V posledních několika týdnech panovalo v Česku typicky zimní počasí plné sněhu. Už to byla pro některé řidiče zkouška ohněm, ovšem to horší nás čeká v následujících dnech. Meteorologové očekávají oblevu, ale k ní se přidá déšť a stále nízké teploty. A to s sebou nese velké riziko jak klasické námrazy, tak vzniku takzvaného černého ledu. Jediným řešením tohoto jevu je pro řidiče extrémně předvídavá jízda.
Není vidět
Jakmile začne mrholit, pršet nebo padat mrznoucí mlha, měli by řidiči zpozornět. Jakkoliv může být teplota vzduchu nad nulou, u silnice může mrznout. Podle specialistů hrozí největší nebezpečí od soumraku do svítání, ale také za dne v místech s celodenním stínem, v blízkosti velkých vodních ploch či na mostech.
Dokud si řidiči včas uvědomí, že je náledí, které je i vidět, většinou zpomalí. Ale problém nastává ve chvíli, kdy se na silnici utvoří takzvaný černý led. „Námraza bohužel často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ vysvětlil Roman Budský z Platformy VIZE 0. Takové místo pokryté černým ledem, který vůbec nemusí být vidět, se navíc na vozovce může objevit z ničeho nic. Může jít jen o krátký úsek.
Správná očista čelního okna od námrazy může být věda. I obyčejná škrabka umí okno poškodit
Proto je už jen při riziku vzniku náledí důležité hlavně předvídat. Je potřeba dbát na bezpečný odstup od ostatních aut. „Vrstvička černého ledu stojí za nejednou vážnou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru,“ vysvětlili záchranáři z Ústeckého kraje.