ev_clinic-prenosna_dobijeci_stanice_pro_elektromobily-chorvatsko

Chorvaté představili „kanystr“ pro elektromobily. Dobije vám auto kdekoliv na cestě, ale pomalu a draze

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: EV Clinic - 30. 8. 2024


Vybití elektromobilu na dálnici by již nemuselo být takovým problémem. Řešením má být jakási powerbanka vyrobená z repasovaných baterií, kterou představili v Chorvatsku. Přesto i to má své nevýhody.

Pokud vám dojde palivo v běžném autě, nemusí to být takový problém jako když vám dojde elektřina v elektromobilu. Čerpací stanice nebývají zase tak daleko a kanystr s 5 nebo 10 litry paliva problém vyřeší. U elektromobilu je řešení výrazně složitější. Některé elektromobily totiž nelze ani odtáhnout za jiným autem na laně, aby se pak někde dobily. Většinou tak zbývá asistenční služba a odvoz na odtahovce.

Chorvatská společnost EV Clinic si myslí, že má lepší řešení. Vyvinula totiž věc, které dala název „Kanta Štroma“, nebo-li „Not-a-canister“. Jak kanystr to sice vypadá, ale je to spíš taková „powerbanka pro elektromobily“. Váží asi 50 kg a vejít by se měl i do auta, přestože křehká žena nebo drobný muž s ním asi jen tak manipulovat nebudou. Uvnitř se nacházejí repasované bateriové články 18650 NMC Panasonic z Tesly Model S.

ev_clinic-prenosna_dobijeci_stanice_pro_elektromobily-vnitrnosti-chorvatsko

Powerbanka má využitelnou kapacitu 4,2 kWh, což by mělo zajistit asi 20kilometrový dojezd, což by mělo postačit na cestu k nejbližší nabíjecí stanici. Jenže i tak to má docela zásadní háček. Tato „powerbanka“ má nabíjecí výkon jen 2000 W, takže nabití elektromobilu na zmiňovaných 20 kilometrů bude trvat asi dvě hodiny. Je to sice lepší než odtah, ale elegantní řešení to rozhodně není. Zvlášť pokud ty dvě hodiny budete muset strávit někde v odstavném pruhu na dálnici

A pak je tu také cena. EV Clinic si za svůj vynález účtuje 4999 eur, což je v přepočtu něco přes 125 tisíc korun. A navíc si budete muset toto zařízení, které se dodává jako stavebnice, sestavit sami.

Chorvatská společnost není první, která měla podobný nápad. Už v roce 2021 představil americký startup ZipCharge něco podobného. Jejich zařízení je menší, může mít nabíjecí výkon až 8 kW a zajistí dojezd až 60 kilometrů. Jeho hmotnost je jen 22,6 kg a manipulaci usnadňuje design kufříku na kolečkách s výsuvnou rukojetí. Cena se pohybuje podle kapacity mezi 3500 a 4500 dolary (v přepočtu 78 tisíc až 101 tisíc korun).


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru