Ministerstvo dopravy připravilo novelu zákona, která by měla pomoci s řešením pomal výstavby dálnic. Po dohodě v Poslanecké sněmovně vznikl kompromisní návrh, který má za cíl zkrátit dobu přípravy staveb. Návrh obsahuje i konkrétní výčet prioritních dálnic a železnic, kterých se má urychlení výstavby týkat.
Takto zní oficiální slova z ministerstva dopravy, ale realita je, jak už to tak u nás bývá, úplně někde jinde. Žádná pravidla, zákony nebo nařízení totiž sama od sebe nejsou schopna stavby nových dálnic a silnic urychlit. Ačkoliv úředníci z ministerstva tvrdí, že do roku 2050 budeme mít na našem území moderní, a hlavně kompletní dálniční síť, NKÚ toto tvrzení velmi hlasitě vyvrací.
Rok 2050 je podle něj zcela nereálný. Aby se tak stalo, musel by stát od letoška každý rok otevřít 25 nových kilometrů dálnic. Už pár let se ale u nás otevírá průměrně maximálně 16 nových kilometrů. A jen pro zasmání, vláda Andreje Babiše v demisi slibuje v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně tedy 27,5 kilometru. Ale, víte, co se říká. Slibem nezarmoutíš. Podle prohlášení NKÚ je s trochou snahy reálných asi 17 kilometrů ročně.
Zatím tedy máme smůlu. Stavět se bude dál, dál to bude trvat neskutečně dlouho a dál to bude stát velké peníze. A když vše půjde alespoň tak, jak jde doposud dočkáme se nějaké lepší dálniční sítě možná v důchodu.