Největší čínský výrobce elektromobilů společnost BYD spustil mimořádně agresivní cenovou kampaň, v jejímž rámci snižuje ceny více než dvaceti modelů až o 30 %. Akce platí do konce června a podle analytiků jde o reakci na nadměrné skladové zásoby a zpomalující růst maloobchodního prodeje, který zaostává za ambiciózními cíli společnosti. Tento krok však může mít dalekosáhlé dopady nejen na BYD, ale i na celý segment elektromobilů – od narušení ziskovosti po destabilizaci trhu.
BYD překonává Teslu – alespoň v Evropě
Značka BYD v posledních měsících zaznamenala zásadní růst a stala se vážným konkurentem společnosti Tesla. V dubnu 2025 dokonce poprvé předstihla Teslu v evropských prodejích čistě bateriových elektromobilů (7231 vs. 7165 vozů). Meziroční růst BYD činil 169 %, zatímco Tesla zaznamenala pokles o 49 %. Ve světovém měřítku automobilka BYD také Teslu v počtu prodaných elektromobilů během prvního čtvrtletí roku 2025 překonala (416 tisíc vs. 336 tisíc vozů).
Tento posun je důsledkem kombinace státních dotací, technologických inovací a cenové politiky, kterou BYD nyní dále zostřuje. Výsledkem je tlak na celou konkurenci. A zdaleka ne jen tu čínskou.
Cenová válka se přiostřuje
Zatímco o velkých čínských automobilkách jako je BYD, se mluví jako o lídrech transformace dopravy, realita na trhu je komplikovanější. Přes 170 značek se snaží prosadit v prostředí, které je stále více konkurenční a kde více než polovina výrobců drží tržní podíl menší než 0,1 %. Cenová válka trvá již tři roky a mnoho hráčů se potýká s existenčními problémy.
Drsný pád prodejů elektromobilů. Německo teď ale opět připravilo štědrý program jejich podpory
Role státu: Pomoc nebo past?
Dopad cenových slev je umocněn vládní politikou. Čína nedávno zavedla nové šrotovné, které může dosahovat až 15 000 CNY (v přepočtu necelých 50 tisíc korun) pro elektromobily a 13 000 CNY (v přepočtu asi 42 tisíc korun) pro benzinové vozy. Cílem je podpořit ekologickou transformaci dopravy. Výsledkem však může být další deformace trhu, kde se výrobci předhánějí ve slevách, aby získali pozornost cenově senzitivních zákazníků.
Historie přitom ukazuje, že jakmile stát dotace omezí, mnoho automobilek utrpí. I proto se BYD snaží diverzifikovat a expandovat na zahraniční trhy, ačkoli ten domácí zůstává klíčovým pilířem.
Silné výsledky, ale napětí přetrvává
Navzdory agresivní cenové strategii BYD vykazuje skvělé ekonomické výsledky. V prvním čtvrtletí 2025 zaznamenala firma růst tržeb o 36,35 % a nárůst čistého zisku o 100,38 %. To vše díky silným prodejům a úspěšné expanzi mimo Čínu.
Akcie společnosti BYD na hongkongské burze letos vzrostly o více než 60 %, přestože volatilita přetrvává. Trh věří v dlouhodobý potenciál firmy. A to i přesto, že cenová válka představuje výrazné riziko.
Zlevněné elektromobily dnes, narušený trh zítra?
Z krátkodobého hlediska může BYD díky masivním slevám dosáhnout svých prodejních cílů. Otázkou však zůstává, jaký dopad bude mít tato strategie na celý sektor. Trh je přeplněný, marže nízké a náklady na výrobu elektromobilů nadále rostou. Pokud se slevové závody vymknou kontrole, může být cenová válka tím, co nakonec podkope nejen konkurenci, ale i lídra samotného.
nikdo BYD nekupuje, protože je to krám. Sleva asi pomůže, ale jen vyprázdnit sklady. Vůbec bych to neřešil. Soudný motorista si to nekoupí.
Kdyby to bylo nové a mělo to dojezd 500 km a spotřebu do těch 15 kW/100 km ,tak by se to dalo koupit. Na takové dojíždění do práce bych to bral . Pokud by to vydrželo 8 let a nájezd 300000 km ,tak proč ne .
Vydrží 40 tis. pak se začne rozpadat.
Toto může napsat naprostý negramot….