V Česku je celkem běžné, že rodiny mají k dispozici dvě auta. Některé i mnohem víc. Počet aut, která u nás lidé vlastní nijak omezován není, ale jinde ve světě to může být i naopak. Příkladem budiž Singapur, tedy poměrně malý městský stát v jihovýchodní Asii, na kterém ale žije obrovské množství lidí. A aby se z tohoto města nestalo jedno velké parkoviště plné kolon a nedýchatelného vzduchu, zavedli tak speciální povolenky na vlastnění auta. A ty se také platí, přičemž Singapur je teď bude výrazně zdražovat.
V městě funguje takzvaný systém desetiletých povolení k tomu, aby lidé mohli vlastnit auto nebo motorku. Zaveden byl už v roce 1990 a cena za těch deset let se liší v závislosti na tom, jak staré auto je a jaký má typ pohonu. Ale neexistuje, že by povolení dostal každý, kdo o něj zažádá. Počet povolenek k vlastnění auta stanovuje vláda a k občanům se dostanou pouze formou státní aukce, která většinou probíhá jednou za dva týdny.
Město se teď rozhodlo, že ceny povolenek zvýší. A ne málo. Pokud tedy někdo chce desetileté povolení k vlastnění standardně velkého rodinného auta, musí si připravit 146 002 singapurských dolarů, což je v přepočtu zhruba 2,5 milionu korun.
Nemluvíme ale o žádném velkém naftovém SUV. Agentura Reuters, které o tomto systému informovala, dala jako příklad ne moc velkou, a navíc hybridní Toyotu Camry. U nás začíná cena tohoto modelu na částce jen málo převyšující jeden milion korun. Ovšem v Singapuru vyjde i s povolenkou a vysokými daněmi na více než čtyři miliony korun.
V konečném důsledku si tak auto v tomto městě koupí jen pár vyvolených, ostatně, mít hotovost, auto a byt patří v Singapuru k důkazům toho, že je dotyčný úspěšný. Město se navíc neustále snaží zlepšovat svůj systém veřejné dopravy a obyvatele motivovat k tomu, aby ji využívali. Většině navíc nic moc jiného nezbývá.