Výstavba dalšího úseku dálnice D6 je oficiálně zahájena. Na začátku tohoto týdne se u Žalmanova sešli ministr dopravy Martin Kupka, hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová, starostové okolních obcí a zástupci stavebních firem, aby symbolicky odstartovali stavbu úseku mezi Žalmanovem a Knínicemi. Na novou část dálnice, která vyjde na 2,16 miliardy korun bez DPH, se řidiči mohou těšit v listopadu 2027.
Podle ministra dopravy je D6 jedním z projektů, kde je v posledních letech vidět největší posun. „Aktuálně stavíme více než 40 kilometrů D6 a práce postupují rychlým tempem. Už za pár měsíců chceme otevřít dva středočeské úseky u Hořoviček a Hořesedel, dlouhé dohromady skoro 15 kilometrů. Tím se dokončí část dálnice ve Středočeském kraji. Naším cílem je, aby celá D6 z Prahy do Karlových Varů byla v provozu do roku 2028,“ uvedl Kupka.
Co všechno stavba přinese
Sedmikilometrový úsek bude obsahovat 6 mostů, dva nadjezdy, jeden železniční most a také mimoúrovňovou křižovatku u Bochova. Nová dálnice se napojí na úsek Žalmanov – Olšová Vrata, jehož stavba je v plánu na rok 2026. Kvůli blízkosti ptačí oblasti Doupovské hory se počítá i s instalací speciálních bariér proti nárazu ptactva – tři z nich budou dohromady měřit 1,8 kilometru a dosáhnou výšky čtyř metrů.
„Dálnice odvede více než 11 tisíc aut denně, které teď projíždějí přímo kolem obcí. Obyvatelům se tím výrazně uleví a zároveň se zvýší bezpečnost provozu,“ doplnil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Zajímavostí stavby je i použití nové technologie, protože místo tradičního posypu drceným kamenivem se bude využívat vápenná suspenze, která zvyšuje životnost vozovky.
Kolik zbývá k dokončení
Z celkových 114 kilometrů mezi Prahou a Karlovými Vary je hotová zhruba polovina. Už letos v září má být otevřen téměř 15kilometrový úsek ve středních Čechách a do konce roku také 2,2 kilometru u Lubence. ŘSD plánuje, že příští rok zahájí stavbu posledních dvou chybějících částí. Kompletní propojení obou měst by mělo být hotové v roce 2028.