Continental_Intelligent_Glass_Control (2)
Díky propojení se systémem odemykání se může v zimě spustit odmrazování oken už v okamžiku, kdy se řidič blíží ke svému automobilu.

Moderní automobily disponují v průměru pěti čtverečními metry skla – to je téměř dvojnásobek stavu před třiceti lety. Zatímco řada komponentů ze skla, od vnitřního zpětného zrcátka s vestavěným čidlem únavy až po rychloměr s trojrozměrným zobrazením, už nyní funguje jako vysoce moderní a digitálně propojené soustavy, okna automobilů představují rozměrné plochy, které obvykle nemají žádné digitální využití, třebaže jejich potenciál je velký. Jak velký, ukazují inovace společnosti Continental. Ta vylepšila a dále rozšířila svoji technologii Intelligent Glass Control, která otevírá zcela nové možnosti pro dosažení většího pohodlí, bezpečnosti, ale i úspor během jízdy.

Díky této novince mohou být střešní okna, jež podobně jako panoramatická střecha zabírají často velkou plochu, ztmavená mnohem efektivněji než dříve. Další možností uplatnění je částečně ztmavení čelního skla v případě hrozícího oslnění sluncem těsně nad horizontem nebo zvýšení soukromí v zadní části vozu pomocí bočních okének od druhého, tzv. B sloupku. Takto vybavená okna lze také samočinně vyhřívat bez nutnosti instalace rušivě působících drátků, a dokonce jich lze využít jako displeje.

„Okna se stávají aktivní a inteligentní součástí vozidel,“ říká Johann Hiebl, vedoucí obchodní jednotky Body & Security and Infotainment & Connectivity ve společnosti Continental. „Intelligent Glass Control je pokročilá technologie, kterou v současné době vyvíjíme, aby bylo možné okna zakomponovat do uživatelského rozhraní. Díky tomu bude řízení vozu pohodlnější a bezpečnější – a díky novým funkcím ztmavení a vyhřívání přinesou také podstatnou úsporu energie. Tento vývoj představuje důležitý krok na cestě k elektromobilitě a autonomnímu řízení.“

Intelligent Glass Control využívá ve své konstrukci speciální vrstvy, které dokáží na základě elektrických impulzů měnit úroveň propustnosti světla. O to se stará řada technologií, které mají své přínosy a slabiny v oblasti vizuální kvality a rychlosti stmívání. Inteligentní skla byla dosud využívána pro panoramatická střešní okna, ale společnost Continental použila – vedle dalších prvků – novou technologii na bázi tekutých krystalů, která je vhodná pro všechna okna v automobilech a zajišťuje dosud nevídané možnosti změny vlastností skel ve vozidlech.

Continental_Intelligent_Glass_Control (1)
Boční okna od tzv. B sloupku mohou být individuálně ztmavena pro zajištění co největšího soukromí na zadních sedadlech pouhým stiskem tlačítka.

Více soukromí a méně emisí CO2

Nový typ skla obsahuje vrstvu z tekutých krystalů, které jsou ve speciální suspenzi promíchány s malými barevnými částicemi. Tato hmota se nachází v tenké vrstvě mezi dvěma skleněnými tabulemi. Vlivem působení nízkého elektrického napětí se tekuté krystaly a barevné částice nastaví tak, aby došlo k snížení nebo zvýšení prostupu světla skrz sklo. „Nová technologie využívající tekuté krystaly otvírá naprosto netušené možnosti využití aktivních skel,“ říká Tobias Frischmuth, projektový vedoucí systému Intelligent Glass Control ve společnosti Continental. „Změna z průhledného na neprůhledné okno proběhne během milisekund. Navíc je důležité, že okna nevykazují žádné viditelné projevy částečného zmatnění v okamžiku, kdy jsou zcela průhledná. Nová technologie je k dispozici v různých barevných odstínech.“

Výhody aktivního skla jsou obdivuhodné: například každé okno ve voze může být ztmaveno nezávisle na ostatních pouhým stiskem tlačítka. Současné předpisy neumožňují využít tuto funkci na všech oknech, ale možnosti aplikace v budoucnosti jsou velmi široké. Pokud jsou například zadní okna ztmavena pro dosažení většího soukromí, má nižší prostupnost světla také pozitivní vliv na vnitřní teplotu. Díky tomu lze omezit funkci klimatizace, což se odrazí v nižších emisích CO2. Pokud se funkce tónování čelního skla propojí s palubní napájecí soustavou a současně s cloudovým úložištěm, vybrané části okna se mohou dopředu plně automaticky ztmavit nebo zesvětlit podle povětrnostních podmínek nebo polohy slunce. Díky tomu nebude nutné například za jízdy v zatáčkách překlápět sluneční clonu, což je samo o sobě riskantní úkon; mechanické clony se stanou zcela zbytečnými. Nová technologie také nabízí řadu výhod v oblasti řízení teploty: ve spojení se systémem odemykání lze v zimě spustit odmrazení všech oken již v okamžiku, kdy se řidič blíží ke svému vozu.

S pomocí technologie Intelligent Glass Control lze zvýšit také účinnost adaptivních kamerových systémů. Tato zařízení zajišťují řadu funkcí autonomního řízení, a pokud jsou umístěna poblíž vnitřního zpětného zrcátka, může být jejich funkce omezena ve chvíli, kdy se slunce nachází nízko nad horizontem. Díky inteligentnímu řízení propustnosti světla může inteligentní čelní sklo hrát také důležitou roli jako zobrazovací panel pro vybrané pokročilé asistenční systémy nebo infotainment. Okna se také mohou změnit v dotykové displeje pro ovládání různých funkcí. Společnost Continental disponuje potřebnými znalostmi jak v oblasti elektroniky, tak v integraci nového zařízení do palubních systémů, aby se tato vize mohla stát realitou již v blízké budoucnosti.

Pokračující vývoj technologie Intelligent Glass Control jde ruku v ruce s obecným trendem zvětšování skleněných ploch při konstrukci automobilů. Není mnoho dalších syntetických materiálů, které se mohou pochlubit natolik dlouhým vývojem jako právě sklo – a jeho atraktivita a možnosti využití jsou takové, že bude poutat naši pozornost i nadále. Co začalo před 2500 lety těžkým pohárem pro egyptského faraona, se dnes stává předmětem výzkumu v oblasti hi-tech hybridních materiálů. Sklo – v kombinaci s novými roztoky, speciálními krystaly, nanočásticemi, barevnými částicemi, a především s inteligentním ovládáním a propojením s ostatními systémy – bude v budoucnosti patřit mezi hlavní inovace v automobilovém průmyslu.