Kanada se ocitla v neobvyklé situaci. Po tom, co bylo uvaleno 100% clo na čínské elektromobily, z tamní nabídky prakticky zmizely malé elektrické modely. Prodejci proto volají po otevření trhu evropským značkám, které by mohly nabídnout levnější alternativu k velkým SUV a pick-upům, které Kanaďané tradičně preferují.
Konec čínských aut a strach z dat
Rozhodnutí o uvalení cla nebylo motivováno ochranou domácí výroby, Kanada není automobilovou velmocí, ale hlavním důvodem jsou obavy o bezpečnost. Čínské elektromobily totiž prý fungují jako pojízdné datové uzly. Zaznamenávají polohu, trasy, hlasové příkazy i obrazy z kamer a není jasné, kdo a kde tato data zpracovává. Vláda proto uvalila na jejich dovoz 100% clo, což znamenalo okamžitý konec prodejů.
Hlas dealerů: Evropa by mohla pomoct
Daniel Breton, prezident organizace Electric Mobility Canada, tvrdí, že Kanada by měla uvolnit bariéry pro dovoz evropských elektromobilů. „Transport Canada dnes říká, že musíme kvůli bezpečnosti měnit nárazníky, světla a další prvky. Podle mě je to naprostý nesmysl. Pokud jsou auta dostatečně dobrá pro evropské silnice, kde se jezdí rychleji než u nás, pak jsou dost dobrá i pro Kanadu,“ říká Breton.
Zároveň upozorňuje, že automobilový trh je nyní nejistý nejen kvůli clům, ale i kvůli zrušení vládních pobídek pro nákup elektromobilů a nejasnému vývoji v USA. Podle něj by otevření kanadského trhu evropským značkám zapadlo do snahy premiéra Marka Carneyho posílit obchodní vazby s Evropou.
Kanada zastavila dotace na elektromobily Tesla. Mohou za to zejména nová americká cla
Transport Canada: není to tak snadné
Úřad Transport Canada však tvrdí, že kanadské normy mají své opodstatnění. „Požadavky na homologaci v jiných zemích nemusí splňovat bezpečnostní standardy kanadských řidičů vzhledem k odlišným podmínkám,“ říká mluvčí Hicham Ayoun. Kanadské testy jsou navržené pro místní infrastrukturu, rychlostní limity a větší vozy. Podle něj jsou některé evropské crash testy méně přísné než ty kanadské.
Opravdu chtějí Kanaďané malá auta?
Další otázkou je, zda by malé evropské elektromobily uspěly. Kanaďané mají slabost pro velká auta a pick-upy. Studie Mezinárodní energetické agentury dokonce zjistily, že kanadská auta patří k největším a druhým nejtěžším na světě, což se promítá do nejhorší průměrné spotřeby.
„Evropské elektromobily jsou stavěné na evropský trh. Tyto modely se v USA ani Kanadě nikdy moc neprodávaly,“ říká Sam Fiorani, viceprezident společnosti AutoForecast Solutions. Přesto však existuje skupina zákazníků, kteří kompaktní vůz chtějí, například jako druhé auto do domácnosti nebo pro jízdy ve městě. Breton připomíná příklad své manželky, která vlastní Smart EV. „Kdyby jej musela vyřadit, v Kanadě by si dnes neměla z čeho vybrat, snad kromě Fiatu 500e,“ říká.
Jaké jsou možnosti?
Fiat 500e je v Kanadě aktuálně nejlevnějším elektromobilem. Stojí od 42 290 kanadských dolarů a nabízí dojezd 227 km. Nejbližším konkurentem je Nissan Leaf s cenou od 44 596 dolarů a dojezdem 240 km. Volkswagen v Kanadě nabízí SUV VW ID.4, ale nenabízí tu menší a levnější ID.3. Citroën, Opel nebo Peugeot či Škoda tady své elektromobily vůbec neprodávají. Přitom průzkum Clean Energy Canada, který byl proveden mezi 2585 Kanaďany, ukázal, že 70 % respondentů by otevření trhu evropským vozům uvítalo, zatímco proti bylo jen 10 % lidí.
Vyvážený přístup k Číně
Breton také navrhuje, aby Kanada přehodnotila tvrdý postoj vůči čínským elektromobilům. V Evropě jsou cla na čínská auta maximálně 35 %, což je kompromis mezi ochranou domácích výrobců a dostupností pro zákazníky. Více než polovina Kanaďanů by takový přístup uvítala. „Musíme lidem umožnit, aby měli přístup k dostupným elektromobilům,“ uzavírá Breton.