Náklady na pořízení a následný provoz elektromobilu už jsou v některých kategoriích vozidel nižší než výdaje na konvenční auta se spalovacími motory. Vyplývá to z analýzy leasingové společnosti Drivalia, specialisty na správu firemních autoparků.
Studie Drivalia TCO Index 2024 se zaměřila na výpočet celkových nákladů na vlastnictví (TCO) ve 12 automobilových segmentech. Celkem do ní Drivalia zařadila 150 modelů. Podle výsledků je elektromobil ekonomicky nejvýhodnější volbou v 5 z 12 sledovaných skupin.
„Jedná se o významný posun. Ještě v loňském roce vycházelo TCO v podobných studiích ve prospěch konvenčních aut napříč celým trhem,“ říká autorka analýzy Jana Faltová, Business Performance Manager společnosti Drivalia Lease Czech Republic.
Elektrický pohon se podle analýzy vyplatí u vozidel vyšších tříd včetně luxusního segmentu, ale například i v kategorii D2, kam patří auta střední třídy jako BMW řady 4, Mercedes-Benz třídy C, Audi A4 anebo Tesla Model 3. Elektřina je hospodárným řešením i u vozů z oblíbeného segmentu menších SUV, jehož typickými reprezentanty jsou BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Audi Q3 či elektrický Volkswagen ID.4.
Za první rok spadnou i na půlku původní hodnoty. Která nová auta nejvíce ztrácejí na ceně?
Ani v kategoriích, kde TCO stále vychází lépe ve prospěch benzinu či nafty, ale není odstup od elektrického pohonu výrazný. Například v segmentu nižší střední třídy C2, do kterého náleží i nejprodávanější model v České republice Škoda Octavia a spolu s ním třeba Mercedes-Benz třídy A nebo elektrická Kia eNiro, vyjde měsíční TCO u dieselového vozu na 1029 eur (26 030 korun), u benzinového auta na 959 eur (24 260 korun), u hybridu na 988 eur (25 000 korun) a u čistého elektromobilu na 1059 eur (26 790 korun).
Ze studie vychází, že elektromobily mají nadále v průměru vyšší pořizovací cenu než srovnatelná konvenční auta, tento handicap ale vyrovnávají nižšími provozními náklady. Analýza sledovala strukturu výdajů v případě financování pomocí čtyřletého full-service operativního leasingu při ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů.
U čistých elektromobilů připadne bezmála polovina měsíčních nákladů (49 %) na amortizaci, ale náklady na pohon, tedy elektřinu, tvoří jen desetinu měsíčních plateb. Oproti tomu v případě benzinových aut připadne na amortizaci 40 % měsíčních výdajů, ale na benzin 22 %.
Podíl jednotlivých položek na měsíční splátce operativního leasingu (v průměru napříč segmenty):