Se značkou Citroën je již téměř celé století spojen pojem komfortu. Z „Komfortu Citroën“ se tak dokonce stal vedle designu a užitečných technologií zásadní podpis značky. Definice komfortu se na základě vývoje a potřeb zákazníků výrazně změnila a zahrnuje dnes velké množství kritérií včetně luminosity, ergonomie nebo konektivity. Cílem značky Citroën je komfort na globální úrovni co nejvíce zlepšovat a tak spustila program „Citroën Advanced Comfort“. Použila ho již u současné modelové řady, například u faceliftu nového C4 Picasso, ale také u prototypu „Citroën Advanced Comfort Lab’“, u něhož byly použity konkrétní zcela nové technologie, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, inovativní sedadla a nový postup strukturálního lepení.
„CITROËN ADVANCED COMFORT“: GLOBÁLNÍ PŘÍSTUP K POHODLÍ
Komfort lze sice shrnout do jediného slova, ale má přitom mnoho tváří. Tlumiče, stabilita karoserie, akustika, sedadla, prosvětlení interiéru, prostornost, ergonomie, modularita,… pohodu, kterou pocítí cestující ve voze, podmiňuje celá řada parametrů. Program „Citroën Advanced Comfort“ umožňuje značce Citroën stanovit charakter všech těchto parametrů komfortu již při vývoji svých modelů. Je odrazem slibu značky: „Be different, feel good“, jehož podstatou je hledání inovativních řešení přinášejících pohodu pro řidiče i posádku. Vozy Citroën jsou pohodlnější a musí také přinášet typický komfort, který se odlišuje od všeho, co na trhu existuje. Je rovněž nutné, aby se tento komfort „Citroën“ mohl objevit u všech modelů, od nejluxusnějších k cenově nejdostupnějším vozům.
Program „Citroën Advanced Comfort“ má čtyři cíle:
- dostat posádku mimo dosah vnějších nepříznivých vlivů, jak pokud jde o komfort odpružení, tak o akustický komfort, aby se ve voze Citroën všichni cítili jako v bavlnce. Výsledkem je jízdní komfort;
- usnadnit pobyt v interiéru vozu díky velké prostornosti, praktickým odkládacím přihrádkám a důvtipnému uspořádání. Výsledkem je životní komfort;
- zlepšit plynulost používání vozu a jeho výbavy díky intuitivní technologii, užitečným podpůrným prvkům řízení a propojení mobilních přístrojů posádky a vozu. Výsledkem je uživatelský komfort;
- zajistit řidiči klid v duši díky asistentům řízení, kdy se mu zobrazují jen skutečně informace a v kabině je vytvořena uklidňující atmosféra. Výsledkem je duševní komfort.
Citroën tímto programem potvrzuje více než kdy jindy svou legitimitu a své know-how v oblasti komfortu, neboť nabízí celou řadu inovací přinášejících pohodu posádce a vytvářejících podpis značky, který je na trhu jedinečný. Program „Citroën Advanced Comfort“ se využívá ve všech etapách vývoje vozů Citroën, ať už jde o styl, či technologie. Tvůrci se neustále řídí očekáváním zákazníků. Objevuje se u nejnovějších modelů a bude dál pilířem budoucích vozů.
NOVÉ C4 PICASSO: KOMFORT V POJETÍ ZNAČKY CITROËN
Nové C4 Picasso, které je referencí v kategorii velkoprostorových vozů, jde ve zlepšování kvality atmosféry ve voze, bohatosti výbavy a dynamických vlastnostech ještě dále. Dokonale tak ukazuje, jak využití programu „Citroën Advanced Comfort“ v praxi přináší celé posádce celkovou pohodu.
Jízdní komfort: cítit se jako v bavlnce
Nový Citroën C4 Picasso, který spočívá na platformě EMP2 skupiny PSA, poskytuje díky nastavení, které je pro značku charakteristické, vynikající jízdní komfort. K odfiltrování nerovností vozovky nejúčinněji přispívají vertikálně zabudované zadní tlumiče a zdvih kloubu ramena odpružení. Ergonomický tvar sedadel a volba materiálů, které je tvoří, rovněž napomáhají k tomu, aby posádka necítila nerovnosti. Přední sedadla mohou být za příplatek opatřena vyhříváním a masážní funkcí. Cestující sedící vedle řidiče se bude moci natáhnout na sedadle Relax s poloelektrickým ovládáním a podpěrkou pro nohy. Zlepšil se i akustický a vibrační komfort díky zmírnění hluku z odvalování kol s odfiltrováním přední nápravnice a použití nové akustické rozpěrky tvořené ze dvou materiálů na zadní nápravě.
Životní komfort: usnadnění života na palubě
Nový Citroën Picasso nabízí optimální poměr mezi vnějšími rozměry vozu a jeho prostorností. Každý člen posádky má k dispozici velký životní prostor. Modularita kabiny se všemi samostatnými sedadly umožňuje úpravu konfigurace interiéru podle potřeb nebo chuti. Po celé kabině jsou rozeseté odkládací přihrádky, kterých je nejen mnoho, ale jsou rovněž komfortní a důmyslné, dokonalým příkladem je středová odkládací přihrádka. Stresující nebude ani nakládání zavazadel, a to díky dobře přístupnému objemnému zavazadlovému prostoru.
Uživatelský komfort: zlepšit plynulost
Nové C4 Picasso využívá nejnovější výbavu z hlediska praktičnosti a konektivity. Nastupování do vozu již usnadnilo bezklíčové otevírání a startování. Nyní je hračkou i otevírání zavazadlového prostoru. Díky systému hands-free otevírání stačí pro otevření vsunout nohu pod nárazník. Pokud jde o konektivitu, nový Citroën C4 Picasso poskytuje posádce intuitivní systémy pro zapojení chytrých telefonů a duplikace jejich obsahu na centrálním displeji (MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto, k dispozici od konce roku 2016), pro navigaci (7palcový dotykový displej, hlasové ovládání) nebo pro přístup k velkému množství služeb, které Citroën nabízí.
Duševní komfort: odlehčení duševní námahy
Na řidiče za volantem se valí úkoly ze všech stran. Nové C4 Picasso nabízí pro usnadnění řízení a odlehčení duševní námahy podpůrné prvky řízení, které byly zvoleny pro svou užitečnost a snadné ovládání. Asistent pro rozjezd ve svahu, poloautoamický systém parkování Park Assist nebo automatické přepínání dálkových světel představují cennou podporu. Elektronické podpůrné prvky od systému varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu po systém sledování mrtvého úhlu mu zajistí klidnou mysl. Řidič může svému vozu důvěřovat, že jej v případě potřeby upozorní na nebezpečí.
Jedinečné uspořádání palubní desky s dotykovým displejem 7″ a HD displejem 12″ nabízí vysokou míru ergonomie a umožňuje uspořádat informace podle druhu a významu. Komfort zvyšují i velké prosklené plochy (5,30, m2) a nádherné panoramatické čelní sklo: kabina je zalitá sluncem a člověk v ní ztrácí dojem omezeného prostoru.
„CITROËN ADVANCED COMFORT LAB’“: BEZPŘÍKLADNÁ KVALITA FILTRACE
Prototyp „Citroën Advanced Comfort Lab’“ se z různých rozměrů komfortu soustředil na odfiltrování nerovností vozovky a k tomu využil veškerých inovací značky Citroën v této oblasti. Pokud vůz přejíždí nerovnost na vozovce, přenáší se to k posádce ve třech fázích:
- odpružením
- odraz vibrací v karoserii
- přenos vibrací přes sedadla k řidiči
Prototyp „Citroën Advanced Comfort Lab’“ představuje tři inovace, z nichž každá se soustředí na jeden z uvedených bodů a celkově umožní snížit nepohodlí, které posádka může pocítit. Výrazně se tak zlepší jízdní komfort. Tyto technologie si vyžádaly podání více než 30 patentů, ale všechny byly vyvinuty tak, aby byly ekonomicky i výrobně použitelné pro všechny vozy v nabídce Citroën.
Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy
Citroën nijak nemusí dokazovat, že v oblasti nápravového systému má obrovské zkušenosti. Komfort odpružení je již více než 95 let zapsán v genech značky. A v průběhu let si zákazníci na komfort vozů Citroën, který je odlišný od všeho, co na trhu existuje, přivykli. Nové odpružení bylo vyvinuto právě na základě zkušeností a know-how inženýrů značky, jež se zaměřili na zlepšení kvality odfiltrování a charakteristické nastavení vozů, kterých si zákazníci značky Citroën velmi cení.
Princip fungování těchto tlumičů je jednoduchý, ale výsledek je ohromující. Klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, zatímco systém Citroën přidává dva hydraulické dorazy – jeden pro stlačení, druhý pro uvolnění, každý z jedné strany. Odpružení funguje ve dvou etapách:
u lehkého stlačení a uvolnění kontroluje pružina a tlumič společně vertikální pohyby a není nutné využívat hydraulické dorazy. Díky přítomnosti těchto dorazů však inženýři mohli nabídnout větší volnost zdvihu vozu, výsledkem je dojem z jízdy na létajícím koberci, kdy vůz jakoby dokázal přeletět veškeré nerovnosti na vozovce;
u většího stlačení a uvolnění pracuje pružina tlumiče společně s hydraulickým dorazem pro stlačení nebo uvolnění, takže je pohyb postupně zpomalován a nedojde k prudkému zastavení na konci pohybu. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který energie absorbuje, ale část vrací, hydraulický doraz energii absorbuje a rozptýlí. Díky tomu nedochází k odskoku.
Budoucí vozy Citroën tak díky tomuto inovativnímu technickému řešení přinesou vynikající komfort, který je pro značku typický a zákazníci ho odjakživa oceňují. Bude to platit pro všechny segmenty a všechny trhy, od městských po luxusní vozy.
V rámci vývoje těchto nových tlumičů bylo podáno 20 patentů.
Strukturální „přerušované“ lepení karoserie
Jakmile odpružení odvede svou tlumicí funkcí, přenese se pohyb způsobený nerovností ke karoserii. Díky využití techniky strukturálního lepení se tento jev výrazně zmírní a karoserie získá větší pevnost. Výrobní postup podlepování, který značka používá, umožňuje spojovat surovou karoserii přerušovanými lepenými spoji. Při každém přerušení lepidla se spojování doplňuje bodovým svařováním. Tato technika lepení umožňuje bodovaný-lepený spoj, aniž by vznikaly toxické výpary způsobované svařováním na lepidle.
Surová karoserie spojovaná strukturálním lepením přináší řadu výhod:
- První výhodou je výrazné zvýšení celkové pevnosti karoserie o přibližně 20 %, což přispívá k její izolaci od vnějších vibrací. Pevnější karoserie odfiltruje více vibrací jízdy a zvýší se komfort.
- Druhou výhodou této techniky je zlepšení výkonnosti surové karoserie bez navyšování hmotnosti.
- A konečně představuje tato technika nezanedbatelnou výhodu z hlediska oddělování. Postup „čárkových“ lepených spojů bez toxických výparů umožňuje snížit počet elektrických svarů a tím i náklady na montáž karoserie. Strukturální bodové lepení se může používat u všech modelů Citroën.
Sedadla inspirovaná světem lůžkovin
Sedadla jsou součást auta, s níž je tělo cestujících v největším kontaktu. Sedadla zajišťují první dojmy z hlediska pohody, když si je člověk prohlédne a usedne na ně. Kromě podpůrné role rovněž pochopitelně přispívají k odfiltrování vibrací vozu a nerovností vozovky.
Vývoj sedadla zahrnuje design, protože sedadlo musí přihlížet k zakřivení zad a nabídnout optimální polohu pro řízení, a výběr materiálů. Podle příslušné části sedadla (opora nebo utlumení) se používají pěny různé tloušťky a tvrdosti. Citroën se zajímal o další oblasti použití, zejména v oblasti lůžkovin, kde je „tvarová paměť“ pro komfort nejdůležitější. Díky použití několika vrstev specifických materiálů (polyuretanová, viskoelastická nebo texturovaná pěna) vytvořil Citroën sedadla, která se dokonale přizpůsobí tvaru těla cestujících a nabídnou příjemný komfort, jaký je ve světě automobilů nevídaný. Sedadla se díky svým vlastnostem dokážou při používání dvěma osobami vrátit ke svému původnímu tvaru. Nová sedadla se zcela novým typem čalounění vytváří vizuální podpis „Komfort Citroën“ a posádce nabízejí bezprecedentní pohodlí.