Cyklistika je skvělá, ale může být i nebezpečná. Zejména na silnici může nastat celá řada krizových momentů. Jak se z nich bezpečně dostat poradí tři dopravní experti, profesionální cyklistka a mistr světa v rallye.
Předjíždění s bezpečným odstupem
Předjíždění je zdánlivě jednoduché: auto zezadu dojede cyklistu, vyčká na vhodný okamžik a předjede jej. Jenže právě tady vyplouvají na povrch emoce a obě strany se cítí v nepohodě. Zatímco řidiči se domnívají, že je cyklisté zdržují, ti se cítí ohroženi. Podle statistik automobilky ŠKODA považuje 40 % cyklistů předjíždění za nebezpečné. Pokud je předjíždí náklaďák nebo autobus, strach má dokonce 61 % lidí, tedy téměř dvě třetiny.
Existují řidiči, kteří sami občas sednou na kolo a umí se vcítit do situací, v nichž se cyklisté ocitají. Jedním z nich je i Jan Kopecký z rallyového týmu ŠKODA Motorsport. „Všechny cyklisty beru jako součást dopravního provozu a snažím se, abych je nijak neomezil, natož neohrozil. Vždy se vyplatí chvíli počkat a jet kousek za cyklistou, abych ho mohl bezpečně předjet, nebo aby mohl kamkoliv odbočit, než pak řešit maléry s případným zraněním cyklisty,” říká nejrychlejší Čech v rallye, který loni vyhrál titul ve třídě WRC 2.
Všeobecně platí, že řidič nesmí při předjíždění ohrozit jiné účastníky silničního provozu. Aby si to každý nevykládal po svém, některé země jako třeba Španělsko, Belgie, Francie nebo Austrálie mají jasně stanoveno, že při předjíždění musí být mezi vozidly nejméně 1,5 metru místa.
Samozřejmě i cyklista může svým odpovědným chováním přispět ke své bezpečnosti – podobně, jako to dělá závodník Jan Kopecký: „Když vyrazím na svém horském kole na silnici, snažím se být velice obezřetný. Když mě míjejí auta, snažím se jet vždy u kraje vozovky a pokud chci někde odbočit, s předstihem ukážu rukou a raději se ještě otočím, abych se ujistil, že mě řidič jedoucí za mnou registruje.”
Buďte vidět!
Na základě analýz Centra dopravního výzkumu ŠKODA AUTO lze říct, že v noci jsou následky dopravních nehod s cyklisty horší, což souvisí se špatnou viditelností. „Překvapivé je, že ke srážkám dochází nejčastěji na rovných úsecích mimo obec. Příčinou bývá vysoká rychlost. Další faktor je zde uváděn jako nedostatečná svítivost světel na kole,” říká Jiří Polomis z české agentury BESIP, která usiluje o zvýšení bezpečnosti na silnicích. Řidičům se doporučuje ztlumit podsvícení displejů na palubní desce, aby jimi nebyli oslněni. Velký díl odpovědnosti ale leží na samotných cyklistech.
Co mohou tedy udělat pro svou bezpečnost? Jiří Polomis radí vozit obě světla a to dokonce i za dne. Zadní světlo by mělo mít výkon alespoň 100 lumenů, přední klidně více. Přes den jsou lépe viditelné záblesky, v noci je vhodnější stálé svícení. Klíčové je zvolené oblečení. Zatímco za dne nejlépe fungují fluorescenční barvy, v noci jsou už z dálky vidět reflexní prvky, které odrážejí světlo automobilových reflektorů. Nejvíc se osvědčily reflexní pásky na kotnících, protože kmitají nahoru a dolů, a tak neuniknou řidičově pozornosti.
Cyklista kličkoval na silnici a tak ho chtěl řidič autem pořádně vytrestat
Pozor na dveře
Cyklista jede podél zaparkovaných aut, zatímco v jednom z nich se právě řidič chystá vystoupit. Aniž by se podíval do zrcátka, otevře dveře, a vytvoří tak překážku, které cyklista nestihne uhnout. Například v Chicagu během roku 2011 zaznamenali 344 takových nehod. Dooring tak představoval 19,7 %, tedy bezmála pětinu všech úrazů cyklistů, které toho roku v ulicích Chicaga evidovali. Pro ohleduplné řidiče má radu Jan Straka z Policie ČR. Vedle té tradiční, že se mají před otevřením dveří podívat do zrcátka, doporučuje využívat takzvaný nizozemský chvat (dutch reach).
Jde o to, že řidiči by měli při vystupování otevírat dveře vzdálenější rukou, v kontinentální Evropě pravou, ve Velké Británii, v Japonsku nebo v Austrálii levou. Tento pohyb řidiče automaticky donutí otočit hlavu a zkontrolovat dění bezprostředně za autem. Jiří Polomis z BESIP připomíná, že řidiči by měli na tuto povinnost upozornit i ostatní cestující ve vozidle a přiměřeně kontrolovat, jakým způsobem vystupují.
Předejít riziku dooringu mohou do určité míry i samotní cyklisté! Když vidí, jak u krajnice zastavuje auto, mohou s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že z něj někdo vystoupí. Experti doporučují všímat si zastavujících aut a upozorňují na možnost využít při objíždění řady aut s co největší opatrností celý jízdní pruh.
Hlídejte si pravý hák
V tomto případě si dopravní experti půjčili terminologii z bojových umění. Jde o jev, který se děje poměrně často, a podobně jako úder v ringu, může i pravý hák cyklistovi způsobit KO. Jde o situaci, kdy po cyklostezce nebo u kraje silnice jede cyklista, kterého předjede automobil a vzápětí mu zkříží cestu tím, že náhle odbočí doprava. Pokud cyklista nebude mít dost času zabrzdit, nevyhnutelně skončí v pravých dveřích automobilu.
Okamžik, kdy jí řidič nedal přednost, Isabelle Beckersová, profesionální cyklistka, dodnes považuje za svou noční můru. „Nejděsivější zážitek jsem měla z cyklostezky běžící po levé straně silnice, která byla navržena tak, že cyklisté jezdili ve dvou pruzích proti sobě. Zleva se k hlavní silnici připojovala vedlejší silnice, z níž se vyřítil řidič, který mě vůbec neviděl a odřízl mi cestu. Minuli jsme se jen o zlomek vteřiny. Býval by mě zabil,” vzpomíná Isabelle.
Přitom stačí pořádně se dívat kolem sebe a někdy možná tolik nespěchat. Jak vypadá správné řešení setkání s cyklistou, kterého by automobil mohl ohrozit? „Když chci odbočit doprava a přiblížím se zezadu k cyklistovi, zpomalím na jeho rychlost, zařadím se za něj a odbočím až ve chvíli, kdy člověk na kole projede bezpečně křižovatkou,” radí profesionál za volantem Jan Kopecký.
-Příčinou bývá vysoká rychlost. Další faktor je zde uváděn jako nedostatečná svítivost světel na kole,” říká Jiří Polomis z české agentury BESIP, která usiluje o zvýšení bezpečnosti na silnicích.
Ale.to je přec jen malá i když důležitá část viditelnosti cyklisty. Tu je jasné, že by musela svítivost být na úrovni obrysových světel vozidel. A dále – nutná je i viditelnost cyjklisty ne jen kola. Tedy reflexní prvky, které mohou zářit i z velké dálky.
-Řidičům se doporučuje ztlumit podsvícení displejů na palubní desce, aby jimi nebyli oslněni.
Další blaf. Zkoušel si autor porovnat svítivost palubní desky s xenonovými reflektory byť i tlumenými moderních aut? A speciálně při jízdě t.zv. jeden za druhým? Tam je to oslnění a setrvačnost oka daleko horším parametrem.
A onen odstup? Prosím. Ale kde to na nevyužívaných okreskách nevadí. Jinde, a dokonce na silnicích 1 tř. či jiných s divokým provozem (při dnešních opravách dálnic téměř všude) ať řidiči jezdí podle vašich pravidel. Ale zahlcení silnic a ztráty provozovatelů ať potom hradí ti, co to způsobili – ergo vláda a poslanci.