Dacia_Duster-Trophee_andros-1

Dacia Duster dnes patří mezi klasické a oblíbené SUV. Poprvé se začala prodávat už před více než 10 lety, ale to bylo rok poté, co automobilka ukázala první auto s tímto jménem. Šlo o čistokrevný závodní speciál s šestiválcem uprostřed a pohonem všech kol.

Dacia Duster se sériově vyrábí od března roku 2010. V tomto roce ji také poprvé oficiálně spatřila veřejnost. Stalo se tak na autosalonu v Ženevě. Dacia Duster se ale úplně poprvé objevila ještě o rok dříve. Rumunská automobilka ji totiž postavila do francouzského šampionátu Trophée Andros (anglicky: Andros Trophy), který se jezdí na sněhu a ledu.

Přečtěte si také:  Dacia Duster má po faceliftu. Dostala novou dvouspojkovou převodovku EDC a další novinky

Speciál pro led a sníh vs. sériový model

Cílem divize Renault Sport, která tento projekt dostala na starost, bylo vybudovat vítězný automobil právě pro závody na sněhu a ledu. Vznikla tak úplně první Dacia Duster. Kdybyste ji na první pohled měli porovnat se sériovým modelem, rozdílů byste našli nespočet. Podobá se však základní tvar karoserie, maska chladiče či přední a zadní světlomety.

Závodní speciál Ice Racer měřil 4 metry a jeden milimetr na délku a 1900 mm na šířku. Rozvor náprav činil 2500 mm. Oproti tomu první produkční SUV značky Dacia bylo delší (4318 mm), užší (1822 mm) a mělo větší rozvor (2673 mm). Závodní verze tak působila mnohem kompaktněji.

Přečtěte si také:  Velký průšvih pořadatelů Rallye Dakar 2021. Letěli až příliš nízko nad ruským Kamazem a málem způsobili katastrofu

Závoďák Dacia Duster Ice Racer vážil pouhých 950 kg. Poháněl ho třílitrový motor V6 s výkonem 257 kW při 7500 otáčkách za minutu. Motor byl speciálně upravený pro závodění ve vyšších nadmořských výškách, kde se právě tyto závody konají. Především byl ale umístěný uprostřed šasi, uprostřed trubkového rámu. Vzduch k němu proudil skrze střešní otvory, v nichž bylo umístěno sání.

Dacia_Duster-Trophee_andros-2

S Alainem Prostem na první místo?

Závoďák jezdil na lehkých a pevných hořčíkových kolech s pneumatikami s hřeby. Měl se stát jedničkou v celé startovní listině Trophéé Andros. K tomu směřovala i volba pilota, jímž se stal čtyřnásobný mistr světa Formule 1 Alain Prost. Ten měl i zkušenosti z Trophée Andros, dokonce vítězné. Dvakrát stál na nejvyšším stupínku s vozem Toyota.

Přečtěte si také:  Bizár elektrických formulí. Většině se těsně před cílem vybily baterky

Jako reklama na nové sériově vyráběné SUV zafungoval Ice Racer velmi dobře, kýžené vítězství však nepřinesl. Jak v ročníku 2009/2010, tak o rok později jej Alain Prost dovezl „pouze“ na druhém místě. Tím také skončily experimenty se závodní variantou Dacie Duster, ze které se brzy stalo běžné sériově vyráběné SUV. Přesto se Alain Prost vítězství dočkal, v ročníku 2010/2011 získal první příčku se závodní verzí Dacia Lodgy Glace.

Přidat komentář