Opel v Ženevě: Dvě světové premiéry a studie elektrického jízdního kola

Autor: Pavel Srp - 6. 3. 2012


Opel na letošním ženevském autosalonu (6. – 18. března 2012) představuje dvě světové premiéry: Nové subkompaktní SUV Mokka a novou generaci sportovního kupé Astra OPC. Přesně v souladu s mottem letošního autosalonu „Driving into the future“ je Opel s novým modelem Mokka prvním německým automobilovým výrobcem, vstupujícím do rychle rostoucího segmentu SUV – B.

Opel novými modely Mokka a Astra OPC nejen rozšiřuje program, ale současně mu dodává více emocí. Nové kompaktní sportovní kupé Astra OPC s výkonem 206 kW (280 k) je nejvýkonnějším modelem Astra všech dob.

Opel, oslavující 150. výročí založení, kromě dvou světových premiér představuje v Ženevě i svou futuristickou ekologickou studii kola „RAD e“. Tato studie je atraktivní reminiscencí rané fáze značky Opel jako výrobce kol.

Zahájením prodeje modelu Ampera, prvního sériově vyráběného elektromobilu evropského výrobce schopného jezdit kamkoliv a kdykoliv díky funkci prodlouženého dojezdu vytvořila značka Opel nový segment na evropském automobilovém trhu a zvýraznila svou roli trendsettera v oblasti progresivní elektrické mobility.

Kromě toho se návštěvníci ženevského autosalonu budou moci podrobně seznámit s nejmodernější technologií Opel. V modelové řadě Insignia debutuje nový dynamický a vysoce efektivní vznětový motor 2.0 BiTurbo CDTI vybavený exkluzivním sekvenčním přeplňováním dvěma turbodmychadly s dvěma samostatnými chladiči stlačeného vzduchu. Insignia 2.0 BiTurbo CDTI dosahuje výkonu 143 kW (195 k) a maximální točivý moment 400 Nm; přitom spotřebuje jen 4,9 litru nafty na 100 kilometrů (129 g/km CO2). Tím je Insignia jedním z nejúspornějších automobilů střední třídy.

Světová premiéra: Kompaktní formát, velká užitná hodnota – nový Opel Mokka

Navzdory své délce pouze 4,28 metru poskytuje Opel Mokka velkorysý prostor pěti osobám, sedícím v pohodlné zvýšené poloze. Stejně jako ostatní modely značky Opel kombinuje atraktivní design s inovativními technologiemi a funkčními prvky, překračují třídy, které zpřístupňuje širokému okruhu zákazníků. Tři účinné motory zajišťují dynamické jízdní vlastnosti při příznivé spotřebě paliva. Na výběr je zážehový motor 1,6 litru s výkonem 85 kW (115 k), zážehový motor 1.4 Turbo o výkonu 103 kW (140 k) a vznětový motor 1.7 CDTI s výkonem 96 kW (130 k). Bezpečnost zvyšují nejmodernější technologie, které jsou novinkami v segmentu SUV – B, jako například asistenční systémy řidiče na bázi kamerového systému Opel Eye nebo couvací kamera, unikátní nosič jízdních kol FlexFix a sedadla certifikovaná asociací AGR.

Jízdní vlastnosti modelu Mokka vyhovují stejně městskému provozu jako eventuální jízdě v terénu. Kromě pohonu předních kol (FWD) může být Opel Mokka vybaven i pohonem všech kol (AWD), zajišťující lepší trakci a bezpečné jízdní vlastnosti na horším povrchu. Inteligentní technologie pohonu AWD, která je efektivní a cenově dostupná, dělá z modelu Mokka robustní městské SUV stejně jako kompetentní offroad. Po povrchu s dobrou adhezí jako je asfaltová cesta jezdí Mokka výhradně s pohonem předních kol, na které se přenáší celý točivý moment motoru. Tím se snižují mechanické ztráty a dosahuje příznivá spotřeba paliva. Při zhoršení adheze nebo výrazném zvýšení dynamiky jízdy systém pohonu všech kol automaticky adaptivně rozděluje točivý moment na jednotlivé nápravy podle momentálních podmínek. Na velmi kluzkém povrchu se točivý moment rozděluje na nápravy v poměru 50:50. Řidič tak v každé situaci profituje z výhod pohonu AWD. Komponenty pohonu všech kol mají hmotnost pouze 65 kg, proto jen minimálně ovlivňují spotřebu paliva.

Ke standardním prvkům zlepšujícím jízdní vlastnosti všech verzí modelu Mokka patří elektronický stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), systém regulace trakce TC (Traction Control), jakož i systémy Hill Start Assist (HSA) a Hill Descent Control (HDC) – které zvyšují ovládací komfort a bezpečnost při rozjezdu do svahu nebo sjezdu ze strmého svahu.

Světová premiéra: Astra OPC nové generace – nejvýkonnější Astra všech dob

V Ženevě bude mít premiéru nový model Astra OPC, který je nejvýkonnější verzí kupé Astra GTC. Jeho turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 litru s přímým vstřikováním paliva dosahuje výkonu 206 kW (280 k) a maximálního točivého momentu 400 Nm a umožňuje dosažení maximální rychlosti 250 km/h. Žádný jiný model Astra nedosahoval v minulosti takové rychlosti. Speciální přední náprava High Performance Struts (HiPerStruts) dovoluje řidiči modelu Astra OPC využívat bez kompromisů vysoký výkonový potenciál motoru. V kombinaci s podvozkem FlexRide, umožňujícím nastavit speciální režimy „Sport“ a „OPC“, propůjčuje modelu Astra OPC vynikající ovladatelnost. Standardní režim představuje komfortní nastavení pro každodenní provoz, speciální sportovní režim citelně zvyšuje agilitu vozu. Režim OPC posouvá řidiče do třetí dimenze: Řízení je mnohem přesnější, akcelerátor reaguje bezprostředně a podvozek je nastaven pro maximální jízdní dynamiku.

Model OPC jde v oblasti podvozku ještě dál. Na přední nápravě má standardně mechanický samosvorný diferenciál, který výrazně zvyšuje stabilitu a zlepšuje ovladatelnost, především při intenzivní akceleraci ze zatáčky – a to i na mokrém povrchu.

Astra OPC má nová sportovní skořepinová sedadla, vyrobená s využitím nejmodernější technologie. Obě přední sedadla poskytují řidiči a spolujezdci vpředu sníženou polohu a zvýšenou oporu při dynamické jízdě. Aplikace nových materiálů při výrobě skořepiny sedadel přinesla úsporu hmotnosti 45 procent oproti konvenční konstrukci. Žádný jiný automobilový výrobce na světě zatím nepoužívá organickou vstřikovanou vrstvu s kompozitovým materiálem v sériově vyráběném vozidle. Nová sedadla lze nastavovat v 18 různých směrech. Všechny nové prvky technologie OPC byly testovány na okruhu Nürburgring v Německu. Jízdní testy vysokou rychlostí na 10 000 km na tomto závodním okruhu odpovídají přibližně 180 000 km na normálních silnicích.

Elektrické jízdní kolo Opel „RAD e“ poskytuje vizi budoucnosti

Opel v Ženevě představuje i ekologickou studii „RAD e“ – futuristické jízdní kolo s přídavným elektrickým pohonem (e-bike) ilustrující strategii elektrické mobility značky Opel. RAD e obsahuje mnoho typických výrazových prvků designu značky Opel, jako jsou např. tvary bumerangu, které má elektromobil Ampera i studie RAK e. Jde o první elektrokolo, konstruované s využitím metod a technologií ze sériové výroby automobilů.

RAD e má elektromotor o výkonu 250 W a lithium-ionové baterie. Elektromotor podporuje jezdce, který při jízdě musí otáčet pedály, čímž současně reguluje rychlost jízdy. Podle podmínek a rychlosti jízdy se dojezd pohybuje v rozpětí 60 až 145 kilometrů, průměrná rychlost činí 20 km/h. Dobití akumulátoru trvá maximálně 2,5 hodiny a lze jej nabíjet i během přepravy elektrokola na nosiči FlexFix modelu Opel Mokka.

Motor 2.0 BiTurbo CDTI korunuje nabídku vznětových motorů pro modelovou řadu Insignia

Návštěvníci ženevského autosalonu se budou moci podrobně seznámit s novým, dynamickým a vysoce účinným vznětovým motorem 2.0 BiTurbo CDTI, který má premiéru ve vlajkové lodi značky Opel Insignia 2.0 BiTurbo CDTI dosahuje výkonu 143 kW (195 k) a maximální točivý moment činí 400 Nm; spotřeba paliva je přitom jen 4,9 litru nafty na 100 kilometrů (emise 129 g/km CO2). Tím je Insignia jedním z nejúspornějších automobilů střední třídy. Srdcem motoru je systém sekvenčního přeplňování dvěma turbodmychadly různé velikosti – technologie, která byla dosud přístupná pouze ve vyšších cenových segmentech. Inovativní systém přeplňování BiTurbo využívá dvě turbodmychadla různé velikosti, která pracují buď samostatně, nebo společně. Opel je jedinou značkou, která ve střední třídě nabízí sofistikovaný systém sekvenčního přeplňování vznětového motoru s dvěma nezávislými chladiči stlačeného vzduchu.

Hlavním cílem při vývoji motoru 2.0 BiTurbo CDTI bylo dosáhnout rychlého nárůstu plnicího tlaku v oblasti nízkých otáček a zkrátit reakční dobu motoru při změně polohy pedálu akcelerátoru v oblasti středních otáček. Vzduch nasávaný do motoru se optimálně zpracovává podle otáček s využitím dvou turbodmychadel různé velikosti. Při nízkých otáčkách se využívá přídavný malý kapalinový chladič stlačeného vzduchu připojený k malému turbodmychadlu, díky čemuž vzduch proudí krátkou a přímou cestou do válců. V oblasti středních otáček se postupně do přeplňování zapojuje větší a výkonnější turbodmychadlo. Tehdy stlačený vzduch proudí přes větší, klasický chladič stlačeného vzduchu. Opel je první automobilovou značkou, která používá systém dvojitého chlazení stlačeného vzduchu (twin cooler system).

Tyto klíčové komponenty přispívají k vynikajícímu temperamentu a agilitě vznětového motoru s objemem 2,0 litru. Kromě toho populární modelová řada Insignia dostala další inovativní technické prvky: Každá verze s pohonem všech kol AWD bude moci být zanedlouho vybavena podvozkem Supersport s přední nápravou HiPerStruts, převzatou ze špičkové verze Insignia OPC (Opel Performance Center) a brzdami Brembo. Tento podvozek výrazně umocňuje jízdní dynamiku. Aktivní bezpečnost modelu Insignia dále zvyšují nové asistenční systémy na bázi radaru.

Další vylepšení v jednotlivých modelových řadách

Opel kontinuálně aktualizuje a vylepšuje svou modelovou nabídku. V rámci nového modelového roku 2012 přináší Opel novou verzi ecoFLEX sedmisedadlového vanu Zafira Tourer poháněnou stlačeným zemním plynem CNG (Compressed Natural Gas) s největším dojezdem ve třídě při pohonu plynem až 530 km.

Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má výkon 110 kW (150 k), maximální točivý moment 210 Nm a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Tento model spotřebuje jen 4,7 kilogramu (7,2 m3) zemního plynu na 100 kilometrů v kombinovaném cyklu, což je o 6 procent lepší hodnota než dosahoval model Zafira CNG předcházející generace.

Pro zákazníky, kteří kladou důraz na ekonomický provoz a environmentální aspekt, rozšiřuje Opel nabídku modelů poháněných zkapalněným ropným plynem LPG (Liquefied Petroleum Gas) novým výkonnějším a přitom ekonomickým motorem 1.4 LPG Turbo ecoFLEX.

Tento motor je k dispozici ve dvou modifikacích: S výkonem 103 kW (140 k) a maximálním točivým momentem 200 Nm v modelech Astra/Astra Sports Tourer a s výkonem 88 kW (120 k) a maximálním točivým momentem 175 Nm v modelové řadě Meriva. Motor, splňující emisní normu Euro 5, má při spalování LPG emise CO2 v kombinovaném cyklu 124 g/km (Meriva), 129 g/km (Astra 5-dv.) a 132 g/km (Astra Sports Tourer). Řečeno jinými slovy: Emise CO2 jsou přibližně o 15 procent nižší, než mají srovnatelné zážehové motory. Díky nižší ceně LPG jsou náklady na palivo asi o 40 procent nižší.

Kromě nové verze LPG rozšiřuje Opel v modelové řadě Meriva i nabídku zážehových a vznětových motorů. Malý van s unikátními dveřmi FlexDoors, výrazně zlepšujícími přístup do kabiny, který je evropským lídrem ve svém segmentu, dostal optimalizované motory s vyšším výkonem a současně nižší spotřebou paliva. Systém Start/Stop, snižující spotřebu paliva v městském provozu, je nyní k dispozici pro všechny verze zážehového motoru s objemem 1,4 litru. Díky systému Start/Stop se spotřeba paliva verze poháněné motorem 1.4 Turbo s výkonem 88 kW (120 k) snížila z 5,9 na 5,7 litru na 100 kilometrů. Konstruktéři vyvinuli novou verzi motoru 1.4 Turbo s maximálním točivým momentem 200 Nm, což je o 25 Nm nebo 14 procent více než dosud. Tento nový motor se montuje v kombinaci se 6-stupňovou manuální převodovkou (dříve 5-stupňová). Nové pohonné ústrojí umožňuje komfortnější jízdu bez nutnosti častého řazení. Pro zájemce o vznětový motor preferující komfort nyní Opel nabízí turbodiesel 1.7 CDTI s výkonem 81 kW (110 k) se 6-stupňovou automatickou převodovkou. Navzdory zvýšení výkonu motoru 1.7 CDTI s automatickou převodovkou o 7,4 kW (10 k) emise CO2 dosahují hodnoty pouze 160 g/km – o 8 gramů na kilometr méně než u předchůdce.

Bestseller značky Opel v segmentu malých automobilů dostal novou verzi Kaleidoscope, inspirovanou populární verzí Corsa Color Edition. Zákazníci, kteří chtějí svému 3-dveřovému nebo 5-dveřovému modelu Corsa dodat atraktivní individuální vzhled, mají na výběr dva exkluzivní odstíny pokoveného laku karoserie: Pepperdust a Technical Grey. Tyto laky se kombinují se střechou kabiny nalakovanou lesklou černou barvou, černými kryty vnějších zpětných zrcátek a černou lištou masky chladiče, která je v takovém provedení k dispozici poprvé. Interiéru verze Corsa Kaleidoscope dodávají výrazné akcenty prstence mřížek ventilace na přístrojové desce s barevně sladěnými obklady na dveřích v žlutém odstínu Curry nebo v matném chromu. V jubilejním roce 2012 Opel nabízí modely Corsa, Meriva, Astra a Insignia se speciálním kompletem výbavy obsahujícím různé prémiové prvky jako například disky kol z lehké slitiny. Kromě toho Opel dále vylepšil své jedinečné technologie jako integrovaný nosič na kola FlexFix, který má nyní zvětšenou nosnost a může nést celkem až 4 kola.

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru