelné, co se děje a v jakém stavu ta brzda zrovna je. Největší opruz je to automatické zabrždění po otevření dveří (některé pojízdné tablety do toho ještě vyřadí do neutrálu, aby to bylo celé jednodušší) i pokud by byla možnost to někde v šestém podmenu po půlhodině hledání vypnout, dělat to nebudu (auto je například zákazníka a je na to zvyklý a má to tak sám nastaveno, nechci aby se po mém zásahu stalo nějaké neštěstí). Za mne je toto zařízení jednoznačně mínus a to nepřináší žádný benefit kromě toho, že pár nadšenců má rádo elektrické ovládání kde čeho. Pro ostatní diskutující, funkce autohold je záležitostí provozní brzdy a hydraulických okruhů ABS, nikoliv elektrické parkovací brzdy.
Jde o to, že ruční brzda v moderních autech má za jízdy fu kci i nouzové brzdy. Třeba při kolapsu řidiče nebo jiného důvodu kdy spolujezdec může auto zastavit. Takže při aktivaci ruční brzdy se u starších aktivovala rucni brzda na 2 kola, ale u mladších aut je to aktivace nouzového zastavení na všechny kola pomocí abs jednotky. Ale při zaparkování je opravdu pouze na dvě kola. Ano si asi pletou