Výjimeční atleti značky Opel mají svou zkratku – OPC. V roce 1999 se na silnici objevil první model z Opel Performance Center. Od té doby využívá Opel své know-how z automobilového sportu při vývoji vysoce výkonných automobilů pro každodenní provoz, čímž zajišťuje bezprostřední transfer technologií mezi automobilovým sportem a sériovou výrobou.

“Opel Performance Center dodává našim zákazníkům hladovým po výkonu automobily s výjimečnou dynamikou a sportovním vzhledem, které se výrazně liší od velkosériových modelů a nevyžadují žádné kompromisy v každodenním používání. Naše modely OPC zhmotňují vyhraněný atletický charakter a ryzí vášeň,“ vysvětluje Dr. Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva Opel Group.

Nezaměnitelný design OPC: “Výkon musí byť viditelný”

“Model OPC se musí dát okamžitě identifikovat,“ říká Mark Adams, místopředseda představenstva automobilky Opel odpovědný za design. Například Astra OPC zvýrazňuje svou perfektně modelovanou karosérii speciálním předním i zadním nárazníkem, nástavci prahů karosérie, výrazným spojlerem na zadní hraně střechy a dvěma integrovanými koncovkami výfuku lichoběžníkového průřezu. Tyto prvky vytvářejí specifický vzhled OPC. Designéři šli ještě o krok dál v případě vlajkové lodi Insignia OPC a vytvořili „šavlozubý“ vzhled velkých otvorů v nárazníku pro vstup vzduchu do motorového prostoru. Všechny modely OPC korespondují s požadavkem, který stanovil Mark Adams: „Každý detail a každá linka musí zaručovat, že je výkon viditelný.“

Nový základ pro automobilový sport: OPC nahradilo GSI

Když modelová řada Astra G nahradila generaci Astra F, bestseller Opel přinesl zvýšenou kvalitu a účinnost, jako i větší vnitřní prostor, ale legenda automobilového sportu Opel a spoluzakladatel OPC Volker Strycek si vzpomíná na chybu. „Automobil byl na míle vzdálený od vhodného základu pro automobilový sport. Protože tehdy neexistovaly plány pro verzi GSI, chyběl konkurenceschopný motor a odpovídající podvozek. Tak jsme se pustili do práce a už za rok jsme vyvinuli a vyzkoušeli náš debutový model – Opel Astra OPC 1,“ vysvětluje Strycek. Po něm následovaly další modely Opel OPC, ze kterých se mnohé objevily i na silnici hned poté, co vytvořily nový rekord kola na okruhu Nürburgring.

Aktuálně je sportovní vlajkovou lodí OPC model Insignia OPC s výkonem 239 kW/325 koní, ale i Astra OPC s výkonem 206 kW/280 koní je podobně ostrá. Se svými kompaktními rozměry a výhodou nižší hmotnosti je nejvýkonnější Astra takřka stejně dynamická jako její větší sourozenec. Portfolio OPC nyní doplňuje nová Corsa OPC s výkonem 152 kW/207 koní.

opel-astra-gsi

1999: Opel Astra OPC s výkonem 118 kW/160 koní zanechal svou stopu

Na základě motoru ECOTEC s objemem 2,0 litru a výkonem 100 kW/136 koní vyvinul čerstvě vytvořený tým OPC vysokootáčkový agregát, který se úplně lišil od výchozího základu. Motor dostal kované písty, vačkové hřídele s ostřejším časováním, větší sací i výfukové kanály v hlavě válců, laděné sběrné potrubí a optimalizovanou řídicí jednotku. Díky těmto úpravám vzrostl výkon na 118 kW/160 koní. Přídavný chladič oleje a modifikovaný termostat chladicí soustavy zabezpečovaly správnou teplotu motoru v každé situaci.

Samozřejmě, i podvozek vyžadoval určité úpravy, aby korespondoval se zvýšeným výkonem motoru a umožňoval využití jeho potenciálu. Proto dostal nové pružiny snižující světlou výšku o 2 cm, tlumiče pružení Bilstein, nová ramena, řízení s přímějším převodem, zvětšené brzdové kotouče a 17″ disky kol z lehké slitiny BBS s nízkoprofilovými pneumatikami. Kromě toho se Astra OPC od sériových verzí odlišovala i aerodynamickým kompletem na karosérii a skořepinovými sedadly Recaro v interiéru. Do dnešních dnů stále ještě Astra G OPC vyhrává závody v objemové třídě do 2,0 litru s atmosférickým sáním.

Volker Strycek byl zodpovědný za výrobu série 2500 kusů sportovní Astry nutné pro homologaci. Obavy z jejího prodeje rychle rozptýlil velký entuziasmus zákazníků. Po vítězství ve čtyřiadvacetihodinovém vytrvalostním závodu na Nürburgringu se fanoušci automobilového sportu do astry OPC doslova zbláznili ještě před jejím uvedením na trh. Výsledkem bylo rozšíření výroby až na 3000 kusů, které se rozprodaly za pouhé 4 měsíce.

opel_astra_opc

2001: Turbodmychadlo pro vysoký výkon

Sebedůvěra týmu OPC rostla se sportovním a obchodním úspěchem a další programový cíl byl velice speciální. Tým se rozhodl vytvořit nejrychlejší kompaktní van světa. Debut modelu Zafira OPC znamenal začátek éry přeplňování. Od té doby byly všechny další modely stvořené v Opel Performance Center vybavené účinným benzínovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem.

Výkon čtyřválce s objemem 2,0 litru postupně rostl ze 141 kW /192 koní na 147 kW/200 koní a později ze 176 kW/240 koní až na 206 kW/280 koní v aktuálním kupé Opel astra OPC. S výkonem rostl i točivý moment. Zatímco první turbodmychadlem přeplňovaný motor dosahoval největšího točivého momentu 250 Nm, nejnovější verze čtyřválce s objemem 2,0 litru vyráží dech hodnotou 400 Nm.

Opeal-AstraII_OPC

Honba za rekordy: Doma na Nürburgringu

Modely OPC se osvědčily nejen komerčně, ale pravidelně lámaly i rekordy kola na okruhu Nürburgring Nordschleife dlouhém 20,8 kilometru. Astra OPC druhé generace vytvořila nový rekord 8:35:94 minuty v roce 2005. Následující rok Zafira OPC zapsala nový rekord pro kompaktní vany (8:54:38 minuty), který platí dodnes. A Corsa OPC vytvořila nové standardy v segmentu malých automobilů. Zcela sériový automobil absolvoval v roce 2007 okruh za 8:47:99 minuty.

Kromě rekordních jízd se všechny automobily OPC musí ‘potrápit’ v náročném vytrvalostním testu v „Zeleném pekle“, jak se přezdívá nejnáročnějšímu závodnímu okruhu na světě. Legendární okruh Nürburgring Nordschleife je tradičním teritoriem značky Opel. Automobily s bleskem na masce chladiče na něm absolvují extrémní testy od šedesátých let minulého století. Aktuálně má Opel smlouvu o spolupráci s Nürburgring GmbH a kromě toho provozuje i vlastní testovací centrum v bezprostřední blízkosti okruhu.

opel_zafira_opc

Nürburgring Edition: Nomen est Omen

Dosud automobilový výrobce z Rüsselsheimu vyrobil dvě speciální edice “Nürburgring” – u modelů Astra OPC z roku 2008 a Corsa OPC v roce 2011. Astra H se speciálním závodním vyladěním měla stejný výkon jako Astra OPC, ale speciálně upravenou karosérii. V roce 2011 měla Corsa OPC Nürburgring Edition vycházející z modelu čtvrté generace proti „normální“ Corse OPC zvýšený výkon o 14 kW/18 koní a samosvorný diferenciál, což z ní dělalo ještě radikálnější a účinnější stroj.

Opel Corsa 2011

Turbodmychadlem přeplňovaná kapesní raketa: Nová Corsa OPC

Nová Corsa OPC má všechny atributy na to, aby navázala na své předchůdce. Turbodmychadlem přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru dosahuje výkonu 152 kW/207 koní. Vozidlo zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 6,8 vteřiny – skoro o půl vteřiny rychleji než Corsa OPC předchozí generace. Při předjíždění na pátý převodový stupeň potřebuje nová generace o 0,3 vteřiny kratší čas: nyní 6,4 vteřiny z 80 na 120 km/h. nejvyšší rychlost vzrostla o 5 km/h a dosahuje nyní 230 km/h. Nová Corsa OPC bezpečně a spolehlivě přenáší svůj výkon na silnici díky inovativní technologii tlumičů Frequency Selective Damping (FSD). Zkušení řidiči mohou zcela vypnout elektronický stabilizační systém ESP, jestliže chtějí vyzkoušet limity vozidla.

Atlet kompaktní třídy: Aktuální Astra OPC s působivým výkonem

Astra OPC je od léta 2012 špičkovým modelem Opel kompaktní třídy. K pohonu slouží turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec objemu 2,0 litru vybavený přímým vstřikováním paliva, který dosahuje výkonu 206 kW/280 koní a maxima točivého momentu 400 Nm. Atletická Astra zrychluje z 0 na 100 km/h za 6 vteřin a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h – je rychlejší než kterákoliv Astra v minulosti. Samozřejmě, i tento model byl laděný na okruhu Nürburgring Nordschleife. Přední náprava HiPerStrut (High Performance Strut) a mechanický samosvorný diferenciál zabezpečují při pohonu předních kol optimální trakci na výjezdu z ostrých zatáček, a to i na mokrém povrchu. Kromě toho se řidič OPC může spolehnout na vysoce výkonnou brzdovou soustavu Brembo, jestliže potřebuje okamžitě snížit rychlost.

Insignia OPC: Pohon všech kol s geny cestovního automobilu

Vlajkovou lodí programu je Insignia OPC. Její turbodmychadlem přeplňovaný motor V6 s objemem 2,8 litru dosahuje výkonu 239 kW/325 koní a maxima točivého momentu 435 Nm, který se přenáší na všechny čtyři kola. Aby se točivý moment optimálně přenesl na silnici, vyvinul tým OPC systém pohonu všech kol AWD s využitím zkušeností získaných v německých mistrovstvích cestovních vozů na okruzích s modelem Calibra (vítěz mistrovství International Touring Car Championship v roce 1996). Se svým výkonným motorem akceleruje Insignia OPC z 0 na 100 km/h za 6 vteřin (Sports Tourer za 6,3 vteřiny) a dosahuje elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Insignia ale přesto může být rychlejší. Verze Unlimited s manuální převodovkou dosahuje rychlosti až 270 km/h (Sports Tourer 265 km/h).

Opel_Insignia_OPC

Dosavadní milníky OPC:

  • 2015: Uvedení modelu Corsa (E) OPC poháněného motorem 1.6 Turbo s výkonem 152 kW/207 koní a podvozkem FSD (Frequency Selective Damping)
  • 2013: Evoluce modelu Insignia OPC s výkonem 239 kW/325 koní
  • 2012: Astra (J) OPC poháněná motorem 2.0 Turbo s výkonem 206 kW/280 koní
  • 2011: Opel Corsa (D) „Nürburgring Edition“ s výkonem 155 kW/210 koní
  • 2009: Uvedení modelů Insignia OPC a Insignia OPC Sports Tourer s motorem V6 2,8 litru turbo s výkonem 239 kW/325 koní
  • 2009: Uvedení modelu Astra (H) OPC Race Camp Edition
  • 2008: Podvozek IDS Plus 2 jako standard pro model Astra (H) OPC
  • 2008: Limitovaná zvláštní edice Astra (H) OPC „Nürburgring Edition
  • 2007: Corsa (D) OPC vytvořila rekord kola pro malé automobily časem 8:47:99 minuty na okruhu Nürburgring Nordschleife
  • 2007: Uvedení modelu Corsa (D) OPC poháněného motorem 1.6 turbo s výkonem 141 kW/192 koní
  • 2006: Zafira (B) OPC vytvořila rekord kola pro vany časem 8:54:38 minuty na okruhu Nürburgring Nordschleife
  • 2006: Premiéra modelu Meriva OPC poháněného motorem 1.6 turbo s výkonem 132 kW/180 koní
  • 2005: Astra OPC vytvořila rekord kola pro kompaktní automobily časem 8:35:94 minuty na okruhu Nürburgring Nordschleife
  • 2005: Uvedení modelů Vectra OPC a Vectra Caravan OPC poháněných motorem V6 2,8 litru turbo s výkonem 188 kW/255 koní
  • 2005: Druhá generace modelu Zafira (B) OPC poháněná motorem 2,0 litru turbo s výkonem 177 kW/240 koní
  • 2005: Uvedení modelu Astra (H) OPC poháněného motorem 2,0 litru turbo s výkonem 177 kW/240 koní
  • 2005: 20 000 automobilů OPC bylo prodáno v Evropě za pouhých pět let
  • 2002: Uvedení druhé generace modelu Astra (G) OPC poháněné motorem 2,0 litru turbo s výkonem 147 kW/200 koní s třídveřovou karosérií a jako kombi Caravan
  • 2001: Premiéra modelu Zafira (A) OPC poháněného motorem 2,0 litru turbo s výkonem 141 kW/192 koní
  • 1999: Uvedení prvého modelu Astra (G) OPC poháněného motorem 2,0 litru s atmosférickým sáním a výkonem 118 kW/160 koní