Povinné používání dětských autosedaček platí v České republice desátým rokem a výrazně napomáhají ochraně života dětských spolujezdců. Úmrtí dětí jako spolujezdců má v ČR dlouhodobě sestupný trend. Autosedačky snižují riziko úmrtí až sedmkrát, což je podle odborníků ze Sdružení EPS ČR mj. dáno lehkostí a zároveň pevností sedaček, resp. unikátními vlastnostmi pěnového polystyrenu (EPS), ze kterého se vyrábí. Každoročně se v ČR jen na výrobu dětských autosedaček spotřebuje tolik polystyrenu, že by zaplnil tři kamiony.
Povinnost používání dětské autosedačky platí v České republice od roku 2006. Musejí v nich být převáženy všechny děti menší než 150 cm, které zároveň váží méně než 36 kilogramů. Do roku 2006 platila tato povinnost jen na dálnicích a rychlostních silnicích.
Podle odborníků se užitím dětské sedačky snižuje riziko úmrtí dítěte při autonehodě až sedmkrát. Přesto i v loňském roce zemřelo na českých silnicích 13 dětí jako spolujezdců. „Z tohoto počtu stála v šesti případech za tragédií nepřiměřená rychlost a v dalších šesti nesprávný způsob jízdy,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy. Z dlouhodobých statistik, které BESIP vede, je však zřejmý sestupný trend. „Povinnost užití autosedaček v roce 2006 přispěla spolu se zodpovědností řidičů ke snížení počtu usmrcených dětí jako spolujezdců. Dokazují to jak absolutní čísla, tak relativní vývoj,“ dodává Farář.
Proč jsou autosedačky pevné a přitom lehké?
Dnešní dětské autosedačky se nedají srovnávat s prvními modely z roku 1962. Změnilo se konstrukční řešení, způsoby uchycení ve voze, ale zároveň požadavky na bezpečnost. „Nejen dětské autosedačky, ale i podsedáky či cyklistické a lyžařské helmy, to vše se dnes vyrábí především z polystyrenu. Představte si tři kamiony evropského typu. Když je naplníte polystyrenem, dostanete přibližnou představu o tom, kolik se tohoto materiálu v České republice ročně zpracuje pro výrobu dětských autosedaček,“ říká Pavel Zemene, předseda Sdružení EPS ČR.
Výrobci autosedaček si polystyren oblíbili pro jeho unikátní vlastnosti. „Struktura je tvořena mnoha uzavřenými buňkami tvaru mnohostěnu, obsahujícími vzduch. Polystyren je ve skutečnosti ze 2 % hmota a z 98 % vzduch, díky tomu je lehký, ale zároveň pevný v ohybu a odolný proti stlačení,“ vysvětluje Zemene.
Pozor na výběr sedačky
Rozhodujícími údaji pro výběr nové autosedačky je hmotnost dítěte a přizpůsobení sedačky jeho velikosti. Sedačky se dělí do čtyř skupin (0 až III) podle hmotnosti dítěte. „Při samotném umístění sedačky ve vozidle je důležité myslet na airbag. Chcete-li sedačku umístit na přední sedadlo, nesmí být na tomto místě airbag aktivní. Je totiž projektován pro dospělé osoby a pro dítě by mohl být smrtelně nebezpečný,“ upozorňuje Pavel Zemene.
Více než tři čtvrtiny evropských rodičů pořizují autosedačku ještě před narozením dítěte. Každý pátý rodič ovšem přiznal, že nad výběrem strávil méně než hodinu času. Vyplývá to z loňského průzkumu společnosti Britax Römer. Téměř polovina rodičů v Evropě se při volbě autosedačky řídí podle značky, vzhledu a kompatibility s podvozkem kočárku. Bezpečnost a slučitelnost s autem stojí až za nimi.
Od roku 1997 se prosazuje globální standard pro upevnění autosedaček ve vozidlech technologie ISOFIX. Jedná se o pevný spojovací systém. Před bočním nárazem chrání systém, který zkracuje pohyb dítěte a odvádí navýšenou energii pryč. Při čelním nárazu působí dvoustupňově stlačené podušky. Oproti standardním bezpečnostním pásům snižují až o 30 procent sílu působící na krk dítěte.