skoda_enyaq_iv-elektromobil-krusne_hory-zima_snih-predek-2

Elektromobil v zimě: Co dělat pro to, abyste zbytečně nezkracovali dojezd?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Škoda - Foto: Škoda - 15. 1. 2025


Jak v zimě prodloužit dojezd elektromobilu, zvýšit komfort a zachovat životnost jeho baterie? Přinášíme vám tipy od těch nejpovolanějších – zkušeného uživatele a inženýra, který elektrický pohon vyvíjí.

Klesající teploty jsou pro provoz osobního auta vždy náročnější. A řada lidí se domnívá, že pro elektromobily to platí dvojnásob. Zkušenosti ovšem ukazují, že tomu tak rozhodně být nemusí.

„Mé návyky se v zimě zásadně nemění. Jen se snažím mít auto přes noc napojené na AC nabíječku, která pak dodává energii pro funkci předehřevu interiéru a baterie,“ říká v podcastu Explore Škoda Oliver Manicke, který ve Škoda Auto vede vývoj bateriových systémů.

Souhlasí s ním i dlouholetý majitel vozu Škoda Enyaq Domhnall Dods, který žije poblíž skotského Edinburghu. „Když se vám ve Skotsku nelíbí počasí, počkejte pár minut,“ komentuje žertem proměnlivost tamního počasí. A potvrzuje, že jeho rozmary způsob, jakým auto používá, nijak neovlivňují. „Auto nabíjím na příjezdové cestě svého domu a v zimě vždy používám předehřev,“ potvrzuje.

Vhodné využívání předehřevu baterie je tradiční rada, jak v zimě prodloužit dojezd elektromobilu a zvýšit komfort cestujících. Ovšem důležité je i správné používání této funkce. „Přes týden mám předehřev naplánovaný, o víkendu ho zapínám podle potřeby s ohledem na to, jak daleko pojedu. Na pětiminutovou cestu do supermarketu rozhodně není předehřev potřeba a je efektivnější se obejít bez něj,“ říká Manicke s tím, že do budoucna budou auta i díky AI funkcím v tomto ohledu uživateli ještě více nápomocna.

K efektivnímu využívání elektromobilu v zimě však povedou i další tipy:

Rady inženýra

Oliver Manicke ví, jak a proč se baterie elektromobilu chová, a tak přináší především tipy, které vycházejí z podstaty vnitřních procesů v baterii.

Jarní prázdniny se blíží. Na co byste se měli připravit před jízdou na hory?

Baterii mějte nabitou nejméně na 20–40 %

Radou inženýrů Škoda Auto je v zimě trochu posunout tradiční hodnotu minimálního nabití baterie. Klasickou radou je nenechat úroveň nabití klesnout pod 20 %, v zimě ale tuto hodnotu můžete před cestou zvýšit i na 40 %. „To je hodnota, která vzhledem k chemickým procesům v baterii zajistí, že auto bude mít dost energie třeba i pro rychlou jízdu na dálnici i bez předchozího předehřevu,“ vysvětluje Manicke. Zároveň platí, že běžným maximem by mělo být 80 % nabití, na 100 % je vhodné baterii nabít jen před delší cestou.

Delší cestu si naplánujte

Delší trasy zejména do neznámých míst doporučuje Manicke plánovat – buď prostřednictvím mobilní či webové aplikace, nebo přímo v autě. „Auto při výpočtu trasy pracuje s průměrnou spotřebou z předchozích dní, takže v zimě dovede počítat s případnou větší potřebou nabíjení,“ zmiňuje.

Auto jako součást domácnosti

Jak Oliver Manicke, tak zákazník automobilky Domhnall Dods se shodnou, že je u elektromobilu výhodné mít ho jako součást energetického řešení své domácnosti. V zimě je to podle nich dvojnásob výhodné. „V řadě zemí jsou dodavatelé energií ochotni snížit cenu, když ví, že využíváte elektromobil, který můžete nabít třeba v případě, kdy je energie přebytek,“ zmiňuje Manicke. Zjistěte si tedy, jak to ve vašem případě funguje a jaké máte možnosti.

Rady zkušeného uživatele

Domhnall Dods jezdí elektromobilem Enyaq od roku 2021. A v roce 2024 vyměnil svůj původní s baterií o využitelné kapacitě 58 kWh za novější provedení se 77 kWh. „Dodává mi to jistotu, ale na cestách většinou potřebuju zastavit dřív já než auto,“ zmiňuje své návyky.

Dojezd elektromobilů se může v zimě snížit i o třetinu. Dá se tomu bránit?

Vyhřívaný volant a sedadla jsou super

„Opravdu příjemnou věcí je vyhřívaný volant. A můj syn nedá dopustit na vyhřívaná sedadla,“ zmiňuje Dods komfortní prvky výbavy. Ale přidává i další postřeh: „Můj první Enyaq měl interiér Lounge s látkovým čalouněním, teď mám Suite s koženým, a to působí chladněji.“ Jasně tak ukazuje, že výbava auta má na jeho zimní využitelnost vliv a je dobré nad ní přemýšlet. Dojezd prodlouží například vytápění tepelným čerpadlem.

Snažím se nezatěžovat 12 V baterii

I když mají elektromobily vysokonapěťovou trakční baterii, používají i klasickou 12 V baterii, která zajišťuje napájení palubních systémů. Ta je zejména v zimě citlivější, a tak Dods radí ji nepřetěžovat: „Baterii dovede vybíjet zejména časté probouzení auta přes aplikaci. Časem jsem se naučil do ní nekoukat zbytečně často, a to baterii šetří,“ říká uživatel SUV Enyaq.

Topení přepínám na manuál

Kvůli dojezdu se prý u svého Enyaqu Dods nemusí nijak omezovat z hlediska tepelného komfortu. Přesto má jeden tip. „Dostal jsem ho od jiných uživatelů a sám jsem ho v praxi ověřil,“ říká. „Dojezd prodlouží přepnutí vytápění z automatického režimu na manuální. Já si zvykl topit na 20 °C a ventilátor pouštím na první stupeň, na dojezdu to je znát,“ vysvětluje. „Rozhodně ale nikdy nemrznu, když si chci přitopit, učiním tak,“ dodává.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru