Alpine je čistokrevnou sportovní značkou. V nabídce má aktuálně jeden model, ale uspokojí tím opravdu hodně široké spektrum zákazníků. Nabízí se totiž v relativně běžném provedení, ale i jako prakticky na závodní okruh připravený sporťák. A právě to nejsportovnější a nejostřejší, co francouzská automobilka nabízí, tedy model Alpine A110 R, jsme si mohli včera prohlédnout v ČR.
Upravený podvozek
Alpine A110 je moderní sporťák, který je v nabídce od civilního, relativně pohodlného a pro každodenní ježdění relativně bez problémů použitelného A110 GT, až po ostré A110 R. Zatímco GT má nejměkčí nastavení podvozku a o něco nižší výkon, tak eRko je naopak jasně určeno na ostřejší jízdu, nikoliv na jízdy do centra města, jakkoliv to jistě zvládne také. I tato verze totiž dostala rádio i klimatizaci…
Alpine A110 R ale není primárně o tom, abyste s ním jezdili na kafíčko do města, nýbrž na závodní okruhy. A tomu také bylo přizpůsobeno. Pokud ho srovnáme s „nejcivilnější“ verzí A110 GT, pak má díky většímu karbonovému křídlu až o 110 kg vyšší přítlak na zadní nápravu (GT nemá standardně žádné křídlo), ale zároveň o 29 kg vyšší přítlak než má verze A110 S s příplatkovým aeropaketem s křídlem. Zároveň má o 30 kg větší přítlak na přední nápravu, což je ale ve srovnání s A110 S překvapivě o 30 kg méně. Může za to hlavně změna pod předním nárazníkem, odkud zmizely plastové nástavce. Důvod je jednoduchý, protože tu naopak jsou kanály pro přívod čerstvého vzduchu pro chlazení brzd. To se díky tomu zlepšilo o pětinu.
Na rozdíl od obou verzí A110 GT a A110 S dostala A110 R mechanicky nastavitelný podvozek. Ten je standardně o 10 mm nižší, přičemž jej lze pro použití na okruhu snížit ještě o dalších 10 mm. Kromě toho lze ve 20 stupních regulovat tuhost tlumičů. K tomu z Alpine dávají brožuru s doporučeným nastavením nejen na silnice, ale také na okruhy. Například pro použití na Severní smyčce Nürburgringu přesně doporučují, co s tlumiči udělat, přičemž doporučují měkčí přední nápravu a zároveň tvrdší zadní nápravu. Stejně tak radí, jak tlumiče nastavit, pokud chcete auto spíše přetáčivější nebo naopak nedotáčivé. Abyste tlumiče nastavili, budete muset auto zvednout. Tuhost, ale i výška se nastavuje otáčením přímo na nich.
Na podvozku je ale úprav ještě víc. A110 R vychází z A110 S, proti kterému má o 10 % tužší pružiny. O 10 % je tužší také přední stabilizátor, ten zadní dokonce o 25 %.
Karbon, všude karbon
Důraz byl při vývoji kladen zejména na snížení hmotnosti. A oproti A110 S se povedlo ušetřit velmi slušných 34 kg! Alpine A110 R tak váží pouhých 1 082 kilogramů, díky čemuž nabídne nejen zrychlení pod čtyři sekundy, ale také perfektní ovladatelnost. Vždyť jen 12 kilogramů je ušetřeno na kolech, která jsou kompletně z karbonu. Na kolech jsou nasazeny karbonové kryty, které snižují aerodynamiku (odpor vzduchu je o 5 % nižší než u A110 S se sportovním kitem) a liší se tvarem předních i zadních. Na kolech jsou obuty standardně semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2.
Karbonové je i lízátko pod předním nárazníkem, přední kapota s reálnými otvory pro průchod vzduchu, prahové nástavce i velký zadní difuzor, přičemž všechny tyto prvky jsou optimalizovány pro co nejlepší obtékání vzduchu. Z karbonu je ale i již zmiňované zadní křídlo, střecha, ale i kryt nad motorem. Ten nahrazuje zadní sklo, takže za auto vidíte pouze bočními zpětnými zrcátka, to vnitřní tady vůbec není.
V autě je také méně zvukové izolace a v motoru není vůbec žádná. Úspora hmotnosti (5 kg) je i na sedadlech Sabelt Track, která tvoří pouze karbonová konstrukce s vloženým polstrováním. Že jde o auto, primárně určené na okruhy, dokazuje i fakt, že nemá klasické tříbodové bezpečnostní pásy, ale pouze šestibodová pásy Sabelt. A ano, přesně tak je auto homologované a lze s ním legálně jezdit po silnicích.
„Jen“ 300 koní, ale dynamika dechberoucí
Když jsme před časem testovali Alpine A110 S, často se nás lidé ptali, co tohle auto pohání. Když jsme jim odpověděli, že je tam 1,8litrový čtyřválec a 300 koní, spousta z nich odpověděla, že „to je málo“ anebo „nic moc“. Ono ale záleží na tom, co těch 300 koní musí rozpohybovat. Vzhledem k tomu, že je to v tomhle případě jen něco přes tunu, je akcelerace z místa na stovku otázkou jen 3,9 sekundy a maximální rychlost je 285 km/h. To je na 300 koní skoro až nečekané, že?
Motor je standardní 1,8litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, který pohání i Renault Mégane R.S. U eRka oddechuje novým výfukovým potrubím s dvojitou koncovkou tvořenou dvěma plášti sloužícími k jejímu chlazení. Koncovka je vytištěna na 3D tiskárně, nemá aktivní klapky. Celkově je výfuk o 3 decibely hlasitější než u eSka s otevřenými klapkami. Nastartované jsme ale auto bohužel neslyšeli.
Motor má i v A110 R tři jízdní režimy (Normal, Sport a Track) a je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohání zadní kola. Stabilizace se dá zcela deaktivovat a řízení tak bude čistě a jen na řidiči, jeho odvaze a hlavně schopnostech.
Pokud by přeci jen přišla nějaká krizová situace, jako záchrana mohou být výkonné brzdy. Na přední i zadní nápravě jsou 320mm kotouče s vnitřním chlazením a brzdiči Brembo. U Alpine A110 R jsou brzdy chlazeny, slouží k tomu sběrače umístěné na obou stranách horních ramen přední nápravy a kanály připevněné ke spodním ramenům. Jednoduché a skvěle funkční řešení.
Chcete ho? Nebude to jednoduché
Auto, které jsme si mohli prohlédnout, je první a zároveň pro tento rok jediné, které se do ČR dostane. Pokud byste jej chtěli, máte smůlu. Je prodané a nový majitel se na něj už nedočkavě těší.
Pokud byste ovšem Alpine A110 R chtěli, možnost objednat jej máte. Jeho cena začíná na 2,8 milionu korun, ale příplatků moc není. V zásadě se omezují na barvu exteriéru, barvu brzdových třmenů a to je tak nějak všechno. I tak bude kvóta pro Českou republiku velmi malá.
Alpine A110 R ve zkratce
- Motor: řadový čtyřválec, turbodmychadlo, 1.8 litru, 16 ventilů
- Výkon: 221 kW/300 koní při 6300 ot./min
- Točivý moment: 340 Nm od 2400 do 6000 ot./min
- Poměr výkonu a hmotnosti 3,6 kg/k
- 0 – 100 km/h: 3,9 sekundy
- Maximální rychlost: 285 km/h
- Podvozek: překalibrované pružiny a stabilizátory, specifická geometrie náprav, o 10 % tužší vinuté pružiny, specifické stabilizátory, nastavitelná kombinace pružin a tlumičů, o 10 mm nižší světlá výška s možností snížení o dalších 10 mm na okruhu
- Pohotovostní hmotnost: 1082 kg
- Sportovní výfukový systém
- Vysoce výkonný brzdový systém Brembo, dvoumateriálové kotouče o průměru 320 mm vpředu a vzadu
- 18″ celokarbonová kola
- Pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 semislick – 215/40 R18 vpředu a 245/40 R18 vzadu
- Sedadla řidiče Sabelt Track – karbonový monokok, nastavitelná ve 2 směrech s čalouněním z černého mikrovlákna a šedým prošíváním