2008-ekologicka-dacia_logan_eco2- (2)

Dacia měla ekologický model už před mnoha lety. Pod kapotou byl naftový čtyřválec

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Dacia - 1. 3. 2021


Nízká spotřeba paliva i hodnoty emisí začaly většinu výrobců zajímat zejména v posledních letech, kdy jim kvůli přísným nařízením (hlavně) Evropské unie vlastně ani nic jiného nebývá. Rumunská automobilka Dacia však koncept „eko-auta“ měla už dávno.

Plně elektrické či hybridní vozy už začaly nabízet i dostupnější značky. Příkladem je právě rumunská Dacia, která chystá do prodeje model Spring, vůbec první elektromobil ve své historii. Nedávno představila i koncept většího SUV Bigster s hybridním pohonným ústrojím. Rozhodně to ale nejsou první rumunské pokusy vydat se ekologickou cestou. Automobil s nízkými emisemi i spotřebou nastínila Dacia již v roce 2008 s konceptem Logan eco2.

Kompletně šetrné řešení pro přírodu

Už před 13 lety chtěl totiž Renault v rámci programu eco2 propagovat technologie ekologičtějšího provozu, jakož i výroby automobilů. Levná a jednoduchá auta značky Dacia se zdála být ideální příležitostí takového šetrného řešení pro planetu.

Renault se v rámci programu snažil zaměřit na využití biopaliv a možnost rozumně s autem naložit po celou dobu jeho životnosti. Auto muselo být z 95 % recyklovatelné a 5 % využitelných plastů muselo mít recyklovaný původ.

V Íránu se bude opět vyrábět první generace Dacie Logan. Tentokrát už bez Renaultu

Dalším požadavkem bylo udržení emisí pod hodnotou 140 g CO2 na km. Toto číslo je na dnešní poměry poměrně vysoké, protože přísné normy EU nařizují průměrně 95 g CO2 na km. Dacia je téměř splnila v roce 2008.

Zeleno-bílý ekologický Logan eco2

„Ekomodel“ Dacia Logan eco2 byl představen v Šanghaji na Michelin Challenge Bibendum, což je každoroční událost týkající se udržitelné mobility. Že je šetrný k přírodě, bylo jasné už z jeho zeleno-bílého zbarvení.

Zaujal také aerodynamičtější tvar, jímž se inženýři snažili dosáhnout úspory paliva i emisí. Nárazník vpředu získal nástavec, kterým byl prodloužen až k zemi, podvozek byl v zadní části byl zakrytován, vzadu na střeše byla řada výstupků pro usměrnění obtoku vzduchu a na víku kufru se objevil pevný spoiler. To vše pomohlo snížit koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cx z 0,36 na skvělých 0,29.

Pod kapotou měl Logan eco2 čtyřválcový diesel Dci s objemem 1,5 litru a výkonem 63 kW/85 koní. V rámci úprav dostal nové písty, jiný systém vstřikování paliva a jednotka dokázala spalovat také bionaftu B30.

Pokud se divíte výběru naftového motoru, pak vězte, že to bylo ještě v době, kdy se proti naftovým motorům ještě tolik nezbrojilo a nebyly „špatné“.

Vynikající spotřeba i emise

Logan eco2 byl bezpochyby vydařeným konceptem. Automobilka udávala kombinovanou spotřebu nafty 3,8 litru na 100 km, což je skvělá hodnota i dnes. Dacia tedy tehdy rozhodně předběhla dobu, a to i výší vypouštěných emisí oxidu uhličitého. Na kilometr jízdy auto (na papíře produkovalo) pouze 97 gramů, což téměř splňuje současně platné normy (95 g).

Je však otázkou, jak moc přesné bylo tehdejší měření a jakých hodnot by Logan eco2 z roku 2008 dosáhl při měření metodikou WLTP používanou dnes…

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru