Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) a ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) budou jezdit vodíkovou Toyotou Mirai. Vozy převzali před budovou Strakovy akademie od generálního ředitele Toyoty ČR Martina Pelešky.
Jde o první dva resorty, které budou vozy na vodíkový pohon využívat. Do užívání je získalo formou operativního leasingu Toyota Kinto One na jeden rok. Vozy jsou v černé metalíze a ve výbavové verzi Executive.
Marian Jurečka je dlouhodobě velký fanoušek vodíkové technologie a modelu Mirai. Vyzkoušel si ho už loni v areálu kolínské továrny Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ). Poté, co byla otevřena první samoobslužná čerpací stanice na vodík v Praze na Barrandově, mu už nic nebránilo jej na ministerstvo pořídit. Do konce června přibude na vodíkové mapě další vodíková stanice v severočeském Litvínově.
Peleška: Jasný důkaz podpory rozvoje vodíku
„Pořízení vozu Mirai centrálními orgány státní správy chápeme jako jasný důkaz podpory rozvoje budování vodíkového ekosystému v Česku. Po otevření první čerpací stanice v Praze očekáváme růst zájmu o vodíkové vozy. V letošním roce by se jejich prodej mohl vyšplhat na několik desítek,“ říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení značky Toyota a Lexus.
Pohon na vodíkové palivové články je alternativou ke klasickým elektromobilům. Jeho výhodou je především krátká doba tankování a delší dojezd. Česká vláda vodíku věří a podporu výstavby vodíkových čerpacích stanic chce zakotvit v aktualizovaném Národním plánu čisté mobility. Do roku 2030 má být v Česku až 40 čerpacích stanic na vodík.
Sedan střední třídy Toyota Mirai druhé generace ujede na plnou nádrž zhruba 650 kilometrů, v Česku se ho prodalo zatím v řádu desítek kusů. Natankování vozu trvá tři až pět minut. Srdcem pohonu je elektromotor o výkonu 182 koní poháněný palivovými články vyrábějícími elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. Tato reakce probíhá bez spalování vodíku, vůz tedy nevypouští CO2 ani žádné škodlivé látky a jediným vedlejším produktem je voda.