Mohlo by se zdát, že jezdit v létě na zimních pneumatikách není problém a je to jednodušší než přezouvat na letní pneumatiky. Pneumatiky však tvoří důležitou součást silniční bezpečnosti. Platí, že letní pneumatiky v dobrém stavu významně zvýší bezpečnost na letních silnicích.
Máme pro vás pět důvodů, proč byste neměli zanedbávat své pneumatiky:
Letní pneumatiky zastavují na mokrém povrchu lépe
Moderní zimní pneumatiky jsou vyvinuty tak, aby fungovaly dobře na čerstvém a rozbředlém sněhu, ledu a v mírném dešti, ale na deštěm nasáklých letních silnicích jsou letní pneumatiky mnohem lepší. Rozdíl v brzdné dráze mezi opotřebenou zimní pneumatikou a letní pneumatikou v dobrém stavu je na mokrém povrchu při rychlosti od 80 km/h větší než 12 metrů. To představuje více než dvě délky vozidla a obrovský rozdíl, pokud potřebujete náhle zastavit, abyste nenarazili na překážku na silnici.
Letní pneumatiky lépe chrání před aquaplaningem
Aquaplaning je nebezpečný jev, při kterém pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou kvůli velkému množství vody, které vnikne mezi běhoun a jízdní povrch. Výsledkem je nekontrolovatelný smyk, kdy řidičovi nezbývá než doufat v dobrý konec. Zimní pneumatiky mohou skvěle chránit před aquaplaningem na rozbředlém sněhu, ale při jízdě ve velkém množství vody se letním pneumatikám nemohou zdaleka vyrovnat. Zatímco letní pneumatiky mohou jet po mokré silnici, než u nich dojde k aquaplaningu, rychlostí přes 80 km/h, opotřebená zimní pneumatika se vymkne kontrole již při rychlosti 60 km/h.
S letními pneumatikami je jízda pohodlnější a přesnější
I když se může zdát, že jsou letní a zimní pneumatiky podobné černé kruhy, zásadně se od sebe liší. U zimních pneumatik je vše – od dezénu až po měkčí směs pryže – vyvinuto tak, aby zajistily bezpečnou jízdu v chladnějších podmínkách. V létě nejen že nebudou správně fungovat, ale kvůli horkému povrchu se také budou rychleji opotřebovávat a ztrácet své bezpečnostní vlastnosti pro nadcházející zimní sezónu.
„Letní pneumatiky jsou naproti tomu vyvinuty tak, aby zajišťovaly bezpečnost a komfort při jízdě v létě. Rozehřáté městské silnice a rozpálené dálnice, které škodí zimním pneumatikám, jsou pro letní pneumatiky naprosto přirozeným prostředím. Zajistí na nich hladkou jízdu s přesnou ovladatelností a rychlými reakcemi na pohyby volantu. Díky tomu je jízda nejen pohodlnější, ale také bezpečnější v situacích, kdy musíte prudce manévrovat, abyste se vyhnuli něčemu na silnici,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Stav a kvalita pneumatik představují důležitý bezpečnostní faktor
„Při výměně pneumatik rozhodně neplatí, že by montáž čehokoliv, po čem auto pojede, zajistila bezpečnější jízdu. Před přezutím na letní pneumatiky je potřeba zkontrolovat jejich stav. Pokud mají zbývající hloubku běhounu menší než 4 mm, je rozumné zvážit nákup nových pneumatik, protože takové pneumatiky již nejsou bezpečné na mokrém povrchu. Před jízdou je také důležité zkontrolovat, jestli pneumatiky nenesou známky nerovnoměrného opotřebení, průpichů, průrazů nebo trhlin – nepoužívejte nic, co by vypadalo poškozené. Pneumatiky by se také neměly používat, pokud jsou starší než 10 let nebo byly užívány déle než 6 let,“ říká Dražík.
Když si na léto koupíte kvalitní letní pneumatiky a na zimní měsíce prémiové zimní pneumatiky, získáte optimální bezpečnost na dlouhou dobu.
Letní pneumatiky mohou jet po mokré silnici, než u nich dojde k aquaplaningu, rychlostí přes 80 km/h………….To je v pořádku .
Opotřebená zimní pneumatika se vymkne kontrole již při rychlosti 60 km/h…………….
…………Pokud jezdím jen v Obci, tam je přikázána rychlost 50 Km v hodině max., nebo jen 50 Km/hod., tak se nic nevymkne kontrole !
…………Jezdit jako Blázen, na Zimních pneu může jen Idiot, ohrožuje sebe i ostatní .