Na nové auto si čeští zákazníci počkají i více než rok. Automobilkám schází komponenty, na stále pokračující čipovou krizi navázaly problémy s kabelovými svazky, které automobilkám dodávalo 38 ukrajinských závodů. Zákazníci se tak potýkají s dlouhými dodacími lhůtami nových vozů, u některých značek a modelů i déle než rok.
Ještě na konci loňského roku automobilky předpokládaly, že se situace s dodacími lhůtami nových vozů stabilizuje, v současné situaci ale nelze očekávat zkrácení dodacích lhůt. Výrobu omezuje koncern Volkswagen i BMW, pozastavení montážních linek se týká také značek Mini, Porsche nebo Mercedes-Benz. S problémy se však potýkají všechny automobilky.
Výrazný zásah pro ně znamenalo přerušení dodávek kabelových svazků z Ukrajiny. „V moderních vozech je až 5 kilometrů kabelů, které tvoří jakousi ‚nervovou soustavu‘ auta. Bez nich vůz nelze ani částečně dokončit. Zákazníci tak musí kvůli zpoždění ve výrobě objednávat nová auta s velkým předstihem,“ komentuje situaci Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval, která poskytuje auta na operativní leasing.
Řidiči shánějí auta skladem, konfigurace prodlužuje dobu dodání vozu na dvojnásobek
Dodací lhůty ovlivňují také konfigurace vozů. Auta s vyššími výbavami potřebují více komponentů, tedy nedostatkových čipů či kabelových svazků. Právě na tato auta se čeká v průměru dvojnásobně déle, než na vozy se základní nebo střední výbavou. Problémy hlásí všechny automobilky. Stačí, aby chyběla jediná součástka, a auto nelze vyrobit.
„Automobilky se s problémy ve výrobě potýkají již třetím rokem. Nejprve je způsobily komplikace spojené s pandemií Covid-19, poté čipová krize a nyní je to nedostatek kabelových svazků. Výrobci aut navíc soutěží o stejné zdroje. Roční čekací lhůta na nové auto od dealera tak není ničím neobvyklým,“ konstatuje Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval, která nabízí vozy na operativní leasing.
Leasingové společnosti čekajícím řidičům krátkodobě pronajímají i elektromobily
Na aktuální nedostatek nových aut reagují leasingové společnosti novými službami. Arval, který poskytuje auta na operativní leasing, nabízí nově po dobu čekání na konfigurovaný vůz krátkodobý pronájem libovolného auta ve stejné třídě, včetně elektromobilů.
„Řada našich zákazníků volí auto na operativní leasing kvůli možnosti konfigurace vozu vyšší kategorie, jehož výslednou cenu rozloží do pravidelných splátek. Pro tyto řidiče máme připravenou dostatečně velkou flotilu vozů k okamžitému pronájmu, které mohou využívat při čekání na konfigurovaný vůz. Splátka je pak stejná i v případě, že se jedná o elektromobil ve stejné třídě, který by v kalkulaci měsíční splátky vyšel dráž. Zákazníci, kteří si vyberou auto z našich skladových zásob, mohou odjet svým novým vozem hned po podpisu smlouvy. Nemusí tedy řešit dočasné náhradní auto kvůli zajištění mobility během čekání na výrobu jimi zvoleného vozu,“ konstatuje Aleš Polák z Arvalu.
Zpoždění ve výrobě bude zvyšovat ceny nedodaných aut
Nejen dražší cena výroby, ale i dražší energie nebo inflace nutí automobilky zvyšovat i ceny ještě nedodaných vozů. „Od loňského července se zvýšily ceny nových aut o 4,6 %. Nejvyšší podíl na tom měly vozy s nejnižší výbavou, které zdražily v průměru o 36 963 Kč, vozy v nejvyšší výbavách pak o 25 175 Kč,“ vypočítává Petr Knap z poradenské společnosti EY.
„Pokud zákazníci čekají na nová auta i více než rok, dotkne se jich vícenásobné zdražování, které nebude podle všeho v letošním roce ustávat. V tuto chvíli dává smysl rozložení ceny vozu do pravidelných splátek a minimalizace provozních nákladů s pomocí operativního leasingu, kde je měsíční splátka fixně stanovena,“ uzavírá Aleš Polák z Arvalu.