Ve středu 21. května začala rekonstrukce nejstaršího dálničního mostu v ČR. Jedná se o most Šmejkalka na 24. km dálnice D1 u Senohrab, jehož rekonstrukci ŘSD zahájilo v červenci 2023. Provoz bude omezen na 755 dní a práce budou s největší pravděpodobností hodně komplikovat dopravu.
„Dnes jsme položili mikrokoberec na polovině mostu s jízdním pásem směr Brno, aby zde vozovka s četným množstvím vad vydržela minimálně po dobu jednoho roku, než bude tato půlka mostu zdemolována. Pokračovat budeme instalací přechodného dopravního značení přímo na dálničním tělese v prostoru stavby, i před ní. Jeho smyslem bude svést dopravu do dvou zúžených jízdních pruhů v každém směru, tedy dvou na Prahu a dvou na Brno s tím, že přímo na mostě budou jízdní pruhy vyoseny do stran a provoz bude obousměrně ‚obtékat‘ prostřední část nosné konstrukce, do které teď práce postoupí. Stavět zde budeme novou středovou část konstrukce, mimo jiné za pomocí dvou věžových jeřábů s výškou 60 m, nebo autojeřábu, který je schopný unést až 500 tun. Odhadovaná délka této etapy je přibližně 4 měsíce,“ popsalo Ředitelství silnic a dálnic.
Následovat bude postupné rozebírání poloviny mostu, po které je nyní vedena doprava ve směru na Prahu, a demolice původních stojek, které se nacházejí mezi nosnou konstrukcí a historickým obloukem. Na to naváže výstavba nové poloviny mostu. Tato část rekonstrukce bude trvat přibližně rok, pak se práce přesunou na druhou polovinu mostu. ŘSD po celou dobu rekonstrukce plánuje dopravu na mostě v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy. Rychlost bude v prostoru stavby snížena na maximálně 80 km/h.
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla potom stavba nosné konstrukce mostu dokončena.
Jako poslední byly roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 pak kamenná rovnanina za opěrami. V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba.