turbodmychadlo

Dochlazováním turbodmychadla po jízdě zvyšujete jeho životnost. Proč byste to měli dělat?

Autor: EXT - Foto: pixabay.com - 30. 6. 2020


Je váš automobil vybavený přeplňovaným motorem? Pak byste měli zbystřit, protože pro vás máme pár tipů, kterými můžete zvýšit jeho životnost.

Přeplňovaný motor je upravený tak, aby do něj proudil vzduch, popřípadě směs s vyšším než atmosférickým tlakem. Ve větším množství vzduchu se totiž, jak si jistě všichni pamatujeme z hodin fyziky, spaluje větší množství paliva. Takto upravený motor je pak výkonnější a vozidlo celkově živější. Původní sen nejen automobilových závodníků a sportovních nadšenců, se v poslední dekádě promítl do běžné automobilové konfekce. Přeplňovaný motor dnes v podstatě najdeme v téměř každém novém automobilu. Ale jak o takový vůz pečovat?

Co to je turbodmychadlo?

Na začátek si pojďme ujasnit pojmy. Turbodmychadlem je zamýšleno zařízení sloužící k přeplňování vznětových i zážehových agregátů. Díky jeho činnosti se do motoru může dostat více vzduchu, které může doplnit i větší množství paliva. Výsledkem je vyšší výkon i pružnost motoru bez nutnosti zvětšování jeho objemu. Jenže turbodmychadlo je součástka, která se poměrně hodně zahřívá, což zkracuje její životnost, proto je důležité jeho chlazení, respektive dochlazování.

Proč turbodmychadlo ochlazovat?

Důvod, proč turbodmychadlo ochlazovat, je logický. Při jízdě se tato součástka poměrně výrazně zahřívá. A s ní i olej, kterým jsou mazaná valivá ložiska. Pokud by se turbodmychadlo nedochladilo, mohl by se tento olej „spéct“ na tvrdý karbon. A to by mohlo mít velmi vážné následky v podobě trvalého poškození ložisek. Karbon by mohl ucpat přívod k turbodmychadlu, čímž by se snížil průtok oleje a samotné turbodmychadlo by se začalo zadrhávat. To by v konečném důsledku mohlo vést až k jeho trvalému poškození.

Continental představil turbodmychadlo s vestavěným katalyzátorem

Postup ochlazování turbodmychadla

A jak byste ho měli dochlazovat? Je to jednoduché, Stačí, když před vypnutím motoru necháte motor běžet několik (desítek) sekund na volnoběh. Existují však i další způsoby, jako jsou krátké brzdění motorem či pár okamžiků před zastavením přeřazením do neutrálu.

Kdy ochlazovat?

Zřejmě vás bude také zajímat, zda je třeba turbodmychadlo ochlazovat po každé jízdě. Jakkoliv je to lepší, nutně to potřeba není. Po sportovní jízdě nebo po delší jízdě po dálnici byste to ale dodržovat měli. Stejně tak při velké zátěži vozidla, kdy například delší dobu do kopce táhne těžký přívěs.

Ochlazováním ušetříte!

Ochlazováním turbodmychadla ve výsledku ušetříte. Nejen turbodmychadlo jako takové, ale i své finance. Péčí o něj mu prodloužíte životnost, ale také na minimum snížíte náklady na servis spojené s provozem automobilu s přeplňovaným motorem. A ty nebývají zrovna nízké. Problémům je vždy lepší předcházet, než je řešit, což v případě péče o automobil platí dvojnásob.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru