2008-ekologicka-dacia_logan_eco2- (2)

Nízká spotřeba paliva i hodnoty emisí začaly většinu výrobců zajímat zejména v posledních letech, kdy jim kvůli přísným nařízením (hlavně) Evropské unie vlastně ani nic jiného nebývá. Rumunská automobilka Dacia však koncept „eko-auta“ měla už dávno.

Plně elektrické či hybridní vozy už začaly nabízet i dostupnější značky. Příkladem je právě rumunská Dacia, která chystá do prodeje model Spring, vůbec první elektromobil ve své historii. Nedávno představila i koncept většího SUV Bigster s hybridním pohonným ústrojím. Rozhodně to ale nejsou první rumunské pokusy vydat se ekologickou cestou. Automobil s nízkými emisemi i spotřebou nastínila Dacia již v roce 2008 s konceptem Logan eco2.

Přečtěte si také:  Dacia Sandero nemusí mít displej multimédií. Do palubní desky ale můžete integrovat svůj telefon

Kompletně šetrné řešení pro přírodu

Už před 13 lety chtěl totiž Renault v rámci programu eco2 propagovat technologie ekologičtějšího provozu, jakož i výroby automobilů. Levná a jednoduchá auta značky Dacia se zdála být ideální příležitostí takového šetrného řešení pro planetu.

Renault se v rámci programu snažil zaměřit na využití biopaliv a možnost rozumně s autem naložit po celou dobu jeho životnosti. Auto muselo být z 95 % recyklovatelné a 5 % využitelných plastů muselo mít recyklovaný původ.

V Íránu se bude opět vyrábět první generace Dacie Logan. Tentokrát už bez Renaultu

Dalším požadavkem bylo udržení emisí pod hodnotou 140 g CO2 na km. Toto číslo je na dnešní poměry poměrně vysoké, protože přísné normy EU nařizují průměrně 95 g CO2 na km. Dacia je téměř splnila v roce 2008.

Zeleno-bílý ekologický Logan eco2

„Ekomodel“ Dacia Logan eco2 byl představen v Šanghaji na Michelin Challenge Bibendum, což je každoroční událost týkající se udržitelné mobility. Že je šetrný k přírodě, bylo jasné už z jeho zeleno-bílého zbarvení.

Zaujal také aerodynamičtější tvar, jímž se inženýři snažili dosáhnout úspory paliva i emisí. Nárazník vpředu získal nástavec, kterým byl prodloužen až k zemi, podvozek byl v zadní části byl zakrytován, vzadu na střeše byla řada výstupků pro usměrnění obtoku vzduchu a na víku kufru se objevil pevný spoiler. To vše pomohlo snížit koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cx z 0,36 na skvělých 0,29.

Přečtěte si také:  Nástupce Dacie Lodgy by se měl představit už letos. Mělo by jít o 7místný crossover s hybridní technikou

Pod kapotou měl Logan eco2 čtyřválcový diesel Dci s objemem 1,5 litru a výkonem 63 kW/85 koní. V rámci úprav dostal nové písty, jiný systém vstřikování paliva a jednotka dokázala spalovat také bionaftu B30.

Pokud se divíte výběru naftového motoru, pak vězte, že to bylo ještě v době, kdy se proti naftovým motorům ještě tolik nezbrojilo a nebyly „špatné“.

Vynikající spotřeba i emise

Logan eco2 byl bezpochyby vydařeným konceptem. Automobilka udávala kombinovanou spotřebu nafty 3,8 litru na 100 km, což je skvělá hodnota i dnes. Dacia tedy tehdy rozhodně předběhla dobu, a to i výší vypouštěných emisí oxidu uhličitého. Na kilometr jízdy auto (na papíře produkovalo) pouze 97 gramů, což téměř splňuje současně platné normy (95 g).

Přečtěte si také:  Nová Dacia Sandero R.S. by vypadala skvěle. Bohužel asi nevznikne

Je však otázkou, jak moc přesné bylo tehdejší měření a jakých hodnot by Logan eco2 z roku 2008 dosáhl při měření metodikou WLTP používanou dnes…