Šéf značky Dacia Denis le Vot prozradil v rozhovoru pro magazín Autocar několik věcí, na které se u této automobilky můžeme těšit. Poodhalil budoucí směřování značky, přiblížil význam a překvapení z modelu Bigster a nastínil nadcházející pětiletý plán.
Nový pětiletý plán: elektrifikace a důraz na cenovou dostupnost
Dacia letos představí nový strategický plán, který bude zahrnovat uvedení několika klíčových modelů. Kromě elektrické verze populárního Sandera (to je plánováno na roky 2027–2028) se očekávají další modely segmentu C, které doplní nejnovější model Bigster. Chystá se také zcela nový základní elektromobil jako náhrada za současný model Spring.
Denis le Vot zdůraznil, že cílem Dacie zůstává návrat k „dostupné či velmi dostupné mobilitě“ a rozšíření nabídky elektromobilů bez dramatického růstu cen. Vývoj nového elektrického modelu Sandero má být dokončen koncem letošního roku. Rumunská značka ale prý záměrně zvolí pozdější uvedení modelu, aby mohla využít pokles cen technologií a další inovace. Nástupce modelu Spring bude sice vyvíjen v Číně, odtamtud mají přijít i jeho komponenty, ale samotná výroba bude probíhat v Evropě. Cenově by mělo jít stále o jedno z nejvýhodnějších aut na trhu, pohybovat by se měl kolem 18 tisíc eur, což je v přepočtu asi 450 tisíc korun. Na opačném konci nabídky Dacia změny neplánuje, tam zůstane Bigster. Do segmentu C ovšem další nové modely přijdou.
Bigster: vstup do vyšší ligy
Dacia Bigster představuje pro Dacii vstup do zcela nové kategorie, kde dosud nikdy nepůsobila. V rámci vývoje Bigsteru provedla důkladný průzkum trhu, zejména v Německu, kde oslovila 400 majitelů konkurenčních SUV, aby zjistila, jaké technologie považují za nezbytné. A tomu věnovala při vývoji pozornost. I kvůli tomu tak Bigster poprvé v historii značky nabízí například elektrické víko zavazadlového prostoru, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo dvouzónovou klimatizaci. Cílem bylo přesvědčit zákazníky, že s Dacií nemusí dělat kompromisy.
Poprvé za volantem: Dacia Bigster není jen delší Duster, na silnici potěší, na dálnici překvapí
Bigster je historicky nejúspěšnějším modelem v předprodeji značky a zároveň má úplně jiné zákazníky. Jde totiž o model, u kterého je více než 80 % zákazníků pro Dacii úplně nových a přes 90 % z nich volí nejvyšší výbavový stupeň. Přestože startovací cena je 25 tisíc eur (v ČR je nejnižší cena 549 000 Kč), většina zákazníků si vybírá lépe vybavenou variantu za 30 tisíc eur (Extreme nebo Journey s cenou v ČR od 625 000 Kč).
Inženýrská filozofie: odlišnost jako výhoda
Dacia je známá svým unikátním přístupem k vývoji – nejprve stanovuje cílovou cenu a teprve poté navrhuje vůz tak, aby tuto hranici nepřekročil. Tento přístup umožňuje automobilce udržet náklady pod kontrolou, na rozdíl od konkurence, která často vyvíjí vůz bez ohledu na cenu a následně složitě hledá způsoby, jak ji pro koncové zákazníky snížit.
Podle Denise le Vota nemá Dacia potřebu sdílet platformy napříč modelovými řadami s různým tržním postavením, což přispívá k nižší hmotnosti vozů a celkové jednoduchosti. „Kdybychom vzali například Renault Australe a pokusili se jej upravit na Dacii Bigster, stále by obsahoval specifikace, které nepotřebujeme. Na rozdíl od jiných značek jdeme odspodu nahoru – přidáváme jen to, co je nezbytné. Naši konkurenti často přistupují shora dolů, protože musí sdílet platformy napříč značkami,“ uvedl.
Stabilní růst a loajální zákazníci
Dacia za posledních sedm let více než zdvojnásobila své prodeje – z 300 tisíc na téměř 700 tisíc aut ročně. Více než dvě třetiny zákazníků se ke značce vracejí, přičemž průměrná doba vlastnictví vozu Dacia činí téměř 8 let.
Le Vot zároveň poukazuje na výraznou změnu v demografii nových zákazníků: „Dvě třetiny lidí přichází odjinud – často od prémiovějších značek. Říkají, že auta jsou dnes zkrátka příliš drahá.“ Značka tak reaguje na vývoj trhu nejen vyšší kvalitou, ale i novým designem, logem a širší nabídkou výbavy. „Dříve jsme byli jen levní. Dnes nabízíme i vyšší výbavové stupně, které splní vše, co zákazník potřebuje – bez arogance a bez zbytečností,“ uzavírá šéf Dacie.